Jag söker jobb och åker på lite intervjuer med anledning av detta. De flesta är inte inom pendlingsområde, utan oftast har jag fått lägga en ledig-/semesterdag och uppåt 1000 kronor eller mer i reskostnader. Inte en enda gång har de frågat hur jag tagit mig dit, varken av intresse eller för att ersätta ig för de kostnader som uppstått i samband med att jag dyker upp på ett möte som de kallat till. Jag förstår givetvis att det är jag som sökt upp dem och att det är jag som borde kräla i stoftet eftersom det är jag som vill jobba hos dem men borde
Det handlar ändå om en stor investering, i förhållande till en liten kostnad för arbetsgivaren som för en arbetslös förhoppningsvis kvalificerad sökande är kännbar. Följden skulle ju kunna bli att en sökande i exempelvis Malmö väljer att inte åka på en intervju i exempelvis Stockholm eftersom en tågbiljett som köps på så kort varsel som det brukar handla om, kan kosta åtskilliga tusenlappar.
Hur bör man tänka kring sin söka jobb-budget?
Har pratat med lite vänner och bekanta om detta. En uttryckte chock, menade att man alltid ger möjlighet att begära ersättning för reskostnader, en annan sa att "hans" arbetssökande (han är i chefsposition) inte automatiskt bjuds på resan men om de skulle t ex skicka en räkning så betalar de den utan knussel.
Hur har det funkat för er? Vad tycker ni?
Som tur är har jag jobb och därmed ett, litet men ändå, utrymme för de kostnader som blivit hittills men om det skulle dyka upp intervjuer i andra ändan av landet känns det som om jag skulle tacka nej istället för att låta tiotusenlapparna dra iväg (som det ju kommer att handla om ganska fort).
Det handlar ändå om en stor investering, i förhållande till en liten kostnad för arbetsgivaren som för en arbetslös förhoppningsvis kvalificerad sökande är kännbar. Följden skulle ju kunna bli att en sökande i exempelvis Malmö väljer att inte åka på en intervju i exempelvis Stockholm eftersom en tågbiljett som köps på så kort varsel som det brukar handla om, kan kosta åtskilliga tusenlappar.
Hur bör man tänka kring sin söka jobb-budget?
Har pratat med lite vänner och bekanta om detta. En uttryckte chock, menade att man alltid ger möjlighet att begära ersättning för reskostnader, en annan sa att "hans" arbetssökande (han är i chefsposition) inte automatiskt bjuds på resan men om de skulle t ex skicka en räkning så betalar de den utan knussel.
Hur har det funkat för er? Vad tycker ni?
Som tur är har jag jobb och därmed ett, litet men ändå, utrymme för de kostnader som blivit hittills men om det skulle dyka upp intervjuer i andra ändan av landet känns det som om jag skulle tacka nej istället för att låta tiotusenlapparna dra iväg (som det ju kommer att handla om ganska fort).
) men en väldigt trevlig gest som jag tycker är hedervärd. Det rör sig inte om mycket pengar för arbetsgivaren men kan betyda mycket för den arbetssökande. På övriga intervjuer har det aldrig varit tal om någon ersättning men det har inte varit några längre resor heller.