• 1
  • 2
2008-11-21, 21:40
Medlem
Jag tror;
anledningen till all misär i världen är att folk strävar efter sin egen lycka.
Tänk på hur mycket hemskheter som utförs i namnet av lycka lr kärlek.
Det funkar inte längre. Lycka är inget man tar, lycka är en gåva.
De flesta människor är goda i hjärtat vill inte andra illa, men när man strävar efter lycka o kärlek förstör man automatiskt för folk i sin väg, omedvetet självklart. Jag tro vi har fel uppfattning av lycka.

lösningen på detta;
Sök efter lyckan för dina medmänniskor ist, positiva handlingar gör mer än man tror, ser du att någon har en dålig dag, säg nått snällt, vare sig du känner personen lr ej, det tar ju inte mycket kraft från dig, bara nått enkelt som t.ex; "vilka djupa ögon du har", "pigg du ser ut idag" om inte det så låt ditt eget ljus skina, var positiv, negativ energi påverkar folk väldigt stark, att va sur, irriterad lr otrevlig gör att folk omkring dig också reagerar på det sättet, så va ist positiv, det kräver så lite energi.
En annan sak som påverkar väldigt mycket är osjälviska handlingar t.ex;
"En vän till min mor skulle till Sydamerika och begrava sin mamma, han mellanlandade i Turkiet, där fick han ett hjärtfel, kördes in till sjukhuset, men skrevs ut ett par dagar senare. Åkte tillbaka till flygplatser för att åka till sitt hemland, men kunde ej komma på något plan eftersom hans biljett hade gått ut, gick omkring på flygplatsen förkrossad och förvirrad. Det kommer upp en man till honom frågar vad som är felet, han berättar sin historia, mannen ler och säger "kom med här, vi fixar det här" Han köper en biljett till min mors vän, så han kommer till Sydamerika och kan begrava sin mamma."

Den här handlingen från från en främling till min mammas vän påverkade honom otroligt mycket, han fick en helt ny syn på mänskligheten, och hans hopp höjdes rejält. Självklart har inte alla pengar till detta, men gör nått mindre men samma kraft i, som att nästa gång ni köper en kaffe o bulle på sleven/eleven köp för två, säg till personen bakom kassan att den andra kaffe o bullen kan ni bjuda någon som ser ut att behöva det på.

summan kardemumman av det hela, bjud av er själva utan att vänta er något tillbaka, det kanske inte ger er allt för mycket, men personen nu gör de mot kommer få mycket. Han/hon kommer också tänka på detta, och handla likadant, så en dag när ni mår dåligt lr behöver hjälp och inte har någon, kommer en främling komma upp o hjälpa er.

Citera
2008-11-21, 21:56
Medlem
Akademicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rbbkjcnj125
Jag tror;
anledningen till all misär i världen är att folk strävar efter sin egen lycka.
Tänk på hur mycket hemskheter som utförs i namnet av lycka lr kärlek.
Det funkar inte längre. Lycka är inget man tar, lycka är en gåva.
De flesta människor är goda i hjärtat vill inte andra illa, men när man strävar efter lycka o kärlek förstör man automatiskt för folk i sin väg, omedvetet självklart. Jag tro vi har fel uppfattning av lycka.

lösningen på detta;
Sök efter lyckan för dina medmänniskor ist, positiva handlingar gör mer än man tror, ser du att någon har en dålig dag, säg nått snällt, vare sig du känner personen lr ej, det tar ju inte mycket kraft från dig, bara nått enkelt som t.ex; "vilka djupa ögon du har", "pigg du ser ut idag" om inte det så låt ditt eget ljus skina, var positiv, negativ energi påverkar folk väldigt stark, att va sur, irriterad lr otrevlig gör att folk omkring dig också reagerar på det sättet, så va ist positiv, det kräver så lite energi.
En annan sak som påverkar väldigt mycket är osjälviska handlingar t.ex;
"En vän till min mor skulle till Sydamerika och begrava sin mamma, han mellanlandade i Turkiet, där fick han ett hjärtfel, kördes in till sjukhuset, men skrevs ut ett par dagar senare. Åkte tillbaka till flygplatser för att åka till sitt hemland, men kunde ej komma på något plan eftersom hans biljett hade gått ut, gick omkring på flygplatsen förkrossad och förvirrad. Det kommer upp en man till honom frågar vad som är felet, han berättar sin historia, mannen ler och säger "kom med här, vi fixar det här" Han köper en biljett till min mors vän, så han kommer till Sydamerika och kan begrava sin mamma."

Den här handlingen från från en främling till min mammas vän påverkade honom otroligt mycket, han fick en helt ny syn på mänskligheten, och hans hopp höjdes rejält. Självklart har inte alla pengar till detta, men gör nått mindre men samma kraft i, som att nästa gång ni köper en kaffe o bulle på sleven/eleven köp för två, säg till personen bakom kassan att den andra kaffe o bullen kan ni bjuda någon som ser ut att behöva det på.

summan kardemumman av det hela, bjud av er själva utan att vänta er något tillbaka, det kanske inte ger er allt för mycket, men personen nu gör de mot kommer få mycket. Han/hon kommer också tänka på detta, och handla likadant, så en dag när ni mår dåligt lr behöver hjälp och inte har någon, kommer en främling komma upp o hjälpa er.

Eller enkelt utryckt:
Tänk på vad du kan tillföra en relation, inte vad du kan få ut av den....
Citera
2008-11-21, 22:14
Medlem
Necrobutchers avatar
Djupt. Mycket djupt.
Citera
2008-11-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademica

Eller enkelt utryckt:
Tänk på vad du kan tillföra en relation, inte vad du kan få ut av den....

PRECIS!
men vad jag också försöker få ut är inte bara det, utan att göra saker för främlingar som du vet att du antagligen inte kommer få träffa igen, på så sätt föra denna filosofi/livssätt vidare, utan att egentligen inte behöver lägga in så mycket ansträngning.

i grund o botten, gör inte saker för dig sj, gör saker föra andra..
Citera
2008-11-21, 23:32
Medlem
CurryCurres avatar
Om alla år runt och tänker "vad vill jag ha av livet?" så kommer ingen att få någonting. Men om alla gick runt och istället tänker "vad kan jag ge just nu?" så skulle det sluta med att alla också fick. En enkel princip, och somliga skulle nog säga att den är för enkel. Men ändå, jag tror nog att vi skulle kunna leva i sämre världar. Den vi har nu till exempel.
Citera
2008-11-21, 23:41
Medlem
Akademicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rbbkjcnj125
PRECIS!
men vad jag också försöker få ut är inte bara det, utan att göra saker för främlingar som du vet att du antagligen inte kommer få träffa igen, på så sätt föra denna filosofi/livssätt vidare, utan att egentligen inte behöver lägga in så mycket ansträngning.

i grund o botten, gör inte saker för dig sj, gör saker föra andra..

Jag följer din tankegång fullständigt. En ung kille surfade runt kring Stortorget i Malmö och försökte tigga pengar för att ta sig med tåget hemåt ( norrut) Hans insamlade medel sträckte sig till 2 en-kronor samt ett antal danska mynt. ( han hade oturligt nog somnat på Malmö Central och blivit rånad på både pengar och mobil) När han fångade in mig och jag insåg att han aldrig skulle få ihop summan, så fick han biljettsumman av mig. Han frågade efter kontonummer så att han kunde sätta in pengarna när han kom hem. Jag bad honom att i stället hjälpa någon annan en annan gång. Jag tror att man genererar positiva känslor då..
Citera
2008-11-21, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Om alla år runt och tänker "vad vill jag ha av livet?" så kommer ingen att få någonting. Men om alla gick runt och istället tänker "vad kan jag ge just nu?" så skulle det sluta med att alla också fick. En enkel princip, och somliga skulle nog säga att den är för enkel. Men ändå, jag tror nog att vi skulle kunna leva i sämre världar. Den vi har nu till exempel.

men grejen är ju att den principen är enkel, för enkel, därför ja blir lite frustrerad över att folk inte använder den av sig. Så om ni inte tror den kommer funka, att de e bullcrap, så kan ni iaf gör nå så litet som att t.ex. köpa en extra kaffe som ges till en främling, kostar inte dig mycket. det är ju inte svårt, kostar ej mycket, kostar ingen energi ens. så jag tycker att di som läser detta borde börja med något sådan, och få era vänner att börja med liknande saker.
Jag tror på det iaf, och ja utför sådana handlingar varje dag, om inte annat får det iaf mig att må bra att veta att någon kommer få en liten gnista hopp i en vanligtvis dyster tillvaro.
Citera
2008-11-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademica
Jag följer din tankegång fullständigt. En ung kille surfade runt kring Stortorget i Malmö och försökte tigga pengar för att ta sig med tåget hemåt ( norrut) Hans insamlade medel sträckte sig till 2 en-kronor samt ett antal danska mynt. ( han hade oturligt nog somnat på Malmö Central och blivit rånad på både pengar och mobil) När han fångade in mig och jag insåg att han aldrig skulle få ihop summan, så fick han biljettsumman av mig. Han frågade efter kontonummer så att han kunde sätta in pengarna när han kom hem. Jag bad honom att i stället hjälpa någon annan en annan gång. Jag tror att man genererar positiva känslor då..

Det där är precis vad jag menar, generositet, lycka och glädje smittar, den personen hjälpte antagligen en annan person, osv.. så ja tycker vi borde sprida de här tankesättet till folket runt omkring oss.
Citera
2008-11-22, 00:52
Medlem
Flummiga estetare som tror att dom är "djupa". Blir det bättre?
Citera
2008-11-22, 01:27
Medlem
Strawliess avatar
Håller absolut med dig. För att bidra med en flummig historia, så var jag påväg till tunnelbanan idag och såg någon en bit framför mig tappa en orange handske, och gå vidare i hög hastighet. Jag kan inte låta bli att hjälpa folk som tappar grejer, så det rycker till i mig och jag tar några snabba steg och ska grabba handsken - varpå en kvinna just framför mig också gör en svag ansats till att ta upp handsken. Jag kan inte låta bli att skämta, för det höll nästan på att bli en krock faktiskt, så jag ryter "HAHA, DEN TAR JAG!" och springer iväg för att återlämna den. Sen kommer jag såklart på att det säkert var väldigt skrämmande att skrika så, så jag ursäktar mig till kvinnan och kommenterar hur skönt det är att få göra någon en tjänst och att se att även hon har medmänsklighet.

Åh, kom att tänka på en tanke jag hade idag - Det vi kallar "altruism" (medmänsklighet/flock-bevarande) skulle man kunna bättre beskriva som att utvidga sitt självgagn till ett allmängagn. Man lever som att ens "egoism" är en egoism för alla medmänniskor. Folk har ofta svårt att ta till sig "Släpp ditt ego", så det är en bild man kan använda - inludera alla andra i ditt ego, istället.

"Älska din nästa, i det finnes lycka för alla"

"Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad, först då kan du hoppas att av andra bli behandlad såsom du själv vill"
Senast redigerad av Strawlies 2008-11-22 kl. 01:35.
Citera
2008-11-22, 02:04
Medlem
user_21s avatar
varför låter ni alla som om det är första gången ni hör detta om altruism?
trode det var en väl marknadsförd idee
Citera
2008-11-22, 02:57
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
varför låter ni alla som om det är första gången ni hör detta om altruism?
trode det var en väl marknadsförd idee

Jag tror att det är en olycklig kombination av att:
1) Altruism är en sån där idé som alla är överens om. Det finns inte så mycket mer att tillägga förutom "ja, det vore väl trevligt!".
2) Vi på filosofi-forumet är helt enkelt för snälla för att säga rent ut att det är ett fullständigt uttjatat koncept.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in