Citat:
Ursprungligen postat av orbith
Hejsan alla,
jag är relativt ny i detta forum och har läst runt lite i mode och livstil tråden. Jag har märkt att det finns många som är duktiga på klockor och tänkte därför skicka ut en fråga till er alla.
Jag är på jakt efter en ny klocka, den får kosta mellan 5000-6000:-. Jag hade siktat in mig en JACQUES LEMANS,
http://www.klockor.nu/bmz_cache/f/f1...ge.280x223.JPG, men har läst i någon tråd att dessa klockor inte är bra stämmer det?
Jag skulle gärna vilja ha ett automatic urverk och sekundvisaren ska "flyta" fram. Finns det sådana i den prisklassen som jag har angett?
Vilken klocka skulle ni rekommendera i denna prisklassen, och i den stilen som klockan i länken?
Är väldigt tacksam för ett svar.
Tack i förhand!
Klart som fan att du ska en automat! Att sekundvisaren "flyter" fram är då en självklarhet (i regel rör den sig åtta gånger per sekund och ser därför ut att flyta fram). Klockor.nu verkar inte vara ett säkert tips, mest vulgariteter som jag fattat det - avstå.
6 000 spänn räcker ganska långt. Du kan kolla på svenska urtid.se (eller om det var "com"). Du kan också kika på tyska watch.de (Juwelier Häffner) och t.ex kolla in det tyska fabrikatet Sinn, eller schweiziska Davosa. Det senare nämnda finns också hos Urtid.
Du kan faktiskt få en klocka med kronometerklassat verk för de pengarna. Då går du förslagsvis in på stowa.de, väljer deras billigaste automat a 330 €, lägger sedan på tillvalet COSC-klassat kronometerverk a 210 €. Summan blir då, uppenbarligen

, 540 €. Då har du fortfarande lite att spela med.
Stowa är mycket väl hopsatta tyska klockor. De är inte direkt "flashiga", men har en förträfflig puts (jo, jag har en).
Men, förhasta dig inte, kika runt och känn dig för vilket utseende du gillar t.ex. Därför rekommenderar jag dig att kolla Häffners sida
www.watch.de. De har alla de stora märkena, de är också resonabla och kan ta hem andra modeller o.s.v. Framförallt kan deras sida ge dig en god överblick över kvalitetsklockor i allmänhet.
Du blir varse att det inte ens behöver bli dyrt.