2008-11-21, 01:32
Medlem
oNesteruds avatar
Hejsan! Jag undrar bokstavligt talat vad vikten av ett SMS-meddelande är. Eller, vad väger ett SMS?
Jag har länge försökt klura ut hur man ska bära sig åt för att veta hur mycket ett sms kan väga och vad för faktorer som spelar in.
Tänk dig att smset består av energi medan det färdas som en signal mellan mobiltelefon och satelit och sedan ned till en annan telefon. Här har energin helt klart en vikt, men när den väl är lagrad i telefonens flashminne/IC-krets, blir telefonen då något tyngre om man kollar på en herrans massa decimaler? Det borde den bli, med tanke på att det blir en annan spänning i kretsen.
Kanske blir telefonen lättare pga. spänningen?
En annan frågeställning är: Vad väger en etta samt en nolla i ett minne?

Allt detta lär ju kunna variera beroende på vad det är för hårdvara och mjukvara det handlar om, men... finns det någon annan än jag som tycker att det skulle vara intresant o veta vad ett sms på 10 byte skulle väga i [prefix] gram?

Snälla, filosofera eller räkna med mig!
Citera
2008-11-21, 01:34
Bannlyst
Jag tror det väger absolut ingenting. Och skulle det väga nått skulle det bli oändligt med decimaler.
Citera
2008-11-21, 01:37
Medlem
oNesteruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steingren
Jag tror det väger absolut ingenting. Och skulle det väga nått skulle det bli oändligt med decimaler.

Exakt, så tror jag också att det skulle bli. Jag vill ha dessa decimaler!
Citera
2008-11-21, 01:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oNesterud
Exakt, så tror jag också att det skulle bli. Jag vill ha dessa decimaler!

Okej, här har du.

0,∞
Citera
2008-11-21, 01:57
Medlem
oNesteruds avatar
Citat:
Okej, här har du.

0,∞
Jag ogillar evigheten..
Det ska finnas ett svar utöver evigheten.. men det kanske är som du säger.
Dock fyndigt med evighetstecknet =)
Citera
2008-11-21, 02:19
Medlem
jeevos avatar
Citat:
Hejsan! Jag undrar bokstavligt talat vad vikten av ett SMS-meddelande är. Eller, vad väger ett SMS?
Jag har länge försökt klura ut hur man ska bära sig åt för att veta hur mycket ett sms kan väga och vad för faktorer som spelar in.
Tänk dig att smset består av energi medan det färdas som en signal mellan mobiltelefon och satelit och sedan ned till en annan telefon. Här har energin helt klart en vikt, men när den väl är lagrad i telefonens flashminne/IC-krets, blir telefonen då något tyngre om man kollar på en herrans massa decimaler? Det borde den bli, med tanke på att det blir en annan spänning i kretsen.

Allt detta lär ju kunna variera beroende på vad det är för hårdvara och mjukvara det handlar om, men... finns det någon annan än jag som tycker att det skulle vara intresant o veta vad ett sms på 10 byte skulle väga i [prefix] gram?

Nja
Funkar inte riktigt så.
Först måste jag bara påpeka att "energin" som du talar om överförs inte mellan din telefon till mottagarens, varför tror du mobiler behöver batterier om de nu kunde snappa upp energin från andra källor?

Sen
spänning!=vikt
Spänning har inget med antalet elektroner att göra, eller vikten hos ett objekt utan spänning är skillnaden i tryck (lite fult sagt).

Ett sms har annars 1120 bitar data, det är 1120 1'or och 0'or. Hur en telefon lagrar data är olika beroende på modell, men inga av dem "kastar" bort elektroner från mobilen och sedan "skapar" nya när den ska lagra data. Kan säga att enerigmängden i en telefon är detsamma oberoende av dess innehåll. Så dess vikt är detsamma oavsett om man får ett blankt sms eller ett med 100 tecken, i teori givetvis. Tänk dig att det är lego, en blå bit = 1, en röd = 0, inte kastar du bort alla blåa bitar ut genom fönstret när de inte används?

Om du vill veta hur det binära talsystemet fungerar kan du alltid läsa
http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_numeral_system
En etta kan säga otroligt många saker beroende på vars den är placerad, nollan på andra hand betyder ju bara noll.
Citera
2008-11-21, 02:28
Medlem
oNesteruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeevo
Nja
Funkar inte riktigt så.
Först måste jag bara påpeka att "energin" som du talar om överförs inte mellan din telefon till mottagarens, varför tror du mobiler behöver batterier om de nu kunde snappa upp energin från andra källor?

Sen
spänning!=vikt
Spänning har inget med antalet elektroner att göra, eller vikten hos ett objekt utan spänning är skillnaden i tryck (lite fult sagt).

Ett sms har annars 1120 bitar data, det är 1120 1'or och 0'or. Hur en telefon lagrar data är olika beroende på modell, men inga av dem "kastar" bort elektroner från mobilen och sedan "skapar" nya när den ska lagra data. Kan säga att enerigmängden i en telefon är detsamma oberoende av dess innehåll. Så dess vikt är detsamma oavsett om man får ett blankt sms eller ett med 100 tecken, i teori givetvis. Tänk dig att det är lego, en blå bit = 1, en röd = 0, inte kastar du bort alla blåa bitar ut genom fönstret när de inte används?

Om du vill veta hur det binära talsystemet fungerar kan du alltid läsa
http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_numeral_system
En etta kan säga otroligt många saker beroende på vars den är placerad, nollan på andra hand betyder ju bara noll.
Tack, det är mycket vettigt, det du säger.
Fick nyss även en annan förklaring här på jobbet. Nämligen så här:
Datat visar sig olika beroende på hur man möblerar om i minnet, likt möblerna i en lägenhet. Även om man flyttar sängen till andra sidan av utrymmet så har allt i lägenheten fortfarande samma vikt. Det kan ju va ett sätt att tänka om man inte förstår sig på det binära, men det har jag faktiskt koll på =P
Senast redigerad av oNesterud 2008-11-21 kl. 03:24.
Citera
2008-11-21, 21:30
Medlem
Heinzes avatar
Telekom - Fysik.
/MOD
Citera
2008-11-23, 01:23
Medlem
BigIvars avatar
När ditt SMS singlar genom luften så kan det sägas motsvara en viss mängd energi, energi har dock ingen massa (vikt är något annat). Visst motsvarar SMS'ets energi en bestämd massa enligt Alberts gamla ekvation, men det hör inte hit.

När meddelandet bor i ett minne (typ RAM) så är det ju i form av över- och underskott av elektroner i små celler, och elektroner har ju massa. Om informationen lagras som nollpotential och positiv spänning så består den ju rent fysiskt av ett elektronunderskott, alltså skulle de skretsar på chipet som lagrar meddelandet väga mindre med än utan ditt SMS (ungefär som att en ren väger mindre när samen har skurit bort lite från dess öra). De små elektronerna flyttar dessvärre inte så långt så telefonen är lika tung i fickan ändå.
Citera
2008-11-24, 12:32
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Ett sätt att beräkna SMSets massa vore väl att försöka ta reda på hur många byte stort det är. Vet man hur stor datamängden är så kan man ju uppskatta hur stor del av en hårddisk eller annat lagringsmedium som krävs.

Nog för att SMSet inte må ha någon vikt i normal bemärkelse, men ändå måste man ju ta hänsyn till att ett SMS inte kan existera om det inte är lagrat någonstans. Därför kan man ju mäta vikten på det genom att ta reda på hur stor lagringsvolym som krävs. Jag gissar på några nano/mikrogram som en vild gissning.
Citera
2008-11-24, 21:51
Medlem
Bandhs avatar
Citat:
Okej, här har du.

0,∞

Hehe, mattehumor ftw. Själv drock jag dock att

1 * 10^(-∞)

kommer närmare sanningen.
Citera
2008-11-24, 22:39
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Ett sätt att beräkna SMSets massa vore väl att försöka ta reda på hur många byte stort det är. Vet man hur stor datamängden är så kan man ju uppskatta hur stor del av en hårddisk eller annat lagringsmedium som krävs.

Nog för att SMSet inte må ha någon vikt i normal bemärkelse, men ändå måste man ju ta hänsyn till att ett SMS inte kan existera om det inte är lagrat någonstans. Därför kan man ju mäta vikten på det genom att ta reda på hur stor lagringsvolym som krävs. Jag gissar på några nano/mikrogram som en vild gissning.

Nädu, det är som att uppskatta massan hos luften i en hink genom att väga hinken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in