Flashback bygger pepparkakshus!
2008-11-21, 13:04
Medlem
Hej!
Är nybörjare i Excel och skulle behöva hjälp med en enkel sak. Jag har massa värden i en kolumn, "C". I sista cellen i kolumnen, efter alla värden, vill jag ha summan av alla värden. Jag vet att det går fint att addera alla celler manuellt men jag kommer troligen att lägga till fler värden (rader) i efterhand som jag vill ska adderas automatiskt. Med andra ord behöver jag en funktion som adderar alla celler ovanför "totalcellen" och skriver ut totalsumman.

Tacksam för all hjälp!
Citera
2008-11-21, 13:18
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serlioh
Hej!
Är nybörjare i Excel och skulle behöva hjälp med en enkel sak. Jag har massa värden i en kolumn, "C". I sista cellen i kolumnen, efter alla värden, vill jag ha summan av alla värden. Jag vet att det går fint att addera alla celler manuellt men jag kommer troligen att lägga till fler värden (rader) i efterhand som jag vill ska adderas automatiskt. Med andra ord behöver jag en funktion som adderar alla celler ovanför "totalcellen" och skriver ut totalsumman.

Tacksam för all hjälp!

=SUMMA(C:C) i den cell som du vill ha värdet, Ej kolumn C
Citera
2008-11-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
=SUMMA(C:C) i den cell som du vill ha värdet, Ej kolumn C
Problemet är att jag vill ha värdet av totalsumman i kolumn C och att det under detta värde ligger fler värden som inte skall ingå i adderingen, utan i sin tur också skall ha denna funktion.

Exempel (allt i kolumn C):
---

rad 3: 10
rad 4: 10
rad 5: 15
rad 6 (totalen): 35

rad 8: 5
rad 9: 3
rad 10: 2
rad 11 (totalen): 10
Citera
2008-11-21, 13:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Ställ dig i cellen du vill ha summan och klicka sedan på summaikonen och justera vilket område du vill summera...
Citera
2008-11-21, 13:41
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serlioh
Problemet är att jag vill ha värdet av totalsumman i kolumn C och att det under detta värde ligger fler värden som inte skall ingå i adderingen, utan i sin tur också skall ha denna funktion.

Exempel (allt i kolumn C):
---

rad 3: 10
rad 4: 10
rad 5: 15
markera rad 6 högerklicka och välj infoga eller markera cell C6 och välj infoga och flytta celler nedåt rad 6 (totalen): 35

rad 8: 5
rad 9: 3
rad 10: 2
rad 11 (totalen): 10

Citat:
Jag vet att det går fint att addera alla celler manuellt
Du använder väl autosumma hoppas jag?
Eller sitter du och räknar manuellt?
Senast redigerad av epost72 2008-11-21 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in