• 1
  • 2
2008-11-22, 23:21
Medlem
Hejsan alla,
jag är relativt ny i detta forum och har läst runt lite i mode och livstil tråden. Jag har märkt att det finns många som är duktiga på klockor och tänkte därför skicka ut en fråga till er alla.
Jag är på jakt efter en ny klocka, den får kosta mellan 5000-6000:-. Jag hade siktat in mig en JACQUES LEMANS, http://www.klockor.nu/bmz_cache/f/f1...ge.280x223.JPG, men har läst i någon tråd att dessa klockor inte är bra stämmer det?
Jag skulle gärna vilja ha ett automatic urverk och sekundvisaren ska "flyta" fram. Finns det sådana i den prisklassen som jag har angett?

Vilken klocka skulle ni rekommendera i denna prisklassen, och i den stilen som klockan i länken?
Är väldigt tacksam för ett svar.
Tack i förhand!
Senast redigerad av orbith 2008-11-22 kl. 23:23. Anledning: updatera
Citera
2008-11-22, 23:31
Medlem
Jag köpte själv en klocka nyligen i den prisklassen, dock så "flyter" inte visaren fram.

Seiko Velatura Kinetic Drive
Info & Bild : http://www.uret.se/seiko-velatura-bl...ve-p-4223.html
Citera
2008-11-22, 23:34
Medlem
Sean, den var rätt snygg den klockan. Synd bara att den hade ett kvarts-urverk. Jag söker efter ett automatiskt urverk, så man slipper byta batterier på klockan, dvs den laddas upp av rörelser.
Citera
2008-11-23, 00:24
Medlem
ett tips är väl att kika på lätt begagnade klockor. Då kan man hitta fina ur till ett vettigt pris.
Citera
2008-11-23, 03:00
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orbith
Hejsan alla,
jag är relativt ny i detta forum och har läst runt lite i mode och livstil tråden. Jag har märkt att det finns många som är duktiga på klockor och tänkte därför skicka ut en fråga till er alla.
Jag är på jakt efter en ny klocka, den får kosta mellan 5000-6000:-. Jag hade siktat in mig en JACQUES LEMANS, http://www.klockor.nu/bmz_cache/f/f1...ge.280x223.JPG, men har läst i någon tråd att dessa klockor inte är bra stämmer det?
Jag skulle gärna vilja ha ett automatic urverk och sekundvisaren ska "flyta" fram. Finns det sådana i den prisklassen som jag har angett?

Vilken klocka skulle ni rekommendera i denna prisklassen, och i den stilen som klockan i länken?
Är väldigt tacksam för ett svar.
Tack i förhand!

Klart som fan att du ska en automat! Att sekundvisaren "flyter" fram är då en självklarhet (i regel rör den sig åtta gånger per sekund och ser därför ut att flyta fram). Klockor.nu verkar inte vara ett säkert tips, mest vulgariteter som jag fattat det - avstå.

6 000 spänn räcker ganska långt. Du kan kolla på svenska urtid.se (eller om det var "com"). Du kan också kika på tyska watch.de (Juwelier Häffner) och t.ex kolla in det tyska fabrikatet Sinn, eller schweiziska Davosa. Det senare nämnda finns också hos Urtid.

Du kan faktiskt få en klocka med kronometerklassat verk för de pengarna. Då går du förslagsvis in på stowa.de, väljer deras billigaste automat a 330 €, lägger sedan på tillvalet COSC-klassat kronometerverk a 210 €. Summan blir då, uppenbarligen , 540 €. Då har du fortfarande lite att spela med.

Stowa är mycket väl hopsatta tyska klockor. De är inte direkt "flashiga", men har en förträfflig puts (jo, jag har en).

Men, förhasta dig inte, kika runt och känn dig för vilket utseende du gillar t.ex. Därför rekommenderar jag dig att kolla Häffners sida www.watch.de. De har alla de stora märkena, de är också resonabla och kan ta hem andra modeller o.s.v. Framförallt kan deras sida ge dig en god överblick över kvalitetsklockor i allmänhet.

Du blir varse att det inte ens behöver bli dyrt.
Citera
2008-11-23, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orbith
Sean, den var rätt snygg den klockan. Synd bara att den hade ett kvarts-urverk. Jag söker efter ett automatiskt urverk, så man slipper byta batterier på klockan, dvs den laddas upp av rörelser.

Det är precis vad den är! Klockan laddas upp av dina rörelser ELLER att du manuellt vrider upp den med kronan. Den röda mätare till vänster visar hur mkt "energi" som finns kvar i klockan, Max 1 månad ( dvs du kan lägga ifrån dig klockan och den kommer ticka i en hel månad, sen är det bara att ta på sig den igen eller vrida upp den för hand)

mätaren rör sig "live" om du skakar lite på handleden så ser man direkt hur mätaren först faller ner, sen hoppar upp till hur mkt laddning du precis gav den, tex 5 timmar, 1dag osv,, för att sedan röra sig upp igen till total kraft. . Finns lite videos på youtube för den som är intresserad

Klockan finns i svart/silver ochså! jag är verkligen helnöjd med den, är snyggare i verkligheten än på bild.
Citera
2008-11-24, 07:03
Medlem
Tack så mycket för era inlägg!
Ska kolla på de nämnda sidorna och kanske kolla lite på begagnat också. Hoppas man hittar en snygg klocka att köpa
Citera
2008-11-24, 08:21
Medlem
Barytons avatar
Tissot har en del trevliga automatur i den prisklassen.
Citera
2008-11-24, 10:47
Medlem
hjälp att hitta en klocka för ca 6000:-

Baryton:
Har du någon du kan rekommendera?

Btw,
kan någon moderator ändra på min topic?
ÄNdra den till:
Hjälp att hitta en klocka för ca 6000:-

Tack för hjälpen
Senast redigerad av orbith 2008-11-24 kl. 11:24. Anledning: Uppdatera topic
Citera
2008-11-25, 02:19
Medlem
-Gustavssons avatar
Tag Heuer är ett nyckelord, jag funderar på att köpa en, tror den heter F1 chronograph rätt och slätt.
Citera
2008-11-25, 02:23
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Jag förstår mig inte på varför JL klockor har blivit så jävla inne nu då. För 6k kan du få en helt ok klocka. Ta och kolla in Certina och Tissot´s utbud.

Eller så går du inte på närmaste spelbutik, satsar dina 6k på en kupong där du kan fyr eller fem dubbla dina pengar och går köper dig en Omega klocka.
Citera
2008-11-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
Tag Heuer är ett nyckelord, jag funderar på att köpa en, tror den heter F1 chronograph rätt och slätt.

Jag är inte intresserad av en Kvarts ur tyvärr, utan vill helst ha ett automatiskt urverk.
Har kollat in Hamilton lite och det kan nog bli en sådan, dom är väldigt prisvärda i den prisklassen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in