Citat:
Ursprungligen postat av Kastrerad
Detta är något som jag undrat över väldigt länge och nu skapar jag en tråd om det. Ponera att jag får ett barn ihop med en kvinna - Vad är det som styr vem barnet blir mest lik?
Vad jag vet är svart/mörkt mer dominant än ljusa färger, ändå ser jag svarta (oftast kvinnor nu när jag tänker på det) personer med blå ögon. Om jag som person har mörka ögon och mörkt hår och får barn med blond kvinna med blå ögon skulle jag vilja att barnet ärver de blå ögonen men i övrigt har mörka drag.
Jag menar, vissa barn har enbart drag från den ena föräldern och man misstänker nästan att denne varit otrogen med någon annan. Men jag kan tänka mig att barnet "ärver" mest gener från mamman då fostret tillägnar 9 månader inuti henne.
Barnet får precis 50/50
arvsmassa av mamma och pappa, sen är det olika saker som påverkar om generna uttrycks eller ej.
Jag tror att enklaste sättet att förklara dominans/recessiv är: Om vi tar ett exempel hudfärg, det ämnet som ger huden dess färg kodas av en gen. Finns genen så har individen färgen ifråga. Finns
inte genen som kodar för ämnet som ger huden färg så blir individen utan det ämnet, alltså albino.
Då säger man att anlaget för albinism är recessivt eftersom det är avsaknandet av genen.