Hejsan, min skärm har flimrat lite på sistone, så jag provade lite olika saker på skärmmenyn. När jag tog Auto-inställning för att uppdatera den lite flyttades hela skärmen i sidled. Så nu är ca 10 cm helt svart till vänster på skärmen och allt är flyttat till höger så jag ser tex. inte ikonerna som brukade vara längst till höger, om ni förstår. Jag undrar helt enkelt hur man återställer skärmen så att det inte är 1 cm svart till vänster? Provat allt på skärmmenyn.
När jag byter upplösning på inställningar så blir skärmen bra i ca 10 sekunder innan den går tillbaka till felläget.
Är det en CRT (tjock "gammal") eller TFT (plattskärm)?
Jag tror att "felet" ligger någonstans i skärmens styrelektronik och att du inte kan fixa det genom operativsystemet.
Om det är en CRT så brukar det finnas kontroller för att göra bilden större, mindre, flytta den i sidled osv bland knapparna på framsidan (eller om de sitter på baksidan på din modell). Antingen med "direktknappar" eller som ett val i skärmens menyer. Leta efter något med "position" eller liknande.
Är det en plattskärm så kan det finnas liknande knappar, men det är inte lika vanligt att man kan kontrollera just positionen och bildstorleken.
Det är klart att det möjligen skulle kunna bero på någon inställning av grafikkortet också, men jag tror det är en marginell chans/risk. Svaret ligger i din skärms inställningar och förhoppningsvis kan du ställa in det rätt igen. I värsta fall har något i elektroniken ballat ur och då kanske det är kört.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!