2008-11-20, 11:01
Bannlyst
Jag söker jobb och åker på lite intervjuer med anledning av detta. De flesta är inte inom pendlingsområde, utan oftast har jag fått lägga en ledig-/semesterdag och uppåt 1000 kronor eller mer i reskostnader. Inte en enda gång har de frågat hur jag tagit mig dit, varken av intresse eller för att ersätta ig för de kostnader som uppstått i samband med att jag dyker upp på ett möte som de kallat till. Jag förstår givetvis att det är jag som sökt upp dem och att det är jag som borde kräla i stoftet eftersom det är jag som vill jobba hos dem men borde
Det handlar ändå om en stor investering, i förhållande till en liten kostnad för arbetsgivaren som för en arbetslös förhoppningsvis kvalificerad sökande är kännbar. Följden skulle ju kunna bli att en sökande i exempelvis Malmö väljer att inte åka på en intervju i exempelvis Stockholm eftersom en tågbiljett som köps på så kort varsel som det brukar handla om, kan kosta åtskilliga tusenlappar.

Hur bör man tänka kring sin söka jobb-budget?

Har pratat med lite vänner och bekanta om detta. En uttryckte chock, menade att man alltid ger möjlighet att begära ersättning för reskostnader, en annan sa att "hans" arbetssökande (han är i chefsposition) inte automatiskt bjuds på resan men om de skulle t ex skicka en räkning så betalar de den utan knussel.

Hur har det funkat för er? Vad tycker ni?

Som tur är har jag jobb och därmed ett, litet men ändå, utrymme för de kostnader som blivit hittills men om det skulle dyka upp intervjuer i andra ändan av landet känns det som om jag skulle tacka nej istället för att låta tiotusenlapparna dra iväg (som det ju kommer att handla om ganska fort).
Citera
2008-11-20, 11:09
Medlem
miklons avatar
Jag skulle aldrig komma på tanken att ta upp frågan om reseersättning när jag är på intervju, men visst, det är klart att det är valfritt att göra det.

Har man blivit headhuntad, så man vet att man är eftertraktad kan det kanske finnas en poäng i att göra det, men man kan ju också tänka sig att rekryteraren i det fallet söker upp dig. Rimligen är det ju den som har tagit första kontakten som är mest intresserad och som bör anstränga sig mest.

(Jag har i och för sig blivit kontaktad utifrån min profil på Monster, vilket innebär att jag inte hade gjort något aktivt närmande mot företaget, men jag hade definitivt inte känt mig bekväm med att ställa några krav ändå, men det var å andra sidan i närområdet.)

Ett alternativ, som kanske är lite mer realistiskt, är ju att be om att få ta den första intervjun via telefon (eller Skype eller MSN eller nåt), för att slippa resor till jobb där det fortfarande är väldigt oklart om vare sig du eller företaget är intresserade.
Citera
2008-11-20, 11:56
Medlem
Regalis avatar
Fast vissa arbetsgivare skulle nu uppfatta det som än mer oseriöst ifall man föreslår MSN chatt istället för intervju på plats (ifall jobbet inte är väldigt avlägset, då kanske man kan fråga efter ett bättre alternativ). Låter lite som man inte orkar ta sig ur sängen. Men båda idéerna är inget jag personligen skulle göra.
I stundande tider med ökande arbetslöshet och färre anställningstillfällen har man nog som arbetssökande mindre läge att kräva saker. I högkonjunktur skulle de nog ändå bara vara aktuellt ifall företaget kontaktade dig och efterfrågade intervju, men att komma dit på eget initiativ och fråga efter ersättning är inget jag skulle hänga i granen.
Senast redigerad av Regali 2008-11-20 kl. 11:59.
Citera
2008-11-20, 11:59
Medlem
miklons avatar
Alltså, MSN får väl tas med en nypa salt, det beror väl framför allt på teknikmognaden hos företaget. Och jag tänkte mig alltså videosamtal, inte chatt.

Men att man genomför intervjun på distans tycker jag inte är så märkligt, det är ju trots allt viss skillnad på att åka till andra sidan stan och att åka kanske 50 eller 100 mil enkel resa.

I dessa tider har ju allt fler företag infört strängare resepolicys som innebär distansmöten där de går att genomföra, så det känns inte otänkbart att man skulle ha förståelse för det.
Citera
2008-11-20, 12:06
Medlem
Regalis avatar
Nej personligen tycker jag det är lite omoget av företag att sätta sig emot sådana intervjuer av rent traditionella skäl. Men jag hade nog inte själv varit den att föreslå i det här läget.

Men det är fortfarande legitimt att man behöver träffa personen ifråga innan man anställer, men som arbetsgivare hade jag inte tagit den första intervjun med någon som bor långt bort på plats för det blir bara onödigt. Ifall man är rätt säker att man ska erbjuda jobbet så får man nog efter det kalla till en andra intervju på plats då, och inte i första ronden av intervjuer. För i sådana fall borde man erbjuda ersättning, men det betyder inte att man borde som sökande kräva sådan.
Citera
2008-11-20, 14:18
Medlem
Randerssons avatar
Om man är inskriven på arbetsförmedlingen så får man resorna betalda om man ska på intervju, visst det är det billigaste sättet och så men ändå.

Citat:
Om ett besök hos arbetsgivaren bedöms nödvändigt för att en arbetssökande ska
få en anställning kan Arbetsförmedlingen ersätta biljettkostnader enligt billigaste färdsätt och eventuell logikostnad. Vid val av färdsätt ska skälig miljöhänsyn tas. Om resa med egen bil är nödvändig lämnas ersättning med 18,50 kronor per mil.
Beställning av resa
Beställning av resor görs av Arbetsförmedlingen via Arbetsförmedlingen Resor i Östersund. Biljetter kan bara hämtas ut på SJ:s biljettautomat (även om det finns personlig bemanning i luckan).

http://www.arbetsformedlingen.se/admin/Documents/faktablad/fly_res.pdf
Citera
2008-11-20, 15:22
Medlem
TTKs avatar
Normen är väl ändå att vardera part bär sina egna kostnader även vid sånna här prekontraktuella händelser.

Som nämnts så betalar arbetsförmedlijngen, i vissa fall, ersättning för resor. Annars så är kostnaden nog avdragsgill enligt de nyaste direktiven från skatteverket, så liten lättnad får man i vart fall om än fördröjt.
Citera
2008-11-20, 15:25
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Normen är väl ändå att vardera part bär sina egna kostnader även vid sånna här prekontraktuella händelser.

Jo, jag skulle nog också säga att det är det normala. Däremot kan man ju, som arbetssökande, säga att "Jag tycker inte att det här är tillräckligt intressant för att vilja åka 50 mil, men vill ni komma hit så kan vi ta ett möte", om man nu känner att man har fog för det (vilket man nog sällan har).
Citera
2008-11-20, 16:23
Medlem
spliffsters avatar
För många år sen ringde jag upp ett företag och visade mitt intresse för en position som öppnade upp sig. Eftersom det var över 100 mil mellan den presumtiva arbetsorten och min hemort tog vi den initiella arbetsintervjun över telefon. Denna intervjun ledde till att arbetsgivaren tyckte att jag verkade passa bra för rollen och erbjöd mig en riktig arbetsintervju på plats hos dom samt även att få prova på arbetet under ca en veckas tid. De informerade att de i sådana fall återbetalar mina utlägg för resan om jag valde att resa dit.

Sagt och gjort, jag reste dit och fullföljde processen. Fick sedan ersättning för mina utlägg en månad senare. Dock redovisade jag bara mina kvitton för resan (flyg plus buss) och inga utlägg för mat etc. Även om jag förmodligen säkert hade fått igenom även det.

Inte för att det har något med tråden i sig att göra, men ja, jag fick jobbet.
Citera
2008-11-20, 19:18
Medlem
Jag skulle aldrig ens fundera over att sjalv betala for nagot nar jag soker jobb. Det verkar som valdigt dryga och oseriosa stallen om de kraver att du ska sta for kostnaderna. Semesterdagen lar du val inte komma undan men flyg, tag, hotell och liknande borde de verkligen sta for.
Citera
2008-11-20, 19:28
Medlem
fordonsförarens avatar
För några veckor sedan blev jag erbjuden mina resekostnader i kompensation efter en intervju. Det var inte många hundra det handlade om (hade tyvärr bokat snål-swebus redan ) men en väldigt trevlig gest som jag tycker är hedervärd. Det rör sig inte om mycket pengar för arbetsgivaren men kan betyda mycket för den arbetssökande. På övriga intervjuer har det aldrig varit tal om någon ersättning men det har inte varit några längre resor heller.
Citera
2008-11-20, 19:53
Medlem
Mercais avatar
Jag har fått ersättning för intervjuresa av SHB. En kompis till mig fick flyg New York-London betalt av firman han gick på intervju hos.

Det vanliga i Sverige på lägre nivå är nog dock att du betalar själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in