2008-11-21, 02:25
Medlem
Nu har jag skaffat mig en hårddisk till för jag trodde den gamla var sönder..

Så nu kör jag med en nyformaterad 160gb som "master" (sata disk) och min 80gb (IDE disk) som "slave". Frågan är vilken det är bäst att installera spel på? Flyter det bättre på slave'en eller är det bara något jag har fått för mig?

Windows XP kör jag och det är installerat på master'n såklart
Citera
2008-11-21, 02:33
Medlem
Beror på hårddiskarna, finns mer eller mindre snabba hårddiskar. Självklart bör den snabbaste användas.

Om du inte vet eller om det är en försumbar skillnad (troligen) så installera på din slave disk. Inte för att den är slave utan för att du inte har ditt operativsystem där. Windows i sig gör en del läsningar/skrivningar till disken vilket tar bort delar av prestandan.
Det ska dock tilläggas att prestandan på en hårddisk inte är speciellt viktig i spel då spel inte belaster hårddisken allt för hårt (i de flesta spel). Det kan dock påverka laddningstiderna i spelet avsevärt då stora mängder data behöver läsas in
Citera
2008-11-21, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Beror på hårddiskarna, finns mer eller mindre snabba hårddiskar. Självklart bör den snabbaste användas.

Om du inte vet eller om det är en försumbar skillnad (troligen) så installera på din slave disk. Inte för att den är slave utan för att du inte har ditt operativsystem där. Windows i sig gör en del läsningar/skrivningar till disken vilket tar bort delar av prestandan.
Det ska dock tilläggas att prestandan på en hårddisk inte är speciellt viktig i spel då spel inte belaster hårddisken allt för hårt (i de flesta spel). Det kan dock påverka laddningstiderna i spelet avsevärt då stora mängder data behöver läsas in

Okej, tackar! då var det lite som jag misstänkte..
Citera
2008-11-21, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!

Då windows gör ytterst få skrivningar nuförtiden så är det försumbart. Speciellt på vista där de verkligen jobbat på att skriva till minne ist för hårddisk osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in