• 1
  • 2
2008-11-22, 12:09
Medlem
Kurojakis avatar
Igår så hämtade jag ut min dator http://www.revolve-it.se/std_viewprod.php?id=73 en sådan.
Då jag inte vill ha linux så valde jag att lägga in vista, laddade ner 64bit från swebits.
Installationen gick bra, uppdaterade med alla medföljande skivor och då började de helt plötsligt flimra på skärmen, bilden blev typ randig och såg helkonstig ut.

Jag startade om för att se om de hjälpte, men då fick jag ännu mera konstiga färger och så på skärmen.
Jag har aldrig formaterat och installerat vista själv, så jag tänkte att de kanske blivit någon fel. Bestämde mig därför för att installera xp istället, som jag gjort säkert 20ggr förut, men felen finns kvar.

Flimriga färgerna på skärmen finns t.o.m där under en formatering, de ser olika ut överallt, så de är inte alltid samma "mönster".

Jag har haft en gammal stationär jättelänge och var jätteglad att äntligen köpt en ny. Men nu håller jag på att bli helt jävla galen. VAD SKA JAG GÖRA?!

såhär ser det ut precis vid uppstart - http://img179.imageshack.us/my.php?i...sc00382zk2.jpg
windows startas - http://img526.imageshack.us/my.php?i...sc00385dc9.jpg
felsäkert läge så ser skrivbordet ut såhär - http://img526.imageshack.us/my.php?i...sc00386hv3.jpg
Citera
2008-11-22, 12:15
Medlem
det kanske är drivrutinerna till grafikkortet? testa att tanka hem dom senaste från hemsidan...
Citera
2008-11-22, 12:18
Medlem
Kurojakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
det kanske är drivrutinerna till grafikkortet? testa att tanka hem dom senaste från hemsidan...

har testat de
Citera
2008-11-22, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurojaki
har testat de

jo jag misstänkte det... ville bara göra det enkelt för mig

men jag tycker du ska ta kontakt med stället du köpte den på. tyvärr är det lördag men du kanske har tålamod till att vänta på måndag.

verkar ju helt sonika så att det är hårdvarurelaterat.
Citera
2008-11-22, 12:26
Medlem
Kurojakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
jo jag misstänkte det... ville bara göra det enkelt för mig

men jag tycker du ska ta kontakt med stället du köpte den på. tyvärr är det lördag men du kanske har tålamod till att vänta på måndag.

verkar ju helt sonika så att det är hårdvarurelaterat.

joo men de låter ju så sjukt att de funka hur bra som helst med linux, sen när jag installerar ett annat operativsystem så får datorn aids
Citera
2008-11-22, 12:48
Medlem
Har du provat med en annan skärm? Du kanske har nåt magnetiskt nära skärmen?
Citera
2008-11-22, 12:53
Medlem
Kurojakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xttor
Har du provat med en annan skärm? Du kanske har nåt magnetiskt nära skärmen?

skärmen har alltid stått på samma ställe, men har testat en annan skärm ändå, samma fel
Citera
2008-11-22, 13:00
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ofta problem med drirutiner och program till 64 bit versioner. Prova med en 34 bit version i stället.
Citera
2008-11-22, 13:11
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Ofta problem med drirutiner och program till 64 bit versioner. Prova med en 34 bit version i stället.

Nej det är inte ofta fel med drivrutiner och program till 64bit versioner.
Kanske för 1+år sen, men inte nu.
Dags att komma ikapp tiden lite?

ONT:
Det verkar helt klart som att det är nåt problem med grafikkortet. När kortet blir för varmt har liknande problem beskrivits, men det kan knappast vara problemet i ditt fall. Jag antar att det är hårdvarubaserat iallafall iom att felet uppstår innan drivrutiner laddats in.

Men du sa att det funkade bra i Linux?
Senast redigerad av Dust0r 2008-11-22 kl. 13:13.
Citera
2008-11-22, 13:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor

Jo, men det är ju samma problem med XP som jag förmodar är 32 bits..
Det kan ju vara problem med bios, t.ex någon inställning är fel t.ex. för grafikkortets minnesstorlek i 32-bits läge (kortet är på 512 Mb men bioset är kanske satt på 256 Mb och då kommer 256Mb av internminnet att användas istället för av grafikkortets minne och då får man problem.. Dock brukar man inte se problemet direkt vid boot utan först när man spelar)

Jag rekommenderar att man installerar nån Linux igen med färska ATi-drivrutiner för att se om problemet kommer där också. Om isåfall, så är det nog fel på kortet.
Citera
2008-11-22, 13:16
Medlem
Rabbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r

ONT:
Det verkar helt klart som att det är nåt problem med grafikkortet. När kortet blir för varmt har liknande problem beskrivits, men det kan knappast vara problemet i ditt fall. Jag antar att det är hårdvarubaserat iallafall iom att felet uppstår innan drivrutiner laddats in.

Jag är till 99% säker på att grafikkortet är sönder. Eftersom det börjar krångla redan innan drivrutiner som ^ sa. Även om det funkade i Linux så har det antagligen gått sönder nu..
Citera
2008-11-22, 13:29
Medlem
Kurojakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r

ONT:

ja de funkade kanon i linux, sen när jag installerade medföljade skivor i vista så började problemen och har inte kunnat få bort de än
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in