2008-11-20, 19:39
Medlem
Hej,

Jag har fått ett komplett band av Nordisk familjeordbok i min ägo, eftersom det skulle slängas. Samtliga böcker är något naggade på slitningsytorna, men de är klart godkända. Är det någon som kan ge en uppskattning om vad denna samling kan vara värd?
Jag har kollat på blocket.se, tradera.com, antikvariat.net & bokborsen.se
Men inte på någon av dessa sidor finns det någon som säljer bandet, var i genom man hade kunnat få sig en prisbild.

Tacksam för svar
Citera
2008-11-20, 20:45
Medlem
Deannas avatar
Beror exempelvis på utgåva.. Nordisk Familjebok utgavs i fyra upplagor..
Citera
2008-11-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Beror exempelvis på utgåva.. Nordisk Familjebok utgavs i fyra upplagor..
Detta är tydligen den tredje upplagan.
Citera
2008-11-20, 21:53
Medlem
Deannas avatar
Har du alla 23 band (upplaga tre gavs ut i 20 + 3 band)?
Jag skulle då gissa kring tusenlappen.. Mindre om du bara har de 20 banden.. Upplaga tre ses som en koncenterad upplaga av den andra utgåvan som innehåll 38 band (den sk. uggleupplagan)
Citera
2008-11-20, 22:15
Medlem
Camberwells avatar
Deannas uppgift stämmer säkert om man vill köpa. Vill man däremot sälja hamnar värdet i närheten av 0 kr. Jag har själv både din upplaga och uggleupplagan som jag fått under "bortskänkes" på Blocket.
Citera
2008-11-21, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Har du alla 23 band (upplaga tre gavs ut i 20 + 3 band)?
Jag skulle då gissa kring tusenlappen.. Mindre om du bara har de 20 banden.. Upplaga tre ses som en koncenterad upplaga av den andra utgåvan som innehåll 38 band (den sk. uggleupplagan)
Ja, jag har alla 23 band. Jag har också två stycken av 'Nordisk familjeordboks månadskrönik', från år 1938 och 1939.
Citat:
Ursprungligen postat av Camberwell
Deannas uppgift stämmer säkert om man vill köpa. Vill man däremot sälja hamnar värdet i närheten av 0 kr. Jag har själv både din upplaga och uggleupplagan som jag fått under "bortskänkes" på Blocket.
Tråkigt att höra, men de får stanna i bokhyllan då. Trots att uppslagsverket är gammalt så är det verkligen robust. Man kan bli expert på vilket ämne som helst, med hjälp av boken. Rasbiolog kan man säkert också bli av den
Citera
2008-11-21, 09:20
Medlem
Precis 0kr.
Går du till ett antikvariat med böckerna riskerar du dessutom att bli bragt om livet.
Citera
2008-11-21, 09:27
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Är det böckerna med sköna huskurer och recept eller? Har ett gäng såna böcker, fast tror iofs att den kan heta husmors familjebok eller nåt sånt.
Citera
2008-11-21, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boeing 2393
Precis 0kr.
Går du till ett antikvariat med böckerna riskerar du dessutom att bli bragt om livet.
Hur menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av dA_1_nibblah
Är det böckerna med sköna huskurer och recept eller? Har ett gäng såna böcker, fast tror iofs att den kan heta husmors familjebok eller nåt sånt.
Njae. Detta är alltså en encyklopedi, kanske finns det huskurer och respekt också.
Senast redigerad av Mansig 2008-11-21 kl. 14:12.
Citera
2008-11-21, 15:05
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Tråkigt att höra, men de får stanna i bokhyllan då. Trots att uppslagsverket är gammalt så är det verkligen robust. Man kan bli expert på vilket ämne som helst, med hjälp av boken. Rasbiolog kan man säkert också bli av den

Ja, den har en del, hm, intressanta, fakta om de olika raserna. Dessutom tror jag att det finns ett detaljerat recept på hasjisj, "den ypperligaste av örter", i den.
Du borde definitivt spara encyklopedin, särskilt om man vill ha fakta om svensk historia och geografi är den väldigt bra.
Citera
2012-09-16, 12:15
Medlem
POTATISHACKANs avatar
Hoppar in lite sent i tråden.
Inga rykten om prishöjningar på tredje utgåva?
Har den i klädkammaren, kan man skryta över att den är värd nån krona så flyttar jag den till bokhyllan
Citera
2012-09-16, 18:57
Medlem
Shalashaskas avatar
Tyvärr så är dessa inte värda ett skvatt.
Har själv en uppsättning och hade en till förut som jag tvingades slänga.
Synd men sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in