2008-11-20, 18:46
Medlem
Det pratas ju en del om att den svenska kulturen blir "berikad" av invandringen.

1. Kan någon faktiskt nämna ett fall då svensk kultur och en invandrargrupp (eller invandrare överhuvudtaget) blandas istället för att invandrarkulturen puttar bort den svenska?

2. Är det ingen som ser något problem med att man överger sin egen kultur och tillåter att den blir "berikad" samtidigt som vi har den här höga invandringen och de höga födelseantalen bland invandrare? Om det nu faktiskt sker någon form av blandning (eller vad berikningen annars ska definieras som), verkar det inte konstigt att ett folk tillåter sin kultur att försvinna för att låta sig tas över av en annan?
Citera
2008-11-20, 20:17
1. Finns inget svar på den frågan. Det person A ser som berikning/lyckad blandning kommer person B se som en undanskuffning av den befintliga kulturen.
Är man i allmänhet inte negativt inställd till mångkultur kommer man att tycka det första och om man är negativt inställd kommer man att tycka det senare. En helt subjektiv fråga alltså.
Jämför med om man t.ex målade om grindslanten med ett negerbarn i samlingen, då har du en massa personer som tycker att man har vanärat det svenska kulturarvet samtidigt som du har en massa andra personer som tycker att målningen har fått en ny mening och att det är så fint att den är anpassad till dagens blandade kultur.

2. Personligen skiter jag i vilket, jag bryr mig lika litet om det typiskt svenska som jag bryr mig om det typiskt persiska till exempel.
Citera
2008-11-21, 19:49
Medlem
Axeluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
1. Kan någon faktiskt nämna ett fall då svensk kultur och en invandrargrupp (eller invandrare överhuvudtaget) blandas istället för att invandrarkulturen puttar bort den svenska?

Det är ju vanligare med assimilering av minoritetskulturer och etniciteter till majoritetskulturen, än tvärtom. Hur många etniska svenskar har exempelvis blivit troende muslimer för att en främmande kultur uppenbarar sig för dem? Det är egentligen inte så konstigt, man anpassar sig själv efter den omgivning man befinner sig i. Invandrare befinner sig bland flertalet etniskt svenska.
Svårt att hitta något konkret som visar på hur kulturer blandas i Sverige. Beror förändringar i kulturen verkligen på att invandrare har influerat den på något sätt? Det kanske är det svenska som förändrar sig själv och sin egen kultur. Men utlänska inslag i den svenska kulturen går ju att se tydligt vad gäller exempelvis matkulturer.

Citat:
2. Är det ingen som ser något problem med att man överger sin egen kultur och tillåter att den blir "berikad" samtidigt som vi har den här höga invandringen och de höga födelseantalen bland invandrare? Om det nu faktiskt sker någon form av blandning (eller vad berikningen annars ska definieras som), verkar det inte konstigt att ett folk tillåter sin kultur att försvinna för att låta sig tas över av en annan?

Upplever folk det som ett problem, dvs att de känner sig hotade av främmande kultur, blir det ju ett problem. Men då kommer man ju sannolikt att mobilisera sina resurser för att just försvara "sin egen" kultur. Detta går att finna exempel på bland invandrare, som kommer till Sverige och upplever sig hotade av en allt för främmande miljö. Då försöker man istället stärka sina inhemska kulturella bakgrund och betona skillnader. Hederskulturer som spårar ur är ofta en produkt av detta, ett misslyckat försök att handskas med en ny kultur.
Enda fallet när man låter sin kultur bli övertagen eller berikad är för att man medvetet vill detta. Någon annan kan ju inte definiera din kultur, det gör du ju bara själv. I mötet med andra kulturer måste man ju försöka hitta sätt att handskas med sin egen och den andres etnicitet. Tycker man som etnisk svensk att det är ett problem att folk pratar persiska på stan, ja då blir det ju ett problem för den personen.
Citera
2008-11-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punksvin
1. Finns inget svar på den frågan. Det person A ser som berikning/lyckad blandning kommer person B se som en undanskuffning av den befintliga kulturen.
Är man i allmänhet inte negativt inställd till mångkultur kommer man att tycka det första och om man är negativt inställd kommer man att tycka det senare. En helt subjektiv fråga alltså.
Jämför med om man t.ex målade om grindslanten med ett negerbarn i samlingen, då har du en massa personer som tycker att man har vanärat det svenska kulturarvet samtidigt som du har en massa andra personer som tycker att målningen har fått en ny mening och att det är så fint att den är anpassad till dagens blandade kultur.

2. Personligen skiter jag i vilket, jag bryr mig lika litet om det typiskt svenska som jag bryr mig om det typiskt persiska till exempel.

Jag frågade om kulturer blandas eller om de "puttar bort" varandra. Inget annat.
Citera
2008-11-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelus
Upplever folk det som ett problem, dvs att de känner sig hotade av främmande kultur, blir det ju ett problem. Men då kommer man ju sannolikt att mobilisera sina resurser för att just försvara "sin egen" kultur. Detta går att finna exempel på bland invandrare, som kommer till Sverige och upplever sig hotade av en allt för främmande miljö. Då försöker man istället stärka sina inhemska kulturella bakgrund och betona skillnader. Hederskulturer som spårar ur är ofta en produkt av detta, ett misslyckat försök att handskas med en ny kultur.
Enda fallet när man låter sin kultur bli övertagen eller berikad är för att man medvetet vill detta. Någon annan kan ju inte definiera din kultur, det gör du ju bara själv. I mötet med andra kulturer måste man ju försöka hitta sätt att handskas med sin egen och den andres etnicitet. Tycker man som etnisk svensk att det är ett problem att folk pratar persiska på stan, ja då blir det ju ett problem för den personen.

Jo, men problemet är ju att vår regering helt fullständigt skitit i detta och svenskar får sin kultur bortputtade idag oavsett om de vill det eller inte. Det intressanta med frågan är om det är bra för svenskar att bli alltmer kulturlösa. Blir vi lyckligare av det?

Blir vi lyckligare av att gå mot ett tråkigare samhälle?
Citera
2008-11-27, 20:36
Medlem
Citat:
Jo, men problemet är ju att vår regering helt fullständigt skitit i detta och svenskar får sin kultur bortputtade idag oavsett om de vill det eller inte. Det intressanta med frågan är om det är bra för svenskar att bli alltmer kulturlösa. Blir vi lyckligare av det?

Vilken del av den svenska kulturen är det som du tycker att regeringen borde stoppa "bortputtningen" av? Personligen märker jag på fullaste allvar inte av någonting av det här, som verkar vara högst omdebatterat på flashback. Är det kebaberna du stör dig på? Att vi inte äter lika mycket fläskkorv och rotmos som på 60-talet? Nu gillar ju jag visserligen fläskkorv och rotmos, men eftersom de inte försvunnit från hyllorna på Konsum ännu, ser jag inte det inte som något direkt alarmerande problem. Iof vore det ju najs med snabb-fläskkorv-och-rotmos ur någon ombyggd husvagn på torget, kanske en affärsidé?
Citera
2008-12-01, 17:40
Medlem
Axeluss avatar
Citat:

Hur definierar du kultur? Kultur är och har varit en politisk och social konstruktion. När man pratar om den svenska kulturen har många ofta ett essentialistiskt synsätt. Man pratar om den svenska kulturen som om den vore något på förhand och för alltid bestämt och definierat. Som jag ser det är svensk kultur något som skapas i mötet med andra, i det offentliga. Att den förändras är egentligen inte något konstigt. Det är snarare något oundvikligt. Hur vi ser på vad kultur och vad som är viktigt med den är också något som förändras. Men det betyder inte att den blir bortputtad. Eller tråkigare. Varför skulle en blandning av kultur innebära detta? Kultur är ju just blandning.
Senast redigerad av Axelus 2008-12-01 kl. 17:48.
Citera
2009-05-13, 02:56
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Det pratas ju en del om att den svenska kulturen blir "berikad" av invandringen.

Den ursprungliga meningen av ordet kulturberikning är väl att kulturer blandas och en starkare kultur växer fram i de gamla kulturernas spår. En helt naivt felaktig tro att kulturer blandas på det viset. En del tror fortfarande på att det inom några (ett par) livstider sker utan allvarliga konfliker och spänningar. Då är man politiskt korrekt (PK)

Jag tycker det är jättekonstigt att detta tillåts pågå i sverige. Men då lägger jag till att jag är så pass ung att jag först de senaste åren verkligen på ett neutralt vis kunnat fundera kring samhället och den svenska kulturen. Jag inser att tabut som håller PK vid liv är rädslan för allmänt världskrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in