2008-11-23, 14:31
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Utan upbackning från politikerna hade inte mycket hänt men om jag hade deras stöd hade jag kört på följande om vi tänker oss att inga extrapengar anslås:

* Gått tillbaka till ett invationsförsvar. Insatsförsvaret har inte fört något gott med sig alls.
* Gått tillbaka till det gamla värnpliktssystemet.
* Ska soldater skickas utomlands på mission ska SIDA betala för kalaset, annars skickas inte en soldat.
* Ingen kvotering av tjejer, exakt samma villkor ska gälla för alla oavsett kön.
* Inga reklamkampanjer eller dyra värdegrundsundersökningar.
* Återgång till det gamla militärhögskolesystemet.
* Kraftig bantning av högkvarteret. Inte rimligt att vi ska ha fler generaler än kanoner.
* Inget dalt med någon.
* Högre krav på fysik inom många befattningar. Det finns ingen anledning att löka till det som man har gjort på många förband.
* Satsat mer på hemvärnet med en indelning i två delar. Där den ena delen har samma uppgifter som idag och samma krav. Den andra delen får betydligt högre krav på soldaterna, men då satsas det istället betydligt mer. Är inte främmande för att mekanisera och modernisera delar av hemvärnet med överblivet försvarsmateriel och göra det till offensiva styrkor.
* Avskaffat bevakningssoldaterna (i fredstid) helt och drastiskt skurit ner i insatsleden i fredstid. Ronderingar och bevakning kan Securitas sköta. Pengar förs över till den övriga förbandsverksamheten.
* Med de miljarderna som sparas in på olika håll skulle jag satsa på förbandsverksamheten, utbildat fler soldater och kanske öppnat några nerlagda förband igen beroende på hur pengarna räcker till.
Jag håller med till fullo, förutom det där med bevakningssoldaterna, försvaret ska kunna skydda sig själva! Sedan mindre VA-mat och mer konservburkar, blir mycket billigare. Sen det där med daltandet, sluta att använda sjukvårdstält för plutonerna att sova i, använd 20-tälten ist. Sjukvårdstälten och elverken dricker lite för mycket diesel och bensin.
Citera
2008-11-23, 15:00
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
Jag håller med till fullo, förutom det där med bevakningssoldaterna, försvaret ska kunna skydda sig själva! Sedan mindre VA-mat och mer konservburkar, blir mycket billigare. Sen det där med daltandet, sluta att använda sjukvårdstält för plutonerna att sova i, använd 20-tälten ist. Sjukvårdstälten och elverken dricker lite för mycket diesel och bensin.

Mig veterligen är det inte många plutoner som använder sjukvårdstälten som sovtält.
Citera
2008-11-23, 15:06
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Mig veterligen är det inte många plutoner som använder sjukvårdstälten som sovtält.
Hela löklv6 (iaf. när jag gjorde värnplikten)
Citera
2008-11-23, 15:15
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
Hela löklv6 (iaf. när jag gjorde värnplikten)

Verkligen?
Märkligt, man tycker ju att det borde vara onödigt bökigt att släpa med sig den mängden stora tält och så många dieselsuggor ut i fält.

På min pluton hade vi två sjukvårdstält och ett kopplingstält (med tillhörande suggor), men dessa var alltid avsedda för staben (de använde förvisso ett av tälten som sovtält).
Citera
2008-11-23, 15:23
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Verkligen?
Märkligt, man tycker ju att det borde vara onödigt bökigt att släpa med sig den mängden stora tält och så många dieselsuggor ut i fält.

Inte om man ligger på trossen.

Men ja, 250 kg tält är bökigt. Såg inte många som använde det.

Men att det kostar för mycket med diesel för att hålla värmen i dom? Är det så farligt jämfört med vad andra saker kostar?
Citera
2008-11-23, 15:26
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-bone-
Inte om man ligger på trossen.

Men ja, 250 kg tält är bökigt. Såg inte många som använde det.

Men att det kostar för mycket med diesel för att hålla värmen i dom? Är det så farligt jämfört med vad andra saker kostar?
Många bäckar små

Men, det är inte så bökigt faktiskt då man överlåter allt sjukvårdstältstransporterande åt kompaniernas trossgrupper.
Citera
2008-11-25, 09:05
Medlem
lord_ks avatar
Skulle rensa upp lite i högkvarteret och återinföra invasionförsvaret igen...
Citera
2008-11-25, 15:46
Medlem
jag skulle börjat med militärparader som sovjet och dyl. sysslade med... vore festligt. Införa ett nytt förband som endast sysslade med att hitta på nya feta saker att visa upp och planera för festligheterna, nya teman varje år kanske?
Citera
2008-11-25, 15:59
Medlem
Som alla andra återinför invasionsförsvaret dvs merparten av alla män ska göra värnplikt och vi ska kunna mobilisera 200 tusen man på 3 dagar !

Sen göra ett litet experiment nämligen att införa nått som jag tänkte kalla svenska legionen.Där man anställer dom bästa och har som en utlandstyrka och som ska ta all skit. Inge daltande med att dom ska vara i den lugna sidan av afganistan etc etc .

Utan dom ska in där det behövs som mest tex fråga usa vart det är som mest problem i irak sen för en summa pengar erbjuda dom att vi skickar ner ca 1000man som kommer lösa problemet (med alla medel)och sveriga tar på sej allt skit efteråt om vi får "beskydd mot omvärdens reaktioner"tror många länder skulle betala för nått liknande.

eftersom vi dessutom blir "homies" med usa så kan vi vara lite mera kaxiga i östersjön tex inte böja oss för Rysska ubåtar och lite kränkningar av luftrum etc

sen en sak till Förbandsanda folk skall vara stolta att ha gjort lumpen på regementet bla bla och folk från legionen skall ses på med stolthet etc
Senast redigerad av chillhunter 2008-11-25 kl. 16:09.
Citera
2008-11-25, 16:08
Medlem
Avskedat folk ungefär som Steve Jobs gjorde när han kom tillbaka till Macintosh.
(sägnen säger att han kunde stöta på en person han aldrig sett i hissen frågat denn vad han höll på med och innen hissen stannat hunnit avskeda honom med motivationen att hans projekt var onödigt.)

sen hade jag tagit en fikapaus.

Efter det hade jag kommenderat inventering av FM resurser.
Citera
2008-11-25, 16:35
Medlem
Vidfamnes avatar
Allmän värnplikt för alla män veckan efter studenten.
Frivillig anställning i försvarsmakten efter avslutad utbildning.
Slopa jämställdhetstramset, jag hade aldrig förlitat mitt liv på någon som inte ens är fysiskt kapabel till att rädda mitt liv ur en livsfarlig situation.
Utöka flygflotiljerna utmed Östersjökusten.
Satsa på en inhemsk vapenindustri, övningsområden och provskjutning ska äga rum i fjällvärlden.
Medlemskap i NATO.
Citera
2008-11-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Allmän värnplikt för alla män veckan efter studenten.
Frivillig anställning i försvarsmakten efter avslutad utbildning.
Slopa jämställdhetstramset, jag hade aldrig förlitat mitt liv på någon som inte ens är fysiskt kapabel till att rädda mitt liv ur en livsfarlig situation.
Utöka flygflotiljerna utmed Östersjökusten.
Satsa på en inhemsk vapenindustri, övningsområden och provskjutning ska äga rum i fjällvärlden.
Medlemskap i NATO.

Nato låter nice att gå med i MEN!

Dom skall se sverige som en klippa som håller scandinavien i händelse av ww3 inte nån plutt som ba slösar pengar

liksom vi skall vara en resurs inte en ett land som behöver beskydd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in