Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-08, 17:29
Medlem
Shalashaskas avatar
Cioran skulle fyllt hundra år i år.
Idag så skriver Ann Heberlein i DN ang. jubileet (LÄNK)
Heberlein medverkade för övrigt i detta "event" på Rumänska kulturinstitutet:
http://www.icr.ro/stockholm-1/events-12/e-m-cioran-100-ar.html

Bl.a. så visades den intervju som gjordes med Cioran 1990, som sedan låg till grund för den intervjubok som kom på svenska för några år sedan.
Senast redigerad av Shalashaska 2013-06-20 kl. 03:58. Anledning: Uppdatering av död länk
Citera
2011-04-19, 19:47
Medlem
Shalashaskas avatar
I det senaste programmet av Nya Vågen på P1 så är pessimismen huvudtemat.
Cioran diskuteras flitigt. Även den mindre kände colombianske aforistikern Nicolás Gómez Dávila omnämns!
(Länk)
Senast redigerad av Shalashaska 2011-10-08 kl. 03:51.
Citera
2011-05-14, 22:03
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cioran
Begravning i en normandisk by. Jag frågar ut en bonde som står litet avsides och ser på liktåget för jag vill höra detaljer.
"Han var fortfarande ung, knappt sextio. De hittade honom död ute på åkern. Inget man kan göra något åt. Det bara är så... Det bara är så... Det bara är så..."
Detta omkväde, som i första ögonblicket föreföll mig komiskt, fick mig sedan på andra tankar.
Den gode mannen anade inte att det han hade att säga om döden var det enda man kan säga och det enda man kan veta.

Citat:
Om man, efter att ha ställt en mängd frågor om begäret, äcklet och sinnesron, också frågar Buddha: "Vad är syftet, den yttersta meningen med nirvana?" svarar han inte. Han ler. Detta leende har man kritiserat mycket, i stället för att se det som en normal reaktion på en meningslös fråga. Vi reagerar själva så inför barnens "varför?". Vi ler, därför att det inte finns något giltigt svar, svaret skulle komma att sakna mening i ännu högre grad än frågan. Barnen erkänner inga gränser, de vill alltid se längre vad som kommer efteråt. Men det finns inget efteråt. Nirvana är en gräns, gränsen. En befrielse som inte leder någon vart.
...
Senast redigerad av Shalashaska 2011-10-08 kl. 03:54.
Citera
2011-05-31, 18:38
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
”Döden är försynens gåva till dem som har haft smak och anlag för fiaskot. Döden är belöningen till dem som inte har kommit någon vart, dem som inte har velat någon vart… Dem ger döden rätt, den är deras triumf. För de andra däremot, för dem som har strävat efter att lyckas, för dem som har lyckats vilken dementi, vilken örfil!”
Citat:
”Vid konciliet i Florens 1441 påbjöds att hedningar, judar, kättare och sekterister inte skulle få del i det 'eviga livet' och att de alla, ifall de inte före sin död omvände sig till den sanna läran, genast skulle hamna i helvetet.
På den tiden då Kyrkan bekände sig till sådana ohyggligheter var hon verkligen Kyrkan. En institution är levande och stark endast då den förkastar allt som inte är den själv. Olyckligtvis gäller detsamma för en nation eller en regim.”
...
Citera
2011-06-02, 18:57
Medlem
Citat:

”Döden är försynens gåva till dem som har haft smak och anlag för fiaskot. Döden är belöningen till dem som inte har kommit någon vart, dem som inte har velat någon vart… Dem ger döden rätt, den är deras triumf. För de andra däremot, för dem som har strävat efter att lyckas, för dem som har lyckats vilken dementi, vilken örfil!”

Skulle mycket gärna vilja ha sidhänvisning till citatet.
Senast redigerad av horacelover 2011-06-02 kl. 19:00.
Citera
2011-06-02, 23:59
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horacelover
Tyvärr så har jag inte boken i min ägo utan skrev av det från en biblioteksbok.
Den återfinns dock i boken Om olägenheten i att vara född.
Citera
2011-06-03, 19:56
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horacelover

Du hittar aforismen på sidan 201 i boken som Shalashaska nämner. Från samma verk:

Citat:
Avskyn för bagateller lamslår mig. Ändå är bagateller kommunikationens väsen (och därmed tankens), de är det talade ordets och skriftens kött och blod. Att vilja avstå från bagateller vore detsamma som att ha samlag med ett skelett.

Citat:
Om någon klagar över att hans liv inte har lett till något, behöver man bara påminna honom om att själva livet befinner sig i en liknande, om inte värre situation.

Citat:
Medvetandet är mer än en tagg, det är dolken i köttet.

Citat:
I harmoni med sig själv och världen förtvinar anden. Vid minsta motgång utvecklas den. Tanken är när allt kommer omkring ingenting annat än ett skamlöst utnyttjande av vårt trångmål och våra missöden.

Citat:
Jag har försökt använda tvivlet som botemedel mot ångest. Det slutade med att botemedlet gjorde gemensam sak med sjukdomen.
Citera
2011-06-03, 23:05
Medlem
Citat:
Tyvärr så har jag inte boken i min ägo utan skrev av det från en biblioteksbok.
Den återfinns dock i boken Om olägenheten i att vara född.

Och därför klingade det bekant! Läste boken för ett par år sedan och hittade samma citat nedskrivet i en gammal anteckningsbok (med sidhänvisning). Trodde i min villfarelse att det var hämtat ur På förtvivlans krön.

Citat:
Du hittar aforismen på sidan 201 i boken som Shalashaska nämner.

Stort tack ändå!
Citera
2012-06-18, 23:38
Medlem
Kanske en onödig bump, men ändå;

http://www.youtube.com/watch?v=78y06QkpnC8&feature=plcp
Citera
2012-11-18, 01:06
Medlem
Shalashaskas avatar
Essä om Cioran:
http://tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/essaeer-om-litteratur/13430-emil-cioran-om-ett-experiment-i-tillintetgoerelse

Sammanfattning av sönderfallet (fr. Précis de décomposition) kommer snart i översättning av Nikanor Teratologen.
Citera
2013-03-07, 00:35
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Essä om Cioran:
http://tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/essaeer-om-litteratur/13430-emil-cioran-om-ett-experiment-i-tillintetgoerelse

Sammanfattning av sönderfallet (fr. Précis de décomposition) kommer snart i översättning av Nikanor Teratologen.
Och nu är den äntligen släppt!
Köp, läs och njut!
Citera
2013-03-07, 01:03
Medlem
Ramlehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Och nu är den äntligen släppt!
Köp, läs och njut!
Måste införskaffas!
Citera