• 1
  • 2
2008-11-24, 16:06
Medlem
elmushos avatar
hej, jag va på ett lan nu i helgen,, när bgt pucko drog ut min strömkabel.. sen det får jag inte igång datorn det kommer ara upp en ruta där man får välja operativ system

Felsäkert läge
Felsäkert läge med nätverk
Felsäkert läge med kommandotolk

Senast fungerande konfiguration

Start windoes normalt.
jag har dock försökt med alla dessa utan något resultat.
Jag pratade med en kompis som jag tycker är lagom duktig med datorer. han säger att mitt windows på något roligt sätt lyckats krascha eller avinstallera delar av sig självt. han har också försökt genom att stoppa i skior och försökt reparera mitt windows men utan resultat. så jag är nu datorlös och ska på dreamhack nu om 3 dagar så all hjälp möjlig skulle uppskattas!!

Tack på förhand!!
Citera
2008-11-24, 16:09
Medlem
w580is avatar
Vad händer mer exakt när du startar datorn?
Citera
2008-11-24, 16:16
Medlem
elmushos avatar
Det som händer är att det enda som kommer upp är först en hel svart skärm där den kontrollerar hårdiskar och ram etc, efter det kommer det upp en ruta där det står följande..

Windows kunde inte startas. Detta kanske beror på ändring i program eller maskinvara

Om detta beror på att datorn inte svarade, startade in iväntat eller stängdes av automatiskt flr att skydda dina filer och mappar kan du välja senast fungerade konfiguration för att återställa de inställningar som användes förra gången datorn kunde startas.

Om ett tidigare startfrsök avbröts pga ett strömavbrott eller strömknappen trycktes in eller om du är osäker på varför datorn inte kan tartas kan du välja starta windows normalt.

Sen kommer följade allternativ.

Felsäkert läge
Felsäkert läge med nätverk
Felsäkert läge med kommandotolk

Senast fungerande konfiguration (de senaste inställningar som fungerade)

Start windows normalt

Efter det så kommer det upp en kärm där detstår att windoes xp laddar.. den är framma i runt 1-1½ sekund sen kommer det upp samma ruta som den i början, sen börjar hela processen om... Jag vet inte vad jag ska göra!!
Citera
2008-11-24, 16:17
Medlem
cannaBes avatar
Kommer du inte in i safe mode eller kan reparera med skivan så är det clean install som gäller, förhoppningsvis är du som lanar och allt såpass smart att du har fler diskar eller iaf partitioner och inte sparar viktiga saker på C:\
Citera
2008-11-24, 16:20
Medlem
elmushos avatar
njae, tyvär så sparar jag allt på /c. men vad menar du med clean install? jag kan absolut ingenting om datorer mer ön hur man spelar på dom..
Citera
2008-11-24, 16:35
Medlem
cannaBes avatar
Ok, då tycker jag synd om dig för du kommer förlora allt du har på datorn. Clean Install = Fullständig installation, du installerar alltså om datorn helt och hållet!
Citera
2008-11-24, 16:38
Medlem
elmushos avatar
Är du helt säker på att det inte finns någo annat sätt... Har för viktiga saker i datorn för att kunna ta bort det.. :/
Citera
2008-11-24, 16:40
Medlem
figgosands avatar
Prova att slänga i din XP skiva och boota den.

Sen väljer du "R" i första menyn utan 3 alternativ.

Rapareringskonsollen eller vad det heter!

När du fått upp den så väljer du installation, typ "1: C:\Windows"

När du kommit så långt så det står "C:\Windows>"

Så skriver du "CHKDSK -R" följt av enter.

Det kan lösa problemet. Men det är inte säkert.
Citera
2008-11-24, 16:42
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmusho
Är du helt säker på att det inte finns någo annat sätt... Har för viktiga saker i datorn för att kunna ta bort det.. :/

Ja eftersom du inte kommer in i safe mode, och eftersom din polare som kan mycket om datorer inte lyckas reparera den med skivan så är det inte mycket kvar att välja på tyvärr.. Det som ovanstående skriver kommer nog inte heller ta dig direkt långt då en reparation av XP går igenom samma procedur utan att man behöver skriva nåt själv..
Citera
2008-11-24, 16:46
Medlem
figgosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Ja eftersom du inte kommer in i safe mode, och eftersom din polare som kan mycket om datorer inte lyckas reparera den med skivan så är det inte mycket kvar att välja på tyvärr.. Det som ovanstående skriver kommer nog inte heller ta dig direkt långt då en reparation av XP går igenom samma procedur utan att man behöver skriva nåt själv..

Det kan mkt väl lyckas. Jag jobbar med just sånt här. Och har många gånger åtgärdat just detta fel på detta sätt. Ett försök är det värt iaf!
Citera
2008-11-24, 16:48
Medlem
elmushos avatar
det kommer inte upp någon annan meny varken före eller feter den jag skrev upp innan,, kan inte trycka ngn annanstanns
Citera
2008-11-24, 16:50
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figgosand
Det kan mkt väl lyckas. Jag jobbar med just sånt här. Och har många gånger åtgärdat just detta fel på detta sätt. Ett försök är det värt iaf!

Hehe jag också, klart det är värt ett försök men inte ofta det har funkat i dom fallet jag haft iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in