• 1
  • 2
2003-07-25, 02:19
Medlem
extatics avatar
Har ett problem med en nyuppsatt mailserver, och eftersom jag inte har helt koll på mailtrafik så behöver jag lite hjälp.. .

Kör w2k server, som DC. Exchange 2k på samma maskin. Jag kan ta emot mail från utomstående. Telia, Hotmail, etc. Kan även skicka mail internt. Jag kan däremot inte svara på mail från t ex Telia eller Hotmail. Får timeout på dessa.

Jag misstänker något DNS fel, men jag är inte säker. Någon som är vass på detta?!

:?
Citera
2003-07-25, 08:33
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: Problem med mailserver

Citat:
Ursprungligen postat av extatic
Har ett problem med en nyuppsatt mailserver, och eftersom jag inte har helt koll på mailtrafik så behöver jag lite hjälp.. .

Kör w2k server, som DC. Exchange 2k på samma maskin. Jag kan ta emot mail från utomstående. Telia, Hotmail, etc. Kan även skicka mail internt. Jag kan däremot inte svara på mail från t ex Telia eller Hotmail. Får timeout på dessa.

Jag misstänker något DNS fel, men jag är inte säker. Någon som är vass på detta?!

:?

Jag har för mig att telia har låst den porten som smtp-servern kör på (port 25), du kan förmodligen kontakta telia och intyga att din mail-server är säker så öppnas nog porten.
Citera
2003-07-25, 23:33
Medlem
extatics avatar
Kör Bostream och så vitt jag vet är inga portar stängda liknande hos Telia.
Dock inte helt säker på detta! :?

Men när servern skickar ett mail går väl även den trafiken på smtp och port 25? Vilket ju i sådana fall inte skulle fungera heller då.. .
Citera
2003-07-26, 01:09
Medlem
extatics avatar
Hmm.. Hur kan jag kolla själv från min egen maskin om port 25 är stängd hos Bostream?
Citera
2003-07-26, 01:23
Medlem
extatics avatar
Ok.. Kollade just och port 25 är inga det inga problem med att nå utifrån. Var faller det?!
Citera
2003-07-26, 13:56
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag kör egen mailserver och har Bostream så det är inga problem. Om du inte har någon egen brandvägg el likn som blockerar utgående trafik på port 25, så har du ett konfigurationsfel någonstans i din mailserver. Vad använder du för mail-klient när du skickar mail? Vad har du för smtp-server inställt där? Det har oxå betydelse vad du har för DNS-server inställt, så att MX-records går att slå upp korrekt. Om du vill simulera att skicka mail till en @telia.com-adress från din pc, gör så här i en cmd-prompt:

nslookup -q=mx telia.com

Det ska om allt fungerar ge svaret telia.com MX preference = 1, mail exchanger = mail.telia.com

Därefter telnet mail.telia.com 25

Lyckas uppkopplingen mot mailservern svarar den 220 mailb.telia.com ESMTP (NO UCE) Sat, 26 Jul 2003 13:49:57 +0200 (CEST) eller liknande. Fungerar detta har du sannolikt en konfigfel i din Exchange-server.

Det finns lite fällor man kan trilla i när man konfar Exchange. Jag kör inte själv Exchange utan Postfix på OpenBSD, men principen är ju densamma. Man kan t ex speca att man vill använda en "relay-server"för smtp, dvs skicka vidare alla mail via den, vilket inte alltid fungerar eftersom de kan ha skydd mot vilka mail-domäner som får realya mail. Det finns också diverse strul som kan uppstå om inte Exhange 2k är korrekt ihopkopplad med ditt AD, men eftersom jag inte kan Exchange, så har jag tyvärr inga bra tips här.

///DM
Citera
2003-07-29, 00:24
Medlem
extatics avatar
Både nslookup och telnet funkar.. . Så jag antar att det lutar mot att något är galet i Exchangen.. Nu har jag strulat till det ännu mer så nu kan jag inte längre stänga av Information Store tjänsten! Så det känns som den här Exchange servern är rökt..

Har du något tips på något annat e-mail system som är bra och smidigt att köra på en win maskin?

Tack för hjälpen!
Citera
2004-05-22, 03:22
Medlem
Hanzels avatar
Ja, detta gav mig lite svar.

Jag har gjort en applikation i ASP:net som skulle göra en sådan enkel sak som att posta ett formulär till mig. Till min förvåning funkar det inte lokalt. Alla mail som går via IIS:ens Default virtual smtp server fastnar i inetpub/mailroot/queue och därifrån förvinner de aldrig.

Grymt irriterande och tillslut testade jag en gammal applikation som funkade utmärkt för ett par månader sedan men den funkade inte heller nu. Samma fel.

Tanken att det är Telias port 25 låsning har dykt upp flera gånger man jag har aldrig fått någon bekräftelse på det (jag är ingen större stjärna på detta). Nu verkar det alltså som att det är så. Det är alltså därför jag inte kan skicka ut på port 25. Jag har testat att ändra till en annan port men så kanske man inte alls kan göra för det blev i alla fall samma resultat.

Kan man ringa till Telia som PF skriver? Kan de låsa upp för just mig? Hur funkar sådant?

Tacksam för svar
Citera
2004-05-22, 10:33
Medlem
Om du kör en Exchange kan du behöva göra en connector emot internet.
Annars kan det vara att du inte har ställt in din SMTP virtuell server korrekt.

Om du står bakom ex Telia är port 25 (SMTP) stängd. Men då kan du köra via en av Telias maskiner. I Exchange, på SMTP virtuella servern, ställer du då in en smarthost. Då kommer alla dina mail åka via Telias maskin.

DNS kan du testa genom att surfa till domänerna du vill skicka till, ex www.hotmail.com. Du kan även testa att slå upp MX pekaren för en domän med nslookup.
Citera
2004-05-22, 10:34
Medlem
Om du bara skall skicka och ta emot mail är www.youngzsoft.com bra.
Det är en mycket simpel mailserver, men den räcker till.
Den går fint att köra på en Windows server med IIS.
Citera
2004-05-22, 11:27
Medlem
jrosens avatar
Nu är det iofs en jävligt gammal tråd som blivit uppsläpad, men Mdaemon är klockren som mailserver. Jävligt lättkonfad. www.altn.com
Citera
2004-05-23, 21:01
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _swebat_
Om du kör en Exchange kan du behöva göra en connector emot internet.
Annars kan det vara att du inte har ställt in din SMTP virtuell server korrekt.

Hej och tack för svar

Jag har inte ändrat något och allt funkade tills för en till två månader sedan. Stämmer nog exakt med tiden då telia stängde port 25 (i slutet av mars nångång. De stängde senare än vad de sa att de skulle göra).

Citat:
Ursprungligen postat av _swebat_
Om du står bakom ex Telia är port 25 (SMTP) stängd. Men då kan du köra via en av Telias maskiner. I Exchange, på SMTP virtuella servern, ställer du då in en smarthost. Då kommer alla dina mail åka via Telias maskin.

Ja, jag kör via telias adsl så jag antar att problemet ligger här. För konton i Outlook har jag ställt in en annan smtp server, smtprelay1.telia.com. Är det denna du menar att jag kan använda som smarthost på något sätt? Använder jag Exchange? Är det samma sak som IIS:ens default virtual smtp server? Det är den jag använder.

I properties för default virtual smtp server, fliken delivery sedan klick på knapp advanced. Där hittar jag en ruta om smarthost. Vet du hur jag ska gå tillväga här? är det kanske bara att ange: smtprelay1.telia.com ? Det vore guld i så fall =)

Sorry att jag släpade upp en gammal tråd men jag antog att det var bättre än att skapa en ny tråd i samma ämne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in