Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag skulle aldrig komma på tanken att ta upp frågan om reseersättning när jag är på intervju, men visst, det är klart att det är valfritt att göra det.
Har man blivit headhuntad, så man vet att man är eftertraktad kan det kanske finnas en poäng i att göra det, men man kan ju också tänka sig att rekryteraren i det fallet söker upp dig. Rimligen är det ju den som har tagit första kontakten som är mest intresserad och som bör anstränga sig mest.
(Jag har i och för sig blivit kontaktad utifrån min profil på Monster, vilket innebär att jag inte hade gjort något aktivt närmande mot företaget, men jag hade definitivt inte känt mig bekväm med att ställa några krav ändå, men det var å andra sidan i närområdet.)
Ett alternativ, som kanske är lite mer realistiskt, är ju att be om att få ta den första intervjun via telefon (eller Skype eller MSN eller nåt), för att slippa resor till jobb där det fortfarande är väldigt oklart om vare sig du eller företaget är intresserade.
Det skulle aldrig slå mig att avsluta intervjun med "och förresten, det har kostat mig 1000 spänn att ta mig hit, hur pröjsar ni det?" utan de förslag jag fått har handlat om att skicka någon form av räkning vid ett eventuellt avslag.