Citat:
Ursprungligen postat av TrivselMedMamma
Tja funderar på att bli insatssoldat, fast först så skulle jag vilja veta om det är som jag har tänkt mig så jag har några frågor
1) a)kan man lira spel när man vaktar saker? eller måste man sitta och stirra på saken man vaktar 24/7?
b) om inte kan man när man pausar? internetuppkoppling?
2) hur många sitter i vaktkuren?
3) har några kompisar som har valt det, är det möjligt att fixa så att man hamnar i samma grupp som dem?
tack som fan på förhand
Jag var bevakningsgruppchef, kan ju säga att man mer eller mindre kan töja på alla "regler" som finns. Det första man lär sig som insatssoldat är ju att det ingen ser tar ingen heller någon skada av, vi satt alltid med datorer med 3G internet eller så lirade man spel på sin PSP.
Det är ju trots allt du som bevakar basen (eller dyl.) och oftast endast 1 person som bevakar att ni bevakar.
Man är alltid som minst 1 stridspar vad man än gör. Dvs man är alltid minst 2 personer.
Du kommer även antagligen hamna i samma pluton som dina vänner, det är inte garanterat, men oftast så är det så att de som är från samma län som "vill ha" samma utbildning så kommer ni bli placerade så nära er hemstad som möjligt.
Men allt som allt. Det är otroligt mycket dötid under en bevakningstjänst. Så ta med allt tidsfördriv du kan tänka dig.
Några exempel på saker man inte får göra:
Datorer överallt,
röka på,
dricka när man har sovtid,
dra in till stan när bevakningschefen ligger och sover för att festa lite,
dra med tjejer tillbaka till basen lite då och då för "man kan ju inte ha bättre efterfester än på en militärbas",
ta extra persedlar (kläder m.m. för vanliga dödliga).
Sen finns det ju mycket mycket mer man inte får göra, men det där är några grejjer som jag hört talas om

.
Kan ju säga att man har ju trots allt nycklar till hela basens utrymmen (förutom vapenförråd, tur nog, har bara en aning hur mycket sånt som hade hamnat i omlopp annars).