• 1
  • 2
2008-11-20, 20:38
Medlem
Jkjnnss avatar
Halloj!

Ska ut och äta med härligt sällskap nästa helg och vi är några stycken så vi måste "boka" maträtterna nån dag i förväg.

Hittade en oxfilé bit som var marinerad med Jack Daniels baconlindad även.

Någon som kan säga i ord hur den smakar ungefär?
Aldrig druckit Jack daniels förut.
Smakar det bä/bu?

Mvh
Citera
2008-11-20, 20:44
Medlem
lastkindwordss avatar
Hallå!
Om du syftar på den amerikanska marinaden så är den jävligt god, men jag rekommenderar att salta och peppra lite extra. Riktigt god! Låt köttet ligga i fryspåse i kylen i minst ett dygn med marinaden, så smakar det riktigt gott.
Vill man festa till det rejält så häll på en slurk whiskey också
Citera
2008-11-20, 20:52
Medlem
klybans avatar
Här har du en super god glaze, marinad och tillbehör.

http://www.topsecretrecipes.com/reci...=100&agree=yes

Finns inte mycket som slår denna i smak.
Citera
2008-11-20, 21:24
Medlem
Snurrens avatar
Jag såg ett recept på Jack Danielssås tidigare på forumet, men det var pyttelite JD i. Det är i och för sig en mycket smakrik rökig wiskey, men nog tror jag att man kan ta mer än bara någon tesked.

Så hoppas jag att du gillar JD:n, den är lite speciell. Jag menar har du köpt en flaska och bara använder några skedar till såsen så måste ju resten drickas upp Om man är ovan JD-konsument så är det bra att testa on the rocks först, den är starkare än andra sorter, men själv gillar jag den.

För övrigt kan jag mycket väl tänka mig att man kan tillaga recept där det ska vara cognac och ersätta den med JD. Gärna flamberat.

Riktigt grabbiga grabbar brukar uppskatta smaken (men jag är tjej).

Go for it!

Edit, nu såg jag att ni skulle gå ut och äta. Sök på forumet det kanske är samma restaurang som någon varit på och blivit så förtjust i så han ville ha recept, och det fick han.

Ni kan ju värma upp med en 4:a JD före maten.
Senast redigerad av Snurren 2008-11-20 kl. 21:30.
Citera
2008-11-20, 21:28
Medlem
Jkjnnss avatar
Även om ni tipsade som om jag skulle grilla själv så uppskattar jag tipsen.
Verkar kunna vara gott ändå.
Ska nog testa!
Ska äta på Texas , mindre stad.
Citera
2008-11-21, 04:30
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag såg ett recept på Jack Danielssås tidigare på forumet, men det var pyttelite JD i. Det är i och för sig en mycket smakrik rökig wiskey, men nog tror jag att man kan ta mer än bara någon tesked.

Eh... Va?? Inte fan är Jack Daniels rökig. Inte överhuvudtaget.

"Amerikansk whisky eller bourbon är inte heller rökig utan istället sötare med toner av vanilj."
http://www.flavourrider.com/whisky.php
Citera
2008-11-21, 05:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini

"Amerikansk whisky eller bourbon är inte heller rökig utan istället sötare med toner av vanilj."
Man kan diskutera om man kan kalla smaken rökig eller inte dock hoppas jag vi kan komma överens att den är väldigt annorlunda i alla fall.
Men då man framförallt gör filtreringen av whiskey genom träkol som gör whiskeyn så speciell.

Sen den här smak beskrivningen som du tar upp kan även en super rökig whisky ha.

Till denna JD sås så tar jag alltid mer än vad som beskrivs i receptet, det är ju en sås i en restaurangkedja så då snålar man säkert med det dyra som JD.
Det är min teori i alla fall, så jag är friskostig med JD
Och så tillsätter jag JD i omgångar där sista omgången åker i 30sek innan jag är klar så alkoholen bara ångar bort.
Citera
2008-11-21, 06:47
Medlem
von_Ss avatar
Balders balle vad smarrigt det låter med JD i marinad. Dock skyr jag frukt i matlagning som pesten. Speciellt ananas kan förstöra den godaste av måltider.

Skulle gladeligen erhålla tips på någorlunda starka marinader innehållande Jack Daniels!
Citera
2008-11-21, 08:37
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Balders balle vad smarrigt det låter med JD i marinad. Dock skyr jag frukt i matlagning som pesten. Speciellt ananas kan förstöra den godaste av måltider.

Skulle gladeligen erhålla tips på någorlunda starka marinader innehållande Jack Daniels!

Testa det här receptet i alla fall - kan bara hålla med klyban (Tack för tipset!) om att det är svårt att hitta ett bättre recept. Iofs, är det väl mer en glaze än en marinad.

Trots att ananas normalt är en väldigt dominant smak så sticker den i fram i det här receptet - blandningen med soja (teriyaki såsen går bra att ersätta med en ljus soya) och socker + reduceringen gör att smakerna harmoniseras.

Jag bytte ut cayennepepparn mot ett par hela torkade röda chili - funkade jättebra - vill du ha en starkare marinad är det bara att lägga i mer chili

Jag penslade tunna revbenspjäll med marinaden, packade in den i folie och lät dem ligga i 120 grader ugn i 2 timmar. Penslade sen med mer marinad och körde 4 minuter på varje sida på grillen - blev som TGIs - fast bättre
Citera
2008-11-21, 10:06
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Testa det här receptet i alla fall - kan bara hålla med klyban (Tack för tipset!) om att det är svårt att hitta ett bättre recept. Iofs, är det väl mer en glaze än en marinad.

Trots att ananas normalt är en väldigt dominant smak så sticker den i fram i det här receptet - blandningen med soja (teriyaki såsen går bra att ersätta med en ljus soya) och socker + reduceringen gör att smakerna harmoniseras.

Jag bytte ut cayennepepparn mot ett par hela torkade röda chili - funkade jättebra - vill du ha en starkare marinad är det bara att lägga i mer chili

Jag penslade tunna revbenspjäll med marinaden, packade in den i folie och lät dem ligga i 120 grader ugn i 2 timmar. Penslade sen med mer marinad och körde 4 minuter på varje sida på grillen - blev som TGIs - fast bättre

Japp den är galen! Brukar mortla ihop en cajun-rub som jag masserar in i spjällen kvällen innan. Glacen penslar jag på först efter grillningen. Extra trevligt blir det om man kör lite fuktigt mesquite-trä på glöden.
Citera
2008-11-21, 10:22
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini

Jack Daniels och vaniljsmak ??????????????????????????? Näe, har du smakat?
Citera
2008-11-21, 13:28
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jack Daniels och vaniljsmak ??????????????????????????? Näe, har du smakat?

Ja, jag har smakat och det finns säkert någon vaniljsmak där om man verkligen letar. Dock är jag inte tillräckligt med finsmakare för att upptäcka den.. Men Talisman smakar ju till exempel lite lite vanilj även fast den är rätt rivig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in