2008-11-24, 20:16
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Schemaläggningen beror ju helt och hållet på regemente. Jag hade en veckas nattpass, en vecka ledigt, en veckas dagpass, en vecka ledigt och så höll det på... Roterande insatsschema och de som inte var insats var de som fick åka ut på bevakningarna när det var tid för dem...

well that's what im talking about.
what about the money thou? får man para när man är ledig?
2008-11-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrivselMedMamma
Tja funderar på att bli insatssoldat, fast först så skulle jag vilja veta om det är som jag har tänkt mig så jag har några frågor

1) a)kan man lira spel när man vaktar saker? eller måste man sitta och stirra på saken man vaktar 24/7?
b) om inte kan man när man pausar? internetuppkoppling?

2) hur många sitter i vaktkuren?

3) har några kompisar som har valt det, är det möjligt att fixa så att man hamnar i samma grupp som dem?

tack som fan på förhand

Jag var bevakningsgruppchef, kan ju säga att man mer eller mindre kan töja på alla "regler" som finns. Det första man lär sig som insatssoldat är ju att det ingen ser tar ingen heller någon skada av, vi satt alltid med datorer med 3G internet eller så lirade man spel på sin PSP.

Det är ju trots allt du som bevakar basen (eller dyl.) och oftast endast 1 person som bevakar att ni bevakar.

Man är alltid som minst 1 stridspar vad man än gör. Dvs man är alltid minst 2 personer.

Du kommer även antagligen hamna i samma pluton som dina vänner, det är inte garanterat, men oftast så är det så att de som är från samma län som "vill ha" samma utbildning så kommer ni bli placerade så nära er hemstad som möjligt.

Men allt som allt. Det är otroligt mycket dötid under en bevakningstjänst. Så ta med allt tidsfördriv du kan tänka dig.
Några exempel på saker man inte får göra:
Datorer överallt,
röka på,
dricka när man har sovtid,
dra in till stan när bevakningschefen ligger och sover för att festa lite,
dra med tjejer tillbaka till basen lite då och då för "man kan ju inte ha bättre efterfester än på en militärbas",
ta extra persedlar (kläder m.m. för vanliga dödliga).
Sen finns det ju mycket mycket mer man inte får göra, men det där är några grejjer som jag hört talas om .

Kan ju säga att man har ju trots allt nycklar till hela basens utrymmen (förutom vapenförråd, tur nog, har bara en aning hur mycket sånt som hade hamnat i omlopp annars).
2008-11-24, 20:29
Medlem
Citat:

Du får t o m mer pengar när du är ledig, då du får matersättning.
Så helt enkelt.
Militärdag: Dagslön
Ledig dag: Dagslön + matersättning
2008-11-24, 20:46
Medlem
LågOchLångsams avatar
På vilket förband kommer du att hamna?

Vet att F17s insats har en vecka insats, en vecka utbildning och en vecka ledigt. De sitter inte heller i kuren.
2008-11-24, 20:47
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
På vilket förband kommer du att hamna?

Vet att F17s insats har en vecka insats, en vecka utbildning och en vecka ledigt. De sitter inte heller i kuren.

Kalrskrona
2008-11-24, 20:50
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Kalrskrona

Ok. Vad jag har upplevt så är just insats på marinbasen otroligt slappa. Kom civilklädd och skulle byta lite utrustning en gång, behövde bara säga att jag skulle till förrådet, inget leg eller något. Har hänt flera gånger att de inte bett om leg när jag kommit civilklädd, men däremot har leg krävts när jag kommit i uniform.

Har för mig att det finns en liten tv inne i vakten med dvd.
2008-11-24, 20:50
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Du får till och med mer pengar när man är ledig. Med två veckors ledigt och två veckors tjänst i månaden fick jag runt 3 000 - 3 500 kronor i månaden.
2008-11-24, 21:12
Bannlyst
Citat:
Jag fattar inte grejen med allt whine, om man ska sitta i en soffa i 9månader kan man väll lika gärna ha en laptop med sig?

Jag ber om ursäkt om jag uppfattat detta fel, men när jag hör om LAN förknippar jag det med att man spenderar större tiden vid datorn och är omringad av tomma burkar av diverse energi och läskedrycker. Det är något du inte bör eller kan förbruka någon tid på när du ligger inne. Du har dock fritt fram för det under din lediga tid hemma, men inte heller det är rekomenderat med tanke på att du sänker din fysiska förmåga.
2008-11-24, 21:40
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Jag ber om ursäkt om jag uppfattat detta fel, men när jag hör om LAN förknippar jag det med att man spenderar större tiden vid datorn och är omringad av tomma burkar av diverse energi och läskedrycker. Det är något du inte bör eller kan förbruka någon tid på när du ligger inne. Du har dock fritt fram för det under din lediga tid hemma, men inte heller det är rekomenderat med tanke på att du sänker din fysiska förmåga.

Insatssoldat verkar inte direkt vara någon utbildning som man behöver vara ett fysisktmonster för att klara av. Jag skulle vilja påstå att min fysik är så pass bra att även om den försämmras en hel del så spelar det ingen roll.

Jag kanske har missupfattat fattningen "Insatssoldat" men enligt vad jag har förstått så sitter man större delen av tiden i en soffa och väntar på att något ska hända, till sitt förfogande för att döda tiden så finns det TV och datorer med internetuppkoppling. jag förstår inte vad du menar när du skirver varför jag inte kan spendera min tid på att LANA då?
Senast redigerad av TrivselMedMamma 2008-11-24 kl. 21:44.
2008-11-24, 21:44
Medlem
ThePasts avatar
Gillar att du tar vara på situationen i alla fall. Chilla, käka chips, spela och få pengar för det.

Hur dålig syn har du egentligen, vilka tjänster hade du att välja mellan?
2008-11-24, 22:05
Medlem
Fast ett råd är ju att försöka träna rätt mycket ändå, det är ju trots allt gratis tillgång till gym + otroligt mycket dötid.

Karlskronavakten är ju bland de slappaste vakterna man kan komma åt. Det finns som sagt en tv där, samt en dator att surfa på. Det är ju även störst andel tjejer i marinen så det finns mycket fint att titta på .
Den absolut slappaste vaktkuren man kan sitta i är ju däremot på Muskö i Stockholms skärgård. Det är mer än fantastiskt där på sommaren (nynäshamn ligger väldigt nära om man råkar ha tillgång till båt).
Dock är det ju lite trevligare att sitta i en kur där det går förbi lite folk hela tiden. Då känns det ju trots allt som att det går lite snabbare.
2008-11-24, 22:30
Medlem
Frontschweins avatar
Citat:
Tja funderar på att bli insatssoldat, fast först så skulle jag vilja veta om det är som jag har tänkt mig så jag har några frågor

1) a)kan man lira spel när man vaktar saker? eller måste man sitta och stirra på saken man vaktar 24/7?
b) om inte kan man när man pausar? internetuppkoppling?

2) hur många sitter i vaktkuren?

3) har några kompisar som har valt det, är det möjligt att fixa så att man hamnar i samma grupp som dem?

1. Beror väl vart du skall sitta i vakten någonstans. Vet en del som dragit igenom ett bra antal filmer i vaktkuren (och då snackar vi inte Toy Story 2 och snälla filmer heller).

2. En i själva kuren sen sitter en eller två i något anslutande rum utifall ryssen skulle knacka på

3. Går inte att fixa vad jag vet men det är ju det som är bäst med lumpen. Helt främmande människor som man sen blir bästa polare med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in