Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-15, 23:52
  #157
Medlem
FenixFTWs avatar
Har en fråga, vet inte om det är rätt tråd att ställa den i men känns som om ni här ligger inne på lite information.

Ett svensk bankkort har ju oftast chip och magnetremsa som vi alla vet. Men det finns ju länder som fortfarande inte använder sig av chip. Om jag använder ett kort med chip och remsa i ett land där alla korten bara har remsa, kan deras bankomater läsa chipet? Eller läser dom per automatik remsan?

Vilka länder har fortfarande inte chip på sina bankkort?

Vi kan ju utgå ifrån att chipet på det svenska kortet är trasigt eller helt enkelt inte finns...
Citera
2015-12-17, 11:42
  #158
Medlem
Men om du nu kommer till Flashback för att ställa en sån här enkel fråga ska du nog ärligt talat inte ge dig in i branschen överhuvudtaget.
Citera
2016-03-14, 17:45
  #159
Avstängd
Fattar inte varför inte fler köper en kortterminal som loggar pin och kortinfo. även i en liten skithåla på 3000 pers hade man ju varit svinrik efter en vecka.

För dom som inte fattar så om man har både den riktiga pinkoden och kortinfon så kan man gå direkt till en bankomat och ta ut pengar.
Citera
2016-03-14, 17:54
  #160
Avstängd
Ett annat sätt är för att få kortinfo och pinkod är att sätta upp en skimmer på tex en bensinpump sen efter han tankat klart går man fram med sin värmekamera och filmar knapparna. Turligt nog behöver man inte gissa oftast då värmen försvinner i olika steg. Första siffran ser svalast ut och försvinner först, sen andra, tredje, och fjärde.
Citera
2016-06-12, 13:16
  #161
Medlem
Hej. Min kompis blev av med sitt kreditkort på en nattklubb. Runt 1000 kr hade tömts från hans konto innan han hann spärra det och jag undrar ifall man måste ha koden till kreditkortet för att lyckas tömma det på pengar eller om man kan göra det på ett annat sätt? Jag menar om man kan göra det på ett annat sätt så är det väl ingen ide att bära runt på ett kort på nattklubben utan bättre att ha kontanter? Vad han vet så har han inte sagt koden till någon.
Citera
2016-06-12, 13:21
  #162
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Hej. Min kompis blev av med sitt kreditkort på en nattklubb. Runt 1000 kr hade tömts från hans konto innan han hann spärra det och jag undrar ifall man måste ha koden till kreditkortet för att lyckas tömma det på pengar eller om man kan göra det på ett annat sätt? Jag menar om man kan göra det på ett annat sätt så är det väl ingen ide att bära runt på ett kort på nattklubben utan bättre att ha kontanter? Vad han vet så har han inte sagt koden till någon.

Köp på Internet?
Citera
2016-06-12, 18:37
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Köp på Internet?
Ja om man tar koden på kortet ja.
Citera
2016-06-12, 19:39
  #164
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Ja om man tar koden på kortet ja.

Rent teoretiskt, om det är så som du säger, så kan det vara en kortterminal som är manipulerad eller liknande.
Citera
2016-06-13, 02:09
  #165
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
.
Ja det går hur lätt som helst.

Det finns en knapp, ibland på kodterminalen, ibland i kassasystemet, som heter "Ej kod". Då får man skriva sin namnteckning på kvittot. Färdigt.

PIN-koden är ett skämt när det gäller säkerhet, när den går att kringgå så lätt.

Visa har dock lanserat ett nytt kortsystem som heter V-PAY, som är syftat att råda bot på detta. Då kan du inte köra utan kod, försöker man med "Ej kod" på ett V-PAY kort kommer apparaten neka.

Detta kortsystem är dock inte lanserat i sverige, utan finns bara i ett begränsat antal EU-länder.
Citera
2016-09-08, 21:11
  #166
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
2016-09-08 16:20, Bedrägeri, Linköping

Misstänkt skimningsutrustning påträffad på bensinstation i Ekholmen.
https://polisen.se/Aktuellt/Handelse...eri-Linkoping/
Citat:
2016-09-08 20:38, Bedrägeri, Mjölby

Misstänkt skimningsutrustning beslagtagen på mack i Mjölby.
https://polisen.se/Aktuellt/Handelse...rageri-Mjolby/
Citera
2017-02-21, 13:48
  #167
Medlem
Har hört att de nya kontaktlösa korten som de flesta banker ger ut idag är ganska känsligs för att trådlöst bli skimmade. Är det någon som har erfarenhet av det?

/Stefanzzon
Citera
2018-06-08, 13:01
  #168
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefanzzon
Har hört att de nya kontaktlösa korten som de flesta banker ger ut idag är ganska känsligs för att trådlöst bli skimmade. Är det någon som har erfarenhet av det?

/Stefanzzon
Hur ser det ut om man har fler än ett trådlöst kort på hög? Med nyckelkort till dörrar slår dessa ut varandra och man kommer inte in via en dörr när man håller upp bägge kort. Borde vara samma sak med två trådlösa kreditkort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback