• 2
  • 3
2009-01-02, 20:07
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wevona
För mig är det uppenbart att allt handlar om egoism.
Själviska handlingar är det som ställer till för oss när vi sätter krokben på varandra.

Såna här ämnen skulle man kunna disskutera utan slut med varandra, men då är det upp till var och en som individ att gå in i sig själv
och POP the BiG question: Vad skall JAG göra föra att bidra något gott och otroligt sjysst för min granne, utan ett självisk syfte?

Vi människor har koncentrerat och riktat våra mål mot våra personliga begär vilket inte ofta( typ never-ever) kan vara till andras förtjänst.
Så jo en förändring med fokus på Medkänsla och Kärlek skulle inte skada, bara för omväxlingens skull.
Passa vidare Fredspipan!
Vad finns det att diskutera när du redan besvarat "frågan" i första meningen?
Allt vi någonsin gör, gör vi för egen vinning. Skänker jag pengar till någon så är det för att jag känner mig väl till mods av det. Alltså ger jag bort pengar för att må bra av det. Tänk på det ett tag så går det inte att säga emot.
Men det är ju en "god cirkel" att vara trevlig mot varandra.
Citera
2009-01-02, 20:43
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimothyPrice
Vilket naivt dravel.

Människan är ett djur.
Alla handlingar som du utför är för att gynna dig själv.
Du kan fortfarande bli knivmördad.

Aldrig hört talats om biologisk altruism? Inte bara människor som kan vara altruistiska. Ganska intressant att det inte verkar vara förenligt med Darwinism. Men den gubbens snack är väl ändå mest 200 år gammalt naivt dravel!? Skämt å sido är inte biologisk altruism och den altruism vi talar om vardagliga sammanhang riktigt samma sak. Men det förekommer bland djur, och även om jag inte erinrar mig några namn nu, så vet jag med mig att nån beteendevetare eller forskare i evolutionsteori har lagt fram argument för hur altruistiskt beteende hos människor faktiskt kan gynna individen på flera sätt, till och med öka dess chans att föröka sig.

Länk till Stanford Encyclopedia of Philosophy angående Biologisk Altruism
Senast redigerad av Kapla 2009-01-02 kl. 20:47.
Citera
2009-01-02, 22:14
Medlem
tror att ni gör en felanalys då ni hela tiden förutsätter att ni vet vilka tjänster folk behöver. lite förenklat (eller groteskt förenklat..) så bör man inte ge ett fallskärmsopp till sin räddhågsna far. man kan inte eller alltid anse att folk behöver det som är deras uttalade vilja (sprit till en främmande sextonåring någon?). Med att ständigt ge sätter man sig helt enkelt över någon annan genom att bestämma vad som är dens behov. då ser jag hellre ett samälle där alla inom vissa ramar (typ inte alkohol till minderåriga) får en rimlig chans att följa sin egen lycka.
sen inte sagt att lite vardagsgodhet är fel.
Citera
2009-01-07, 21:55
Medlem
wevonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Vad finns det att diskutera när du redan besvarat "frågan" i första meningen?
Allt vi någonsin gör, gör vi för egen vinning. Skänker jag pengar till någon så är det för att jag känner mig väl till mods av det. Alltså ger jag bort pengar för att må bra av det. Tänk på det ett tag så går det inte att säga emot.
Men det är ju en "god cirkel" att vara trevlig mot varandra.

Jag är ledsen man, men jag tror inte på det du säger.
Jag behöver inte tänka på det och trots att jag gjort det kommer jag fram till samma sak.
Man kan skänka pengar eller hjälpa någon bara för att man verkligen vill det för att man tror att den förtjänar det och UTAN att förvänta sig att ens ego ska få en nice kick.
Men who knows, d kanske ditt sätt att tänka?
D inte alla som resonerar på d viset bara för att samla pluspoäng på icke-egolistan.
Sug på den du !
Citera
2009-01-07, 22:10
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wevona
Jag är ledsen man, men jag tror inte på det du säger.
Jag behöver inte tänka på det och trots att jag gjort det kommer jag fram till samma sak.
Man kan skänka pengar eller hjälpa någon bara för att man verkligen vill det för att man tror att den förtjänar det och UTAN att förvänta sig att ens ego ska få en nice kick.
Men who knows, d kanske ditt sätt att tänka?
D inte alla som resonerar på d viset bara för att samla pluspoäng på icke-egolistan.
Sug på den du !
I din hypotes så verkar du vilja ge en människa en chans. Du skulle ju inte ta upp pengar ur plånboken utan att känna för det. Och blir du rånad på pengarna så föredrar du ju att ge bort pengarna framför att bli skjuten. Ska du skylla på att ett spöke tog över din kropp och skänkte bort pengar(vad nu än motiven är)? Motiven har ingen relevans sålänge det är ditt val att göra något så är det en självisk handling, för så länge du följer din vilja så är det "egoistiskt". Det har altså inte med någon kick att göra. Vissa saker är roligare än andra, "so what"?.
Senast redigerad av marcus90_kung 2009-01-07 kl. 22:20.
Citera
2009-01-08, 00:14
Medlem
wevonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
I din hypotes så verkar du vilja ge en människa en chans. Du skulle ju inte ta upp pengar ur plånboken utan att känna för det. Och blir du rånad på pengarna så föredrar du ju att ge bort pengarna framför att bli skjuten. Ska du skylla på att ett spöke tog över din kropp och skänkte bort pengar(vad nu än motiven är)? Motiven har ingen relevans sålänge det är ditt val att göra något så är det en självisk handling, för så länge du följer din vilja så är det "egoistiskt". Det har altså inte med någon kick att göra. Vissa saker är roligare än andra, "so what"?.

OKi jag förstår din poäng, dock lite långsökt för min del.
Vilken annan typ av vilja ska jag gå om inte min egen?
Låter nååågot icke-existerande i min värld.
Allt i mitt liv utgår jag efter mina egna känslor- uppenbarligen. Gör inte du? Vare sig de är ego eller icke-ego...
Jag tror inte att uttrycket "Den fria viljan" handlar i grund och botten om den egoistiska viljan för den "rena" Fria viljan är baserad på något så gott som Kärleeeek .
Peace n Luuuuv baby

Citera
2009-01-08, 02:46
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rbbkjcnj125
Jag tror;
anledningen till all misär i världen är att folk strävar efter sin egen lycka.
Tänk på hur mycket hemskheter som utförs i namnet av lycka lr kärlek.
Det funkar inte längre. Lycka är inget man tar, lycka är en gåva.
De flesta människor är goda i hjärtat vill inte andra illa, men när man strävar efter lycka o kärlek förstör man automatiskt för folk i sin väg, omedvetet självklart. Jag tro vi har fel uppfattning av lycka.

lösningen på detta;
Sök efter lyckan för dina medmänniskor ist, positiva handlingar gör mer än man tror, ser du att någon har en dålig dag, säg nått snällt, vare sig du känner personen lr ej, det tar ju inte mycket kraft från dig, bara nått enkelt som t.ex; "vilka djupa ögon du har", "pigg du ser ut idag" om inte det så låt ditt eget ljus skina, var positiv, negativ energi påverkar folk väldigt stark, att va sur, irriterad lr otrevlig gör att folk omkring dig också reagerar på det sättet, så va ist positiv, det kräver så lite energi.
En annan sak som påverkar väldigt mycket är osjälviska handlingar t.ex;
"En vän till min mor skulle till Sydamerika och begrava sin mamma, han mellanlandade i Turkiet, där fick han ett hjärtfel, kördes in till sjukhuset, men skrevs ut ett par dagar senare. Åkte tillbaka till flygplatser för att åka till sitt hemland, men kunde ej komma på något plan eftersom hans biljett hade gått ut, gick omkring på flygplatsen förkrossad och förvirrad. Det kommer upp en man till honom frågar vad som är felet, han berättar sin historia, mannen ler och säger "kom med här, vi fixar det här" Han köper en biljett till min mors vän, så han kommer till Sydamerika och kan begrava sin mamma."

Den här handlingen från från en främling till min mammas vän påverkade honom otroligt mycket, han fick en helt ny syn på mänskligheten, och hans hopp höjdes rejält. Självklart har inte alla pengar till detta, men gör nått mindre men samma kraft i, som att nästa gång ni köper en kaffe o bulle på sleven/eleven köp för två, säg till personen bakom kassan att den andra kaffe o bullen kan ni bjuda någon som ser ut att behöva det på.

summan kardemumman av det hela, bjud av er själva utan att vänta er något tillbaka, det kanske inte ger er allt för mycket, men personen nu gör de mot kommer få mycket. Han/hon kommer också tänka på detta, och handla likadant, så en dag när ni mår dåligt lr behöver hjälp och inte har någon, kommer en främling komma upp o hjälpa er.

Du har rätt, jag gillar ditt inlägg. Men ibland är det skitsvårt att vara god mot sina människor, det finns perioder iaf för mig då jag inte fattar ett skit. Det är svårt att skilja på vilken handling som är bra vilken inte osv.

Det är väl viktigt att göra detta du säger fast UTAN förväntningar på någon som helst belöning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in