2008-11-22, 20:38
Medlem
Nu vill jag höra era åsikter!
Vad skulle ni vilja ändra på i försvarsmakten om ni fick chansen att bestämma?

Obs! Realistska förändringar efterfågas.. Typ småsaker som ni retar er på o inte en massa tjafs om högre försvarsanslag och materielanskaffning och sånt!
Citera
2008-11-22, 20:42
Bannlyst
jag hade slutat köpa in va-påsar med smak av royal thai och stenbitsgryta, utan endast köpt in torskgryta, kycklingpåsarna, pastapåsarna och lapskojsen.

Sen hade jag strypt vartenda öre som går till diverse raklamfilmskampanjer för jämställdhet, det är fantamig inte fm's uppgift.
Citera
2008-11-22, 21:04
Medlem
skinner5000s avatar
Utan upbackning från politikerna hade inte mycket hänt men om jag hade deras stöd hade jag kört på följande om vi tänker oss att inga extrapengar anslås:

* Gått tillbaka till ett invationsförsvar. Insatsförsvaret har inte fört något gott med sig alls.
* Gått tillbaka till det gamla värnpliktssystemet.
* Ska soldater skickas utomlands på mission ska SIDA betala för kalaset, annars skickas inte en soldat.
* Ingen kvotering av tjejer, exakt samma villkor ska gälla för alla oavsett kön.
* Inga reklamkampanjer eller dyra värdegrundsundersökningar.
* Återgång till det gamla militärhögskolesystemet.
* Kraftig bantning av högkvarteret. Inte rimligt att vi ska ha fler generaler än kanoner.
* Inget dalt med någon.
* Högre krav på fysik inom många befattningar. Det finns ingen anledning att löka till det som man har gjort på många förband.
* Satsat mer på hemvärnet med en indelning i två delar. Där den ena delen har samma uppgifter som idag och samma krav. Den andra delen får betydligt högre krav på soldaterna, men då satsas det istället betydligt mer. Är inte främmande för att mekanisera och modernisera delar av hemvärnet med överblivet försvarsmateriel och göra det till offensiva styrkor.
* Avskaffat bevakningssoldaterna (i fredstid) helt och drastiskt skurit ner i insatsleden i fredstid. Ronderingar och bevakning kan Securitas sköta. Pengar förs över till den övriga förbandsverksamheten.
* Med de miljarderna som sparas in på olika håll skulle jag satsa på förbandsverksamheten, utbildat fler soldater och kanske öppnat några nerlagda förband igen beroende på hur pengarna räcker till.
Senast redigerad av skinner5000 2008-11-22 kl. 21:08.
Citera
2008-11-22, 21:32
Medlem
En satsning på hemvärnet vore önskvärt, helt klart!
Tyvärr tror jag att det är för sent för att det skulle ge resultat.
Värnpliktskullarna har varit för små de senaste 5-10 åren för att det skall finnas ett bra rekryteringsunderlag

Hemvärnet har aldrig varit helt bra, bortsett från vissa enstaka plutoner/kompanier här o var givetvis. Det har helt klart funnits potential i organisationen för att göra något bra utav det hela men man har försuttit den chansen flera gånger om

Hemvärnets två största problem har varit att officerskåren i Sverige i all tid har baktalat, föraktat, ja kanske till och med "hatat" hemvärnet.
Och dessutom att det finns för många gubbar som är med bara för föreningslivets skull o inte har kontakt med det yngre fotfolket trots att de sitter på olika förtroendeposter och deltar i hemvärnstinget m.m.
Citera
2008-11-23, 02:53
Medlem
RAzakas avatar
Allmän värnplikt på alla män. Inryck en vecka efter studenten, muck tre veckor innan nästa årskull. Ge alla en KSP58 och köp in en 500 st JAS, stationerade på ett gäng hangarfartyg i Östersjön.
Citera
2008-11-23, 03:07
Medlem
Megahallons avatar
Utveckla hemvärnet helt klart.
Ge dem fordon och AK5 till att börja med.
Citera
2008-11-23, 09:46
Medlem
servuss avatar
*Bort med all toppstyrning
*Gruppradio på skytteplutonerna (inte Ra180)
*"Paintboll" ammo till AKerna.
*Skyttesoldaterna ska inte nödvändigtvis medverka under bataljons och kompaniövningar som sker mekaniserat. Ska utbildas istället.
*Förtroendevalda, skyassar, hbt-ombud BORT BORT BORT BORT! (Plutonens timme kvar).
*Omplacera folk som inte klarar kraven.
*Fixa fungerande BT-västar eller släng dem.
*Mer "elaka" övningar där b-styrkan inte styrs av blågul utan kan hitta på vad faan den vill.
*Mer kåranda (denna är banne mig viktigast av alla...)

Realistiska små saker som ÖB kan ändra på. Givetvis skall:
*Outsourcing och civilistinblandning i restauranger och biluthyrning stoppas.
*Invasionsförsvaret återföras.
*2 Jagare byggas.
*Allomfattande värnplikt.

Men det är bara önskedrömmar....
Citera
2008-11-23, 12:56
Medlem
T-bone-s avatar
På en dag så får man nog inte mycket gjort.

*Hade bytt namn till Krigsmakten igen.
*Avskaffat det mesta vad medinflytande innebär, min uppfattning är att fel människor ofta dras till sådana positioner (t.ex skydds-ass, NVK osv), människor som inte är så intresserade utav det som dom ska göra egentligen utan mest vill klaga så mycket som möjligt.
*Ingen mer Royal Thai.
*Införa cykelskytte igen, av nostalgiska skäl.
*Göra mig av med alla Tgb11/13/20 i så stor utsträckning som möjligt, vilket nog tyvärr redan är gjort.
*Spela in en film med mig själv för en enorm summa pengar.
Citera
2008-11-23, 13:57
Medlem
Röksopps avatar
Jag hade
*Öppnat flera nedstängda förband, speciellt I22 och utbildat lapplandsjägare.
*givit Hemvärnet samma personliga utrustning som övriga (comtacs, AK5, stridsväst 2000 osv.)
*Tagit bort aspirant-utbildning eftersom antal sökande till tjänster redan är långt över antal platser.
Citera
2008-11-23, 14:08
Medlem
503s avatar
Vet inte riktigt hur pass långt hans befogenheter sträcker sig, men om man hade kunnat och hunnit på en dag så skulle jag avskaffat kvinnlig värnplikt.
Om man dessutom hade hunnit med att på något sätt bryta sig loss från pliktverket, och återigen ta över mönstringarna själva, DÅ hade jag kunnat återinföra kvinnlig värnplikt igen.

Mer realistiskt:
Promenerat ner på HKV, samlat alla i ett medelstort rum, och börjat avskeda folk tills de som blir kvar har tillräckligt mycket utrymme att jobba.
Därefter blir det rummet högkvarterets enda kontor.

Dessutom hade jag lämnat in en ansökan till regeringen att Sverige avstår från NBG 2011, samt att vi minskar ner vårt interntionella deltagande, och att de kvarvarande resurserna lades på platser där de verkligen gör nytta (dvs. som soldater, och inte som brevbärare).

Om jag hade haft mer makt och under en längre tid så tror jag att jag hade sjösatt ett projekt som det här:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=748158
Citera
2008-11-23, 14:14
Medlem
skalman1973s avatar
Skulle införa en egen medivac resurs som medföljer vid samtliga missioner ! Vi ska inte vara beroende av bla tyska piloter som vägrar flyga vid minsta lilla motgång
Citera
2008-11-23, 14:18
Medlem
Fler helikoptrar i Svenska FM säger jag!
Skrota NH90 upphandlingen (ge möjligen några till marinen) o köp in ett förtiotal Blackhawkhelikoptrar genast..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in