2008-11-25, 16:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Nej, keramik betyder en viss specifik sak.

2. Hm, då har du inte känt på en riktigt vass traditionell kniv

3. Diamant är det hårdaste naturliga ämnet. Man kan således bryna allt annat mot det. Att återge skärpa har således inget med själva diamantbrynet att göra.

4. Känner inte igen dina mätmetoder. Var snäll och specificera .

~Paul~
Det är väl moh's skala antar jag mig.
Citera
2008-11-25, 17:05
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
1. Nej, keramik betyder en viss specifik sak.

2. Hm, då har du inte känt på en riktigt vass traditionell kniv

3. Diamant är det hårdaste naturliga ämnet. Man kan således bryna allt annat mot det. Att återge skärpa har således inget med själva diamantbrynet att göra.

4. Känner inte igen dina mätmetoder. Var snäll och specificera .

~Paul~
1. Visst är väl keramik ett vidare begrepp för lermaterial?

4. Skalan där diamant är 10 är Moh's hårdhetsskala. Jag har aldrig sett din förut - Knoops (låter hollänskt)

Här måste googlas!
Citera
2008-11-25, 17:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
1. Visst är väl keramik ett vidare begrepp för lermaterial?

4. Skalan där diamant är 10 är Moh's hårdhetsskala. Jag har aldrig sett din förut - Knoops (låter hollänskt)

Här måste googlas!
Mohs är den jag känner igen från skolan, men när jag kollade upp det på wiki så fanns det 5-6 till men alla avhandlade inte hårdast och mjukas material som fanns utan en del var specifikt för vissa typer av material och dess olika hårdheter sinsemellan.
Citera
2008-11-25, 17:59
Medlem
SpaceCats avatar
Fan, man lär sig nått nytt varje dag

Knoops hårdhetstest

Inget man gör hemma i köket direkt, eller i garaget för den delen, men intressant.

För alla typer av "plastiska" material.
Första gången jag hört diamant beskrivet som plastiskt material, men det är väl det - bara man trycker till ordentligt.
Citera
2008-11-25, 18:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är väl moh's skala antar jag mig.
Den vanligaste mätmetoden är Rockwell (betäcknas HRC).

~Paul~
Citera
2008-11-25, 18:27
Medlem
Roger Pontares avatar
Som vanligt i dessa sammanhang så har tråden urartat till "fasthet i stål", "starkaste material" etc...TS vill köpa en plastkniv till sin son, skönt att din son (och att du) gillar den kniv du köpt Seamus. Alltså är det en kniv att rekommendera till TS!
Citera
2008-11-25, 18:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Den vanligaste mätmetoden är Rockwell (betäcknas HRC).

~Paul~
Kanske inom knivvärlden men i skolan är det denna som lärdes ut.
Visserligen pratas det mycket om ädelstenar med denna skala, men kalt, gips och kaltspat känns inte så ädelsten aktigt.
Kommer från gubben Friedrish Mohs som var mineralog på tidigt 1800-tal, vet att andra ämne som också inte kan härledas som ädelsten finns med i denna skala.

Och som det ser ut på årtalen så var han först/tidig att mäta dess olika hårdheter.
För man sa att att den högre på skalan kan repa den som ligger under på skalan.

Men uppfatta inte det jag säger att Rockwell inte är en legitim hårdhetsskala, för det säger jag absolut INTE.
Och innan idag så visste jag bara om Mohs skala och den som du drar upp i knivtråden(Rockwell?).
Citera
2008-11-25, 18:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Som vanligt i dessa sammanhang så har tråden urartat till "fasthet i stål", "starkaste material" etc...TS vill köpa en plastkniv till sin son, skönt att din son (och att du) gillar den kniv du köpt Seamus. Alltså är det en kniv att rekommendera till TS!
Men jag tror inte att det var en plastkniv han var ute efter, utan bara trodde det pga att den var vit.

Har jag fel så ber jag om ursäkt.
Citera
2008-11-25, 18:43
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men jag tror inte att det var en plastkniv han var ute efter, utan bara trodde det pga att den var vit.

Har jag fel så ber jag om ursäkt.

Behövs ingen ursäkt, bara kul att trådar som startar med knivar slutar med sjuk expertis och k*kmätning i kunskap, TS ville bara ha en plastkniv till sin son...
Citera
2008-11-25, 18:46
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Som vanligt i dessa sammanhang, så har postaren inte läst tråden, trots att den bara är ett par sidor
TS var inte ute efter en plastkniv, utan var intresserad av keramik, men hade missuppfattat vad de var tillverkade av.

Därför är det naturligt att det kommer att handla om olika knivbladsmaterial och jag tycker mod skulle kunna ändra/komplettera rubriken.

OT:
Pontare! Jag köpte surströmming för 10 kr/burk i helgen, när en stormarknad reade ut lagret. Många burkar blev det
Citera
2008-11-25, 18:50
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Som vanligt i dessa sammanhang, så har postaren inte läst tråden, trots att den bara är ett par sidor
TS var inte ute efter en plastkniv, utan var intresserad av keramik, men hade missuppfattat vad de var tillverkade av.

Därför är det naturligt att det kommer att handla om olika knivbladsmaterial och jag tycker mod skulle kunna ändra/komplettera rubriken.

OT:
Pontare! Jag köpte surströmming för 10 kr/burk i helgen, när en stormarknad reade ut lagret. Många burkar blev det

Ja precis...

Och dom surisarna var ju garanterat lagrade, härligt, kom över förra årets Kalix jävligt billigt i somras, ligger och gottar till sig i kylen.
Citera
2008-11-25, 19:32
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Behövs ingen ursäkt, bara kul att trådar som startar med knivar slutar med sjuk expertis och k*kmätning i kunskap, TS ville bara ha en plastkniv till sin son...
Fast kniven Brisa Bonita är inte av plast... det är plåt/stål/metall överdraget med lack/plast/ostkaka...

Och vass!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in