2008-11-24, 19:40
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslock
Japp, det finns datorer med internetuppkoppling.

LANkalas dirr då
2008-11-24, 19:46
Bannlyst
är insatssoldat as we speak. Vi får inte ha datorer vid själva kuren. Men när du inte sitter post1/2, så har du beredskap. Mellan larmen kan det bli mycket dötid, så då tillåts vi ha datorer. 1/4del av vår värnplikt går till vaktkuren/insatsstyrka, så en laptop är en bra investering.
2008-11-24, 19:51
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
är insatssoldat as we speak. Vi får inte ha datorer vid själva kuren. Men när du inte sitter post1/2, så har du beredskap. Mellan larmen kan det bli mycket dötid, så då tillåts vi ha datorer. 1/4del av vår värnplikt går till vaktkuren/insatsstyrka, så en laptop är en bra investering.

hur stor del av tiden kan man chilla i soffan då, med datorer och dyl?
2008-11-24, 19:56
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrivselMedMamma

Är du ute efter att chilla med en laptop i soffan så kanske du inte ska göra lumpen, det är inte riktigt det som är tanken med värnpllikten.
2008-11-24, 20:00
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Är du ute efter att chilla med en laptop i soffan så kanske du inte ska göra lumpen, det är inte riktigt det som är tanken med värnpllikten.

Jo det är det ifs om man inte har fullgod syn. Maxade allt förutom synen, och då finns det bara chillplatser kvar att välja på. Om man är insatssoldat så sitter man i en soffa och väntar. Vad är då felet med att vänta med en laptop och en kopp kaffe i soffan?
2008-11-24, 20:03
Bannlyst
Citat:
ptja, tiden i vakten är ju som sagt 1/4del av vårt schema... Då sitter jag vaktpost sammanlagt 4 timmar/dag, antingen som p1 eller p2. Sedan måste jag sova minst 6 h iom att jag är fordonsförare. sedan har vi middag, lunch och frukost, sammanlagt på 1,5 timmar. Hissandet/halandet av flaggan tar kanske 30 min sammanlagt. Sedan har vi beordrad fys 2 timmar. Sedan går väl 2-3 timmar åt till städning och lite ditan doan. Då har vi 8 timmars dötid per dag (iofs inte så mkt mindre än andra) då vi kan dricka kaffe, spela spel, titta på tv och surfa. Går ett larm måste man dock släppa allt och dra ut.

Su funkar det hos oss iaf, hur det ser ut hos andra vet jag inte.
2008-11-24, 20:05
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
ptja, tiden i vakten är ju som sagt 1/4del av vårt schema... Då sitter jag vaktpost sammanlagt 4 timmar/dag, antingen som p1 eller p2. Sedan måste jag sova minst 6 h iom att jag är fordonsförare. sedan har vi middag, lunch och frukost, sammanlagt på 1,5 timmar. Hissandet/halandet av flaggan tar kanske 30 min sammanlagt. Sedan har vi beordrad fys 2 timmar. Sedan går väl 2-3 timmar åt till städning och lite ditan doan. Då har vi 8 timmars dötid per dag (iofs inte så mkt mindre än andra) då vi kan dricka kaffe, spela spel, titta på tv och surfa. Går ett larm måste man dock släppa allt och dra ut.

Su funkar det hos oss iaf, hur det ser ut hos andra vet jag inte.

finns det möjlighet att installera spel på datorerna? vad är det för prestanda på datorerna som är där? dem lär klara Star Craft men hur är det med Wc3?
2008-11-24, 20:08
Bannlyst
Du verkar ha missförstått syftet med värnplikten, oavsett om du maxade allt förutom synen.
2008-11-24, 20:10
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Du verkar ha missförstått syftet med värnplikten, oavsett om du maxade allt förutom synen.

Jag fattar inte grejen med allt whine, om man ska sitta i en soffa i 9månader kan man väll lika gärna ha en laptop med sig?
2008-11-24, 20:11
Medlem
Citat:
finns det möjlighet att installera spel på datorerna? vad är det för prestanda på datorerna som är där? dem lär klara Star Craft men hur är det med Wc3?
Egen laptop är att rekommendera. Försvarsmaktens datorer kan du inte göra alltför mycket med tyvärr.

Värt att tänka på också är att du inte är på bevakning/insats hela tiden. Normalt sett så har du bevakning/insats var tredje eller fjärde vecka, övrig tid har du vanlig utbildning eller är ledig. Så du kan inte lana dig genom hela lumpartiden precis.
2008-11-24, 20:13
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not for runners
Egen laptop är att rekommendera. Försvarsmaktens datorer kan du inte göra alltför mycket med tyvärr.

Värt att tänka på också är att du inte är på bevakning/insats hela tiden. Normalt sett så har du bevakning/insats var tredje eller fjärde vecka, övrig tid har du vanlig utbildning eller är ledig. Så du kan inte lana dig genom hela lumpartiden precis.

vad är det för utbildning egentligen? jurre eller? får man pröjs när man är ledig också eller? kan man vara ledig 3 veckor i rad?
2008-11-24, 20:15
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not for runners

Schemaläggningen beror ju helt och hållet på regemente. Jag hade en veckas nattpass, en vecka ledigt, en veckas dagpass, en vecka ledigt och så höll det på... Roterande insatsschema och de som inte var insats var de som fick åka ut på bevakningarna när det var tid för dem...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in