2008-11-20, 11:48
Medlem
miklons avatar
Köper man Delicato-bollar, eller liknande på caféer eller i matbutiker så är de ju täckta med choklad, gissningsvis smält blockchoklad. Eftersom jag tror att det är en stor del av hemligheten bakom varför de är så goda så skulle jag vilja testa att göra så hemma.

Men problemet är att jag inte vet hur jag ska gå tillväga rent praktiskt, för att det inte bara ska bli kladd och elände. Är det någon som sitter inne med en lämplig metodik?
Citera
2008-11-20, 11:50
Medlem
kopparsulfats avatar
koka vatten, lägg en bytta på det kokanda vattnet. i med marabou mjölkchoklad mmmmmmmmmmmmmmmmm
cokladen smälter och du kan börja rulla dina bollar i choklad
Citera
2008-11-20, 11:52
Medlem
miklons avatar
Rulla? Inte doppa då? Smält choklad är väl varm, så jag antar att man helst inte sticker ned fingrarna, men ska man hålla med en tång eller nåt så blir det ju inte choklad där tången håller åt.
Citera
2008-11-20, 11:59
Medlem
Megalomanias avatar
Det kanske fungerar att spetsa bollarna på tandpetare innan du doppar.
Citera
2008-11-20, 12:03
Medlem
kopparsulfats avatar
Citat:
Rulla? Inte doppa då? Smält choklad är väl varm, så jag antar att man helst inte sticker ned fingrarna, men ska man hålla med en tång eller nåt så blir det ju inte choklad där tången håller åt

NEJ NEJ NEJ...du tar bort själva äventyret....
Citera
2008-11-20, 12:04
Medlem
kiwiliciouss avatar
lägg bollen i en sked, gärna en djupare sked, typ soppslev, och ner i byttan med smält choklad.

fast det blir väl lite kladdigt ändå kanske
Citera
2008-11-20, 12:05
Medlem
Cantorass avatar
Smält choklad är inte särskilt varm - går bra att doppa fingrarna i - men tång eller liknande (jag brukar använda ätpinnar) kan vara bra i alla fall för att undvika fingertavtryck
Låt dina negerbollar ligga i kylskåpet innan du doppar dem - då stelnar chokladen snabbare - och du löser inte upp smöret
Citera
2008-11-20, 12:11
Medlem
kiwiliciouss avatar
jag var på bröllop för knappt ett år sedan och till middagen så fanns det en chokladfontän som man kunde stoppa in diverse saker i, som choklad, jordgubbar etc.

om jag inte minns helt fel så kan du köpa en sån på www.coolstuff.se ligger nog på runt 400-500 kronor
Citera
2008-11-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Smält choklad är inte särskilt varm - går bra att doppa fingrarna i - men tång eller liknande (jag brukar använda ätpinnar) kan vara bra i alla fall för att undvika fingertavtryck
Låt dina negerbollar ligga i kylskåpet innan du doppar dem - då stelnar chokladen snabbare - och du löser inte upp smöret
När jag bakar biskvier lägger jag dem i frysen,innan jag doppar dem i chokladen.
Citera
2008-11-20, 16:34
Medlem
4thFloors avatar
Äntligen ett sätt att avancera chokladbolls"baket" med treåringarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in