2011-05-23, 20:49
Medlem
Skimming - är det fortfarande möjligt?

Som rubriken lyder - är skimming fortfarande möjligt på svenska bankomater (Skimming, att ha en kortläsare i ett hölje över kortöppningen på bankomaten och med en kamera få reda på PIN, och sedan kopiera över den magnetiska informationen till blanka kort [utan chip] och senare ta ut i bankomater mha dessa)?
Hur svårt kan det vara för bankerna att fixa detta egentligen? Borde väl räcka med krav på chip i bankomaterna - eller är det redan så?

Läste någonstans att i UK har bankerna valt att inte förbättra säkerheten på korten eftersom skimmarnas utgifter är mindre än kostnaderna för att uppgradera systemen. Kan dock ha varit en gammal artikel.

Åsikter om säkerheten, rolig information eller liknande uppskattas också
Citera
2011-05-23, 20:57
Medlem
3ch0nulls avatar
Det är tyvärr fortfarande möjligt, en lärare till mig blev faktiskt skimmad förra veckan
Citera
2011-05-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3ch0null
Det är tyvärr fortfarande möjligt, en lärare till mig blev faktiskt skimmad förra veckan
Vet du om bankomaterna bara använder magnetremsa, eller om de kräver chip? Blir ju astronomiskt mycket svårare med chip, om än fortfarande möjligt.
Läste något om att Swedbanks kort fungerar utan chip i andra bankers bankomater och vice versa - stämmer det? Isf skulle ju meningen med chip i bankomater vara hyfsat dödfödd.
Citera
2011-05-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bodjibolme
Vet du om bankomaterna bara använder magnetremsa, eller om de kräver chip? Blir ju astronomiskt mycket svårare med chip, om än fortfarande möjligt.
Läste något om att Swedbanks kort fungerar utan chip i andra bankers bankomater och vice versa - stämmer det? Isf skulle ju meningen med chip i bankomater vara hyfsat dödfödd.
Ingen som vet detta, eller börjar det bli för OT för att någon ska märka
Citera
2011-09-22, 22:58
Medlem
Skimming i Finland

http://www.yle.fi/uutiset/news/2011/...s_2893280.html

Rad 9 är lite intressant, i Finland går man ut med sånt direkt, varför mesar man i Sverige?
Citera
2011-10-19, 23:20
Medlem
Bumpar tråden lite.

Svenska bankomater läser av chippet på kortet. I länder som Thailand, Mexico, Turkiet och USA läser bankomaterna magnetremsan och det är alltid därför skimmade kort töms utomlands.
Senast redigerad av N.Y 2011-10-19 kl. 23:24.
Citera
2011-10-20, 00:16
Medlem
W.Irvings avatar
Uttagsautomater utan läsare för magnetremsa kommer nog dröja eftersom utländska kort fortfarande måste gå att använda. Däremot kan man ju hoppas att bankerna börjar ge ut kort utan remsa, fast då är det ju kört att använda kortet i tredje världen - Thailand, USA, Colombia, o.s.v.
Nä, vi får hoppas på att NFC-telefonerna slår igenom, men då måste handlarna byta ut sina kortterminaler.. igen. Och vem betalar...?
Citera
2012-06-14, 10:41
Medlem
Skimming Av "mobil Park Uppsala"

Hej, är det fler där ute som råkat ut för att "Mobil Park Uppsala" har dragit pengar från ert bankkonto? Jag har Swedbank och har två bekanta med Nordea som också råkat ut för detta. I samtal till Mobil Park's huvudkontor hade någon blivit av med 1500kr. Jag själv blev bara av med 53kr. Tacksam för svar
Citera
2012-08-07, 12:51
Medlem
Agitatzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yourica
Hej, är det fler där ute som råkat ut för att "Mobil Park Uppsala" har dragit pengar från ert bankkonto? Jag har Swedbank och har två bekanta med Nordea som också råkat ut för detta. I samtal till Mobil Park's huvudkontor hade någon blivit av med 1500kr. Jag själv blev bara av med 53kr. Tacksam för svar

BUMP!

Jag har precis också blivit utsatt för detta, blev av med 100 kr.
Någon som sitter på mer information?
Citera
2012-08-07, 12:53
Moderator
blomvattnares avatar
AB o K -► B o B

/Mod
Citera
2012-08-08, 03:16
Medlem
Företaget pysslar ju med bland annat drift av parkeringshus. Ni har inte parkerat och betalat med kort?

Skulle ni blivit skimmade så har ni drabbats av de sämsta skimmarna i världshistorien eftersom de uppenbarligen då enbart använder "era" kort till att betala parkeringen ett par timmar.
Citera
2012-08-09, 18:19
Medlem
Agitatzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Företaget pysslar ju med bland annat drift av parkeringshus. Ni har inte parkerat och betalat med kort?

Skulle ni blivit skimmade så har ni drabbats av de sämsta skimmarna i världshistorien eftersom de uppenbarligen då enbart använder "era" kort till att betala parkeringen ett par timmar.

Jag har inte varit i Uppsala på många år, så det är uteslutet. Visst är det märkligt att flera olika kort har använts till bilparkering, dock behövs ju aldrig någon verifiering/kod när man betalar med kort i parkeringsautomater.
Kan det vara så att företaget själva är de som ligger bakom detta? Parkeringsbolag är ju ökända som samhällets kloakföretag nummer ett. Drar mindre belopp vid olika tillfällen i tron att det inte ska upptäckas?
Senast redigerad av Agitatze 2012-08-09 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in