2008-11-24, 15:37
Medlem
Niders avatar
Laddade hem ett gratis program som kunde konvertera wmw till avi. Iallafall, mitt virusskydd varnade filen för att det kunde vara en trojan av något slag.

Så jag avbröt nerladdningen, dock har jag kvar exe filen på skrivbordet, och om jag försöker ta bort den kommer det upp ett meddelande att de används (vilket det inte gör, inte vad jag vet.). http://i33.tinypic.com/jtqlio.png

Har nydligen kollat igenom vilka processer som körs för tillfället, hittade en .exe fil som heter csrss.exe som körs, gick då in på Processlibrary och skrev in namnet, fick fram detta: http://www.processlibrary.com/search/?q=csrss.exe

Om ni kikar på länken så står det "The Microsoft Client Server Runtime Server subsystem utilizes the process csrss.exe for m... Learn more »
Microsoft Client/Server Runtime Server Subsystem" Men det står även att det kan vara en trojan?

Då undrar jag, kan csrss.exe höra ihop med exe filen som jag på mitt skrivbord? Om nu csrss.exe är en trojan, hur tar jag bort den? Och hur tar jag bort converter programmet från skrivbordet när det står att programmet körs?

Kanske blev lite väl många frågor, men jag hoppas ni förstår.
Citera
2008-11-24, 15:41
Medlem
w580is avatar
Testa starta om datorn.
csrss.exe kan vara en malware, ifall den inte ligger i Windows\System32 annars tillhör den Windows.
Du kan ju testa och se, genom att öppna aktivitethanteraren, högerklicka på processen och välj "öppna filens mapp".
Senast redigerad av w580i 2008-11-24 kl. 15:58.
Citera
2008-11-24, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av w580i
Testa starta om datorn.
Du kan ju testa och se, genom att öppna aktivitetsfältet, högerklicka på processen och välj "öppna filens mapp".

Vilket windows andvänder du egentligen? Jag kan inte göra så på XP Pro SP3.
Citera
2008-11-24, 15:59
Medlem
w580is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantis
Vilket windows andvänder du egentligen? Jag kan inte göra så på XP Pro SP3.
Skrev fel, menade aktivitetshanteraren
Citera
2008-11-24, 16:12
Medlem
Niders avatar
Citat:
Testa starta om datorn.
csrss.exe kan vara en malware, ifall den inte ligger i Windows\System32 annars tillhör den Windows.
Du kan ju testa och se, genom att öppna aktivitethanteraren, högerklicka på processen och välj "öppna filens mapp".

Hur menar du då? Om jag högerklickar på processen (csrss.exe) Avsluta processen (vilket inte går eftersom en meddelande kommer upp att "Detta är en kritisk systemprocess. Aktiviteshanteraren kan inte avsluta den här processen".

Har testat söka efter processen på datorn och två filer hittades med namnet csrss.exe. En fil ligger i system32 mappen, samt den andra i Windows/ServicePackFiles/i386.

Jag tycker det verkar som att csrss.exe verkar inte vara en trojan? eller vad säger ni?.

Hur får jag bort den halvfärdiga exe filen som finns på mitt skrivbord? (den där wmw till avi converter)? http://i33.tinypic.com/jtqlio.png
Citera
2008-11-24, 16:26
Bannlyst
Citat:
Skrev fel, menade aktivitetshanteraren

Jag läste rätt (vad du tänkte på) men jag hittar inte det du menar...står bara avsluta process/träd / ange prio/tilldelning.
Citera
2008-11-24, 16:28
Medlem
w580is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantis
Jag läste rätt (vad du tänkte på) men jag hittar inte det du menar...står bara avsluta process/träd / ange prio/tilldelning.
Kanske beror på att jag använder Vista...
Citera
2008-11-24, 16:30
Medlem
w580is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Hur menar du då? Om jag högerklickar på processen (csrss.exe) Avsluta processen (vilket inte går eftersom en meddelande kommer upp att "Detta är en kritisk systemprocess. Aktiviteshanteraren kan inte avsluta den här processen".

Har testat söka efter processen på datorn och två filer hittades med namnet csrss.exe. En fil ligger i system32 mappen, samt den andra i Windows/ServicePackFiles/i386.

Jag tycker det verkar som att csrss.exe verkar inte vara en trojan? eller vad säger ni?.

Hur får jag bort den halvfärdiga exe filen som finns på mitt skrivbord? (den där wmw till avi converter)? http://i33.tinypic.com/jtqlio.png
Vad är det för slags fil i Windows/ServicePackFiles/i386, en .exe fil eller något annat?

csrss.exe som ligger i Windows\System32 tillhör Windows och är ingen trojan.
Du säger att du inte kan avsluta csrss.exe, det beror troligtvis på att den tillhör Windows och ifall du på något vis avslutar processen kommer din dator att stängas av.
Citera
2008-11-24, 16:39
Medlem
Niders avatar
Citat:
Vad är det för slags fil i Windows/ServicePackFiles/i386, en .exe fil eller något annat?

csrss.exe som ligger i Windows\System32 tillhör Windows och är ingen trojan.
Du säger att du inte kan avsluta csrss.exe, det beror troligtvis på att den tillhör Windows och ifall du på något vis avslutar processen kommer din dator att stängas av.

Filen som ligger i ServicePackFiles mappen är en .exe fil också, vadå finns det chans att det är en trojan?

Till det andra problemet, hur ska jag göra för att få bort den halvfärdiga exe filen från skrivbordet då? Iochmed att ett meddelande kommer upp att programmet körs redan.. Programmet är inte ens installerat
Citera
2008-11-24, 16:42
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Filen som ligger i ServicePackFiles mappen är en .exe fil också, vadå finns det chans att det är en trojan?

Till det andra problemet, hur ska jag göra för att få bort den halvfärdiga exe filen från skrivbordet då? Iochmed att ett meddelande kommer upp att programmet körs redan.. Programmet är inte ens installerat

Tror inte du behöver bry dig om dom två filerna.

Ang. den på skrivbordet, ladda ner programmet Unlocker Assistant. Det kan bl a se vilket program som använder filen, likaså kan den försöka ta bort filen ändå. Och funkar inte det kan den ta bort filen nästa gång du startar om datorn.
Citera
2008-11-24, 16:44
Medlem
w580is avatar
Testa starta om datorn och radera den, ifall inte det fungerar startar du i felsäkert läge och tar bort den därifrån.

När det gäller csrss.exe som ligger i Windows/ServicePackFiles/i386 bör du analysera filen på http://www.virustotal.com/sv/. Tryck på Bläddra, klistra in
"Windows/ServicePackFiles/i386/csrss.exe", tryck på "öppna" och sedan skicka fil.
Men jag skulle inte tro att det är någon fara.
Citera
2008-11-24, 16:58
Medlem
Niders avatar
Unlocker Assistant fungerade utmärkt Tack ska ni ha boys
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in