2008-11-24, 16:31
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Tja funderar på att bli insatssoldat, fast först så skulle jag vilja veta om det är som jag har tänkt mig så jag har några frågor

1) a)kan man lira spel när man vaktar saker? eller måste man sitta och stirra på saken man vaktar 24/7?
b) om inte kan man när man pausar? internetuppkoppling?

2) hur många sitter i vaktkuren?

3) har några kompisar som har valt det, är det möjligt att fixa så att man hamnar i samma grupp som dem?

tack som fan på förhand
2008-11-24, 16:54
Medlem
jumpcuts avatar
Alltså, är du ute på bevakning så är du ute på bevakning. Då ska du bevaka. Spela spel får du göra när du är avlöst och alltså inte bevakar längre.

Sitter du i en vaktkur så bevakar du. Då ska du bevaka. Spela spel får du göra när du har insatstjänst och väntar på att någonting ska hända.
2008-11-24, 17:08
Medlem
ThePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Alltså, är du ute på bevakning så är du ute på bevakning. Då ska du bevaka. Spela spel får du göra när du är avlöst och alltså inte bevakar längre.
Sitter du i en vaktkur så bevakar du. Då ska du bevaka. Spela spel får du göra när du har insatstjänst och väntar på att någonting ska hända.

Ganska motsägelsefullt när man inte gör ett skit inne i kuren.
2008-11-24, 17:12
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Citat:

bevakar insatssoldater eller är dem på insatstjänst då?, insatstjänst verkar kalas
2008-11-24, 17:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePast
Ganska motsägelsefullt när man inte gör ett skit inne i kuren.

Sitter man i kuren så är man ansiktet utåt. Öppna grindar, ta emot besökare, kolla övervakningskamerorna, spela flipper på datorn, svara i telefon, se så att ingen kastar äpplen på varandra och sådär.
2008-11-24, 17:39
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrivselMedMamma
bevakar insatssoldater eller är dem på insatstjänst då?, insatstjänst verkar kalas

Det är ett jävla helvete med insats ska jag berätta för dig. Man sitter i en soffjävel i tolv timmar och väntar på att någonting ska hända, lite då och då får man väl röra på sig när man ska låsa upp en dörr eller kontrollera ett stängsel. Eller när det är övningslarm. Annars är det bara tråk, tråk, tråk...

Jag kan tänka mig att fångar på öppna anstalter har mer att göra än insatssoldater på de svenska regementena.

På mitt regemente så var vi både insats och bevakning, så vi turades om mellan att åka på bevakningar och på att sitta som insats helt enkelt. Det var inte utan att man blev lite glad när det var någon som skulle låsa ut vapen ur en kassun någonstans utanför regementet, för då fick man röra lite på sig och dessutom frisk luft...
2008-11-24, 17:41
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Citat:
Det är ett jävla helvete med insats ska jag berätta för dig. Man sitter i en soffjävel i tolv timmar och väntar på att någonting ska hända, lite då och då får man väl röra på sig när man ska låsa upp en dörr eller kontrollera ett stängsel. Eller när det är övningslarm. Annars är det bara tråk, tråk, tråk...

Jag kan tänka mig att fångar på öppna anstalter har mer att göra än insatssoldater på de svenska regementena.

På mitt regemente så var vi både insats och bevakning, så vi turades om mellan att åka på bevakningar och på att sitta som insats helt enkelt. Det var inte utan att man blev lite glad när det var någon som skulle låsa ut vapen ur en kassun någonstans utanför regementet, för då fick man röra lite på sig och dessutom frisk luft...

kan man inte ha LAN i soffan då? eller något dyl.?
2008-11-24, 17:58
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
kan man inte ha LAN i soffan då? eller något dyl.?

Jovisst, vi hade två TV-apparater. På den ena gick det filmer och på den andra spelade vi TV-spel. Men man ska nog vara bra hjärndöd om man inte blir uttråkad.
2008-11-24, 18:26
Medlem
Bajslocks avatar
Det finns dagar när du inte har ett dugg att göra och andra dagar du har 17h med stress.
Kan iaf säga att man får ganska bra psyke av vakten..
2008-11-24, 18:44
Medlem
TrivselMedMammas avatar
Citat:
Jovisst, vi hade två TV-apparater. På den ena gick det filmer och på den andra spelade vi TV-spel. Men man ska nog vara bra hjärndöd om man inte blir uttråkad.

finns det datorer där? i så fall finns det internetuppkoppling?

om det inte finns datorer kan man ta med egna? bangar inte lana i 9månader
2008-11-24, 18:48
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
finns det datorer där? i så fall finns det internetuppkoppling?
Japp, det finns datorer med internetuppkoppling.
2008-11-24, 19:40
Medlem
poko-pekkas avatar
Insatssoldat är ingenting man blir, det har man i sig!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in