Liksom flera andra signaturer i tråden har jag inte kunnat motstå att köpa Nikanor Teratologens nyligen utgivna översättning av
Sammanfattning av sönderfallet! Jag läste
På förtvivlans krön för ett par månader sedan och fann den väldigt intressant, men i jämförelse med
Sammanfattning av sönderfallet är de tankar som ges uttryck för i den något omogna och självcentrerade, vilket ju som påpekats tidigare i tråden förstås beror på att Cioran var mycket ung när han skrev den. Skulle man kunna hävda att dessa hans tankar och reflektioner, vilka behandlas från alla möjliga håll och kanter i samtliga av hans skrifter, i
Sammanfattningen av sönderfallet så att säga slår ut i full kraft och formuleras klarare än i de tidigare skrifterna? Finns det någon tidigare eller senare bok av honom som genomsyras av samma skärpa? Tips mottages gärna!
Jag måste bara dela med mig av en aforism där han beskriver övergången från religiöst inspirerad klassisk musik till sekulär sådan (en övergång vars upprinnelse han tillskriver Beethoven...):
Citat:
Bach: kosmologisk trånad; en stege av tårar på vilka våra Gudsbegär klättrar; våra bräckligheters arkitektur, en positiv - och allra högsta - upplösning av vår vilja; himmelsk undergång i Hoppet; enda sättet att förlora oss utan att störta samman och att försvinna utan att dö...
Är det alltför sent för att på nytt lära ett sådant försvinnande? Och måste vi fortsatt försvagas utan orgelns ackord?
Det för verkligen tankarna direkt till Schopenhauer, vars pessimistiska tankegods Cioran har förvaltat och vidareutvecklat mycket väl...