2008-11-24, 09:35
Medlem
Detta är något som jag undrat över väldigt länge och nu skapar jag en tråd om det. Ponera att jag får ett barn ihop med en kvinna - Vad är det som styr vem barnet blir mest lik?

Vad jag vet är svart/mörkt mer dominant än ljusa färger, ändå ser jag svarta (oftast kvinnor nu när jag tänker på det) personer med blå ögon. Om jag som person har mörka ögon och mörkt hår och får barn med blond kvinna med blå ögon skulle jag vilja att barnet ärver de blå ögonen men i övrigt har mörka drag.

Jag menar, vissa barn har enbart drag från den ena föräldern och man misstänker nästan att denne varit otrogen med någon annan. Men jag kan tänka mig att barnet "ärver" mest gener från mamman då fostret tillägnar 9 månader inuti henne.
Citera
2008-11-24, 10:03
Medlem
EliasAlucards avatar
Finns inget som säger att barnet måste ärva mer av kvinnans gener för olika fenotyper, baserat på att hon utvecklar barnet i hennes livmoder.

Det enda som jag kan komma på så här spontant är att både flickor och pojkar ärver modern's mtDNA, med skillnaden att män inte kan föra mtDNA vidare.
Citera
2008-11-24, 12:00
Medlem
BallaLinas avatar
Om du har blå-ögon-gener tex en mamma eller pappa med blå ögon och hennes ena eller bägge föräldrar har blå, så kan ert barn få blå.

Har hon mörkt-hår-gener, fast är blond själv så kan barnet få mörkt hår.

Känner en brunögd kille o tjej vars barn fick klarblå ögon o mörkt hår!
Citera
2008-11-28, 21:52
Medlem
brukar inte det vara så att pojkar oftast liknar mamman och flickor pappan?
så kanske om det blir en pojke kommer han likna den blonda blå ögda mamman mer--men vet ej om det blir lika ljust...
Citera
2008-11-29, 01:41
Medlem
Circes avatar
Jag är inte expert, men i enkla drag tror jag det ligger till så här:
Varje människa har två olika anlag. Låt oss ta ögonfärg som exempel och färgerna blått och brunt. Brun är dominant medan blå är recessiv. När barnet blir till för den ett anlag från mamman och ett från pappan. Beroende på vilken kombination det blir av de olika anlagen, får barnet den ögonfärgen.

Mamman (bruna ögon)- anlag för blått och brunt
Pappan (bruna ögon)- anlag för enbart brunt
Eftersom brunt är dominant, kommer kombinationen mellan generna alltid innehålla ett brunt anlag, alltså kan de bara få ett barn med bruna ögon.

Mamman (bruna ögon)- anlag för blått och brunt
Pappan (bruna ögon)- anlag för blått och brunt
Chansen att barnet får blå ögon är väldigt liten, men möjlig. För att det skall bli blått måste alltså barnet få båda blåa anlagen från föräldrarna. Någon med blåa ögon kan inte ha anlag för annat än blått.

En helt mörkhyad, mörkhårig brunögod människa kan bära på recessiva anlag, som han/hon kan föra vidare till sina barn.

Det samma gäller för hårfärger. I det fallet tror jag både brunt och rött är dominanta färger medan blont är recessivt.

Sedan kan vi slänga in gröna och gråa ögon. Gröna borde vara dominanta, gråa vet jag inte. Fråga mig dock inte vad som händer när två dominanta eller två recessiva färger möts, t.ex. brunt - grönt.
Senast redigerad av Circe 2008-11-29 kl. 01:43.
Citera
2008-12-06, 15:23
Medlem
Jag har hört att rött hår inte är annat än en missbildning på genen. Vilket förklarar varför två föråldrar ned brunt hår kan få en unge med rött. Det var en före detta lärare till mig som sa det. Denne har själv en rödhårig dotter trots att båda föräldrarna är brunhåriga. När de hade frågat på bbc hade läkaren sagt detta. Sen skulle jag vilja påstå att gröna ögon inte är dominant då det är en ovanlig färg. Skulle den vara dominant hade fler haft den eftersom den färgen hade "vunnit" oftare när folk skaffar barn. Men däremot brunt är dominant och vi blir också fler och fler här i norra Europa som har den ögonfärgen; pga invandringen.
Citera
2008-12-06, 15:52
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastrerad
Detta är något som jag undrat över väldigt länge och nu skapar jag en tråd om det. Ponera att jag får ett barn ihop med en kvinna - Vad är det som styr vem barnet blir mest lik?

Vad jag vet är svart/mörkt mer dominant än ljusa färger, ändå ser jag svarta (oftast kvinnor nu när jag tänker på det) personer med blå ögon. Om jag som person har mörka ögon och mörkt hår och får barn med blond kvinna med blå ögon skulle jag vilja att barnet ärver de blå ögonen men i övrigt har mörka drag.

Jag menar, vissa barn har enbart drag från den ena föräldern och man misstänker nästan att denne varit otrogen med någon annan. Men jag kan tänka mig att barnet "ärver" mest gener från mamman då fostret tillägnar 9 månader inuti henne.

Barnet får precis 50/50 arvsmassa av mamma och pappa, sen är det olika saker som påverkar om generna uttrycks eller ej.
Jag tror att enklaste sättet att förklara dominans/recessiv är: Om vi tar ett exempel hudfärg, det ämnet som ger huden dess färg kodas av en gen. Finns genen så har individen färgen ifråga. Finns inte genen som kodar för ämnet som ger huden färg så blir individen utan det ämnet, alltså albino.
Då säger man att anlaget för albinism är recessivt eftersom det är avsaknandet av genen.
Citera
2008-12-06, 20:32
Medlem
BlueStars avatar
Intressant ämne! En sak jag alltid undrat över är vad som gör att vissa barn blir mer lika sina pappor medan andra mer liknar sina mammor. Någon som har en aning om vilka faktorer som styr vilken av sina föräldrar ett barn mest liknar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in