2008-11-24, 22:56
Medlem
alinds avatar
Om vi för enkelhetens skull antar att telefonen lagrar SMS:et i ett beständigt nandflash-minne där 1or och 0or representeras som fulla eller tomma kvantbrunnar så kommer åtminstone minnet ändra vikt då fler kvantbrunnar fylls. Däremot kommer viktskillnaden bero på informationen i SMS:et.

De elektronerna som används för att fylla brunnarna tas ju dock från telefonen självt så telefonen i sig kan inte förändra sin vikt. Möjligtvis förskjuts masscentrum lite (obetydelsefullt lite i jämförelse med andra processer).

Om du kan ta reda på hur många elektroner som krävs för att beskriva en 1a (eller 0a beroende på hur minnet lagrar data) och bestämma hur många 1or ditt meddelande innehåller kan du bestämma dess vikt. Då förutsätter vi även att ett tomt flash-minne bara består av 0or (vilket inte heller är säkert).
Senast redigerad av alind 2008-11-24 kl. 23:06.
Citera
2008-11-25, 11:36
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Nädu, det är som att uppskatta massan hos luften i en hink genom att väga hinken.

Icke då. Man kan ju mycket väl väga gaser genom att ha dem i olika behållare och väga allt före respektive efter fyllning.

Här är väl mest frågan om hur elektroniska kretsar beter sig och hur mycket ett tomt minne väger jämfört med ett fullt, om det nu är någon skillnad.
Citera
2008-11-25, 20:48
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Icke då. Man kan ju mycket väl väga gaser genom att ha dem i olika behållare och väga allt före respektive efter fyllning.

Såklart ! Jag ville bara belysa att mediets massa inte får förväxlas med innehållets.
Citera
2008-11-26, 00:00
Medlem
wellermans avatar
Vikten varierar inte bara beroende i vilket medium det lagras utan även med vilken metod. Vad fanns lagrat på dess plats innan vi skrev dit datan? Tar vi bort eller lägger till någon laddning? Är en etta tyngre än en nolla eller tvärtom?
Det är vansinnigt många variabler man måste hålla koll på som dessutom kräver mycket detaljerad insikt i hur det aktuella systemet (telefonen) beter sig. Svaret lär variera mellan olika telefoner/tidpunkter/mjukvaror osv osv..
Citera
2008-11-26, 10:59
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Såklart ! Jag ville bara belysa att mediets massa inte får förväxlas med innehållets.

Jag förstår dig. Fast då är man ju inne på en nästan filosofisk bana. Ett SMS är ju egentligen information och det har ju ingen massa i normal bemärkelse. Fast samtidigt kan ju inte ett SMS "existera" om det inte fysiskt befinner sig någonstans, vilket gör att det på sätt och vis får en massa.

Det enda sättet som jag ser att man kan "väga" ett SMS är att försöka tala om hur mycket det väger när det är lagrat på lämpligt ställe. Givetvis har vi ju gamla klassiska E=mc2 som kan användas men den ger ju ett trivialt utfall då allt är energi.
Citera
2008-11-27, 23:12
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Jag förstår dig. Fast då är man ju inne på en nästan filosofisk bana. Ett SMS är ju egentligen information och det har ju ingen massa i normal bemärkelse. Fast samtidigt kan ju inte ett SMS "existera" om det inte fysiskt befinner sig någonstans, vilket gör att det på sätt och vis får en massa.

Det enda sättet som jag ser att man kan "väga" ett SMS är att försöka tala om hur mycket det väger när det är lagrat på lämpligt ställe. Givetvis har vi ju gamla klassiska E=mc2 som kan användas men den ger ju ett trivialt utfall då allt är energi.

Jepp, det var ungefär så jag menade i mitt första inlägg.
Citera
2009-01-13, 05:17
Medlem
oNesteruds avatar
Alla verkar säkra på sin egen teori.. Jag undrar fortfarande om detta har gjorts eller går att utföra på något vis. Antar att man får ta det med någon professor inom ämnet. Kanske bör man tipsa Illustrerad Vetenskap eller nåt?
Vore fett intressant att hitta något som går att bevisa =)
Citera
2009-01-13, 14:00
Medlem
Nate Blacks avatar
http://wiki.answers.com/Q/Is_a_full_hard_drive_heavier_than_an_empty_hard_dr ive

Så, när meddelandet ligger på telefonen väger telefonen exakt lika mycket som den vägde innan smset kom.

Kanske inte det svar du var ute efter, men ändå.
Citera
2009-01-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alind
...så kommer åtminstone minnet ändra vikt då fler kvantbrunnar fylls...
Du har gravt missuppfattat hur en kvantbrunnfungerar.
Citera
2009-01-13, 15:11
Medlem
alinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Du har gravt missuppfattat hur en kvantbrunnfungerar.

Det är mycket möjligt. Jag anser mig inte ofelbar.

Du får gärna förklara varför en float gate av ledande material omgärdad av en kraftigt förhöjd potential (isolator) inte kan anses som en kvantbrunn då NAND numera tillverkas i storleksordningen <50 nm.

Vidare får du gärna förklara varför en sådan gate inte skulle väga mer om fler av dess energitillstånd var fyllda med elektroner jämfört med om samma gate var "tömt" på elektroner.

Edit: meningsbyggnad
Senast redigerad av alind 2009-01-13 kl. 15:22.
Citera
2009-01-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alind
Vidare får du gärna förklara varför en sådan gate inte skulle väga mer om fler av dess energitillstånd var fyllda med elektroner jämfört med om samma gate var "tömt" på elektroner.
Elektronerna kommer från det omgivande halvledarmaterialt. Kretsens massa ändras alltså inte alls.
Citera
2009-01-13, 18:57
Medlem
fsdfsdfs avatar
Jag är helt inne på Quantilhos väg.

Skippa energi-liknelsen och tänk informations-innehåll istället. Bitarna med ettor och nollor är ju bara en representation av informationen, och skulle kunna bytas ut mot något annat sätt att förmedla samma sak genom etern.

Där blir det intressanta hur effektivt vi kan förmedla samma sak.

Exempelvis tar det ju mindre plats att istället för att skriva: "24i"
istället för: iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Så fungerar exempelvis en gif-bild jämfört med bmp.

I SMS-liknelsen kanske textkodningen innehåller extra bitar för att ha utrymme för främmande tecken etc. Det ökar ju "vikten" om ni räknar elektroner som skickas, men egentligen överflödigt rätt ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in