2008-01-17, 21:12
Medlem
naturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoobit
jo det gör det väl... ligger ju en äldre kåk vid järnvägen nära östertälje. Man ser den från pendeln när man åker mot rönninge. Men där har jag aldrig varit inne. Bara pissat i trädgården på fyllan.

Läs igenom hela tråden, vi har redan diskuterat lite om det huset
Citera
2008-01-31, 17:05
Medlem
whoareyous avatar
aj fan

åkte iväg i några månader och hade ingen dator under den tiden så jag undrar om det blev något av i Södertälje isfl adda mig: Zour4life@hotmail.com
Citera
2008-03-01, 21:06
Medlem
smaksaks avatar
Har sökt lite men inte hittat något konkret svar. Någon som vet vad som finns bakom den här (numera uppbrutna) dörren, placerad i tunneln precis innan stationen Södertälje Syd? (Ledsen för den kassa kvalitén, men mobilkamera + rullande pendeltåg ni vet)

http://img211.imageshack.us/img211/9026/endrrde6.jpg

Har det varit uppe förut/är det en dum fråga, så ber jag om ursäkt.
Citera
2008-03-01, 23:05
Medlem
BBollplankets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentucky
Bakom Hall-fängelset finns det övergivna hus

Det är inga övergivna "hus" utan gamla fängelser. Har varit inne i dem ett antal gånger. Ganska kraftiga vattenskador, men annars riktigt bevarat. MEN snälla ni som ska dit, var riktiga UE:are och lämna ställena utan en skråma! Nämnvärt är också att Hallanstaltens kameror ser er och de boende i området håller bra koll på "helöppna" och "halvöppna", som fängelserna kallas. Jag är där ofta och fan om ni förstör!
Citera
2008-03-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BBollplanket
Det är inga övergivna "hus" utan gamla fängelser. Har varit inne i dem ett antal gånger. Ganska kraftiga vattenskador, men annars riktigt bevarat. MEN snälla ni som ska dit, var riktiga UE:are och lämna ställena utan en skråma! Nämnvärt är också att Hallanstaltens kameror ser er och de boende i området håller bra koll på "helöppna" och "halvöppna", som fängelserna kallas. Jag är där ofta och fan om ni förstör!
Hur är det med Håga?
Citera
2008-03-03, 15:09
Medlem
BBollplankets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Hur är det med Håga?

Nej, Hågaanstalten är inte nedlagd, om det var det du menade.
Citera
2008-03-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BBollplanket
Nej, Hågaanstalten är inte nedlagd, om det var det du menade.
Japp!
Men vad är det där istället? Tomma hus?
Där satt en gång i tiden det farligaste brottslingar som var sinnessjuka har jag hört och Håga kallades sjukhus.
Citera
2008-03-03, 20:15
Medlem
BBollplankets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Japp!
Men vad är det där istället? Tomma hus?
Där satt en gång i tiden det farligaste brottslingar som var sinnessjuka har jag hört och Håga kallades sjukhus.

Stämmer, Håga var ett mentalsjukhus eller ska man kalla det mentalfängelse? Men nu är det ett helt vanligt lokalfängelse.

Ja, hur ska man förklara det...Om du åker ner mot Hallanstaltens huvudingång men svänger inte in på anstalten utan fortsätter rakt fram (då passerar du en grå herrgård och lite lador). När du kommer fram till den stora röda ladan och åker över en bäck kommer vägen dela sig i två. Sväng vänster och åk på den vägen ca 200 m tills vägen delar dig i ytterligare i 3 delar. Två vägar är asfalt och en är grus. Sväng vänster in på grusvägen. Åk rakt fram ca 20 m så kommer du upp på en asfalterad väg igen. Ca 300 m längre fram ligger ett fängelse som när jag var där hade någon dörr som var öppen. Du kommer också se tre andra hus om du kollar åt höger. Det första huset är inte övergivet, men de två längre in är gamla fängelser. Låsta dock! Men snälla förstör inget Just det, nämnvärt är att du passerar ett radhusområde när du svänger upp på grusvägen och förmodligen kommer någon dra ut och kolla vad du gör. Så du är liksom inte ensam.
Citera
2008-03-08, 09:24
Medlem
ÅgrenHerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaksak
Har sökt lite men inte hittat något konkret svar. Någon som vet vad som finns bakom den här (numera uppbrutna) dörren, placerad i tunneln precis innan stationen Södertälje Syd? (Ledsen för den kassa kvalitén, men mobilkamera + rullande pendeltåg ni vet)

http://img211.imageshack.us/img211/9026/endrrde6.jpg

Har det varit uppe förut/är det en dum fråga, så ber jag om ursäkt.

Jag var där i sommras och gick in. Men till min stora besvikelse fann jag endast en bergvägg där inne så det finns inget intressant. Förstod faktiskt inte ens varför dem har en dörr där. gick några ledningar längst väggen också. Lös med ficklampa i alla hörnen men hittade ingenting. det är bara bergvägg som sagt.
Citera
2008-03-09, 23:58
Medlem
madinkiis avatar
Ska tydligen finnas nåt gammalt sjukhus i Södertälje som tydligen e väldigt populärt att besöka (kanske inte är lika intressant då?).. någon som varit där? Vet flera som säger att det spökar där, man kan ju tro vad man vill om det
Citera
2008-03-10, 06:29
Medlem
zoobits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madinkii
Ska tydligen finnas nåt gammalt sjukhus i Södertälje som tydligen e väldigt populärt att besöka (kanske inte är lika intressant då?).. någon som varit där? Vet flera som säger att det spökar där, man kan ju tro vad man vill om det
Jag känner inte till något sådant sjukhus. Det har funnits övergivna sjukhus i både Södertälje (Karlberga) och Salem (Söderby) men båda dessa har byggts om till bostäder...
Citera
2008-03-10, 16:11
Medlem
BBollplankets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madinkii

Kan det vara ing1, Almnäs du menar? Det är inget sjukhus, men i denna tråd undrar TS om ing1 Vasahallen AB är ett sjukhus http://www.flashback.org/showthread.php?t=596330
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in