2008-11-21, 19:03
Medlem
Mekanisks avatar
Jag har sökt med inte hittat ett färdigt script på en kalender sån som jag vill ha den så jag tänkte göra en egen. Jag vill ha kalendern på skrivbordet och eftersom jag redan har Conky installerat vill jag använda det till kalendern också.

Jag har tjuvkikat på hailukahs script här men det ser inte ut som jag vill. Försökte ändra på det så det blev som jag ville ha det men det är en massa apostrofer, snedstreck och dylikt i koden som jag inte fattar någonting av. Dessutom verkar det vara omöjligt att få cal att visa en månad på samma rad.

Det här är vad jag tänkt mig:
Tre rader där den översta är nästa månad, mittersta nuvarande månad och nedersta tidigare månad. Jag vill ha tre olika textformateringar. Dagens datum, nuvarande månad och övriga månader. Det är lätt att fixa i Conky men jag kan tänka mig att det har betydelse för scriptets utformning.

Orkar du inte skriva ett script? Bra! Tipsa mig om bra kommandon jag ska läsa på om så skriver jag det själv.
Citera
2008-11-21, 21:03
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Orkar du inte skriva ett script? Bra! Tipsa mig om bra kommandon jag ska läsa på om så skriver jag det själv.
Helt rätt inställning
https://www.flashback.org/showthread.php?t=735440
Citera
2008-12-21, 12:25
Medlem
Mekanisks avatar
Nä, nu behöver jag lite hjälp. Hur skriver man till fil så man lägger till sist på översta raden?
cal -m | grep " 1 " > fil skriver över befintlig fil och cal -m | grep " 1 " >> fil lägger till sist i filen men hur lägger man till på samma rad?
Citera
2008-12-21, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Nä, nu behöver jag lite hjälp. Hur skriver man till fil så man lägger till sist på översta raden?
cal -m | grep " 1 " > fil skriver över befintlig fil och cal -m | grep " 1 " >> fil lägger till sist i filen men hur lägger man till på samma rad?

sed-kommandot kan avändas
Vill jag minnas, men kan ha fel.
Senast redigerad av swedala 2008-12-21 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in