• 1
  • 2
2008-11-24, 13:14
Medlem
Hej!
Japp, nu ska jag köra igång min server.
Tänkte börja arbeta på den idag.

Hårdvara:
AMD Athlon 2X 4400+ 2,3Ghz
4GB DDR2 PC6400
250GB sata disk

Jag tänkte köra den med Ubuntu 8,4 LT det lär ju vara ett relativt stabilt OS.
Anledningen till att jag vill ha det grafiskt är för jag kommer testa olika saker på den i den grafiska miljön då och då.

Det jag kommer använda serven till är följande:
Ladda ner torrent
webb server
ftp server
proxy server
backup server

Det ända jag har kommit fram till att jag ska använda är rtorrent.
Då man kan ställa in så att den laddar ner torrents automatiskt via RSS.

Vad ska jag ha för mjukvara till dom övriga tycker ni?
Citera
2008-11-24, 13:55
Medlem
FolkeYs avatar
Webbserver: LAMP . Dra ner hela paketet eller behöver du inte alla dra ner dem en för en.
Ftp: Skit i Ftp, kör det vi SSH istället. Mycket bättre då du får en kryptering också.
Proxy server: Mer detaljer? Vill du köra den transparant m.m . Squid funkar bra om du gillar att sitta i mycket konfig filer.
Citera
2008-11-24, 23:29
Medlem
snousers avatar
En bra webbaserad torrentklient är:
http://tf-b4rt.berlios.de/

Varför ska du köra servern grafiskt? Du kommer ju ändå inte sitta vid den lokalt iaf, allt kan du styra över nätverket.
Citera
2008-11-24, 23:34
Medlem
Dronkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
En bra webbaserad torrentklient är:
http://tf-b4rt.berlios.de/

Varför ska du köra servern grafiskt? Du kommer ju ändå inte sitta vid den lokalt iaf, allt kan du styra över nätverket.

Håller med om att grafiskt på en server är riktigt riktigt dumt, men nu verkar det som TS hade något mysko han skulle testa med grafiskt gränssnit :S vilket inte låter som de hör hemma på en server, men vafan =) Kör i medvind om de funkar.

Förövrigt så rekommenderar jag VARMT rtorrent som din torrentclient! Tycker personligen inte det finns mycket bättre =)
Citera
2008-11-25, 01:32
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolkeY
Webbserver: LAMP . Dra ner hela paketet eller behöver du inte alla dra ner dem en för en.
Ftp: Skit i Ftp, kör det vi SSH istället. Mycket bättre då du får en kryptering också.
Proxy server: Mer detaljer? Vill du köra den transparant m.m . Squid funkar bra om du gillar att sitta i mycket konfig filer.

Kod:
$ apt-cache search lamp
libtext-glob-perl - Match globbing patterns against text
xscreensaver-data - data files to be shared among screensaver frontends
evolvotron - Generator of textures through interactive evolution
lampython - MPI-enhanced Python interpreter (LAM based version)
lavaps - a lava lamp of currently running processes
Tänkte du på lavalampan nu? För annars blir det att dra ner paketen var för sig, men it's as easy as
Kod:
apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 mysql-server php5-mysql
Citera
2008-11-25, 08:36
Medlem
FolkeYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Kod:
$ apt-cache search lamp
libtext-glob-perl - Match globbing patterns against text
xscreensaver-data - data files to be shared among screensaver frontends
evolvotron - Generator of textures through interactive evolution
lampython - MPI-enhanced Python interpreter (LAM based version)
lavaps - a lava lamp of currently running processes
Tänkte du på lavalampan nu? För annars blir det att dra ner paketen var för sig, men it's as easy as
Kod:
apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 mysql-server php5-mysql

Det var inte direkt det jag syftade på nej. Utan LAMP förkortning av Linux/Apache/MySQL/PHP om du nu inte redan visste det.Kan dock hålla med om att jag sov lite när jag sa "Dra ner hela paketet eller behöver du inte alla dra ner dem en för en."

http://en.wikipedia.org/wiki/LAMP_(software_bundle) .
Citera
2008-11-25, 09:50
Medlem
Ska jag vara ärlig så är det för jag vill lära mig hur alla programen fungerar.
Jag trivs bäst i grafiskmiljö och då tänkte jag lära mig först i den grafiska miljön och sedan efter det gå in i den ikke grafiska miljön när jag är bekant med programen.

Men te.x som nu, om man inte har grafiskmiljö hur kan man köra rtorrent + rssdler samtidigt då?
Nu i den grafiska miljön så har jag ju 2st terminalfönster uppna och kan se statusen i dom från programen.

Hur fungerar det i en ikke grafisk miljö?
Citera
2008-11-25, 10:01
Medlem
FolkeYs avatar
Screen funkar jätte bra, ger dig möjlighet att ha flera terminaler i samma fönster.
Citera
2008-11-25, 15:26
Medlem
Jag hittar inget simpelt FTP program som är relativt lätt att ställa in och som går stabilt.

Det jag vill kunna göra är att låsa en användare till en mapp som personen kan ladda upp och ner saker via.
Citera
2008-11-25, 16:46
Medlem
När jag går in i program menyn och sedan Systemverktyg och sedan klickar på Gadmin-proftpd så får jag detta felmedelande:
Misslyckades med att kra barnprocessen "su-to-root" (Filen eller katalogen finns inte)

Vad beror detta på?
Jag har ju installerat allt skrev detta i terminalen:
sudo apt-get install proftpd gproftpd
Citera
2008-11-25, 17:14
Medlem
FolkeYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snakedoc
När jag går in i program menyn och sedan Systemverktyg och sedan klickar på Gadmin-proftpd så får jag detta felmedelande:
Misslyckades med att kra barnprocessen "su-to-root" (Filen eller katalogen finns inte)

Vad beror detta på?
Jag har ju installerat allt skrev detta i terminalen:
sudo apt-get install proftpd gproftpd

Som jag sa tidigare, varför kör du inte via SSH? Finns program för att connecta precis som en ftp server. Tex i windows heter ett klient program Winscp. Mycket smidigare.

Edit:

Det är bara och köra:
Kod:
sudo apt-get install ssh

//FolkeY
Citera
2008-11-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FolkeY
Som jag sa tidigare, varför kör du inte via SSH? Finns program för att connecta precis som en ftp server. Tex i windows heter ett klient program Winscp. Mycket smidigare.

Edit:

Det är bara och köra:
Kod:
sudo apt-get install ssh

//FolkeY

Okej, får ge det en chans, lär man installera en ssh server eller går allt bra direkt?

Testa det nu och det fungerar klockrent, men det går via port 22 går inte det att ändra?
Tänkte om man kan ändra så det blir en lite mer ovanlig port?

Detta var klockrent
En mindre säkerhetsrisk för serven

Edit:
startar SSH serven automatiskt varje gång serven startar eller måste jag skriva något i terminalen?
Senast redigerad av snakedoc 2008-11-25 kl. 17:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in