2008-11-20, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag skulle aldrig komma på tanken att ta upp frågan om reseersättning när jag är på intervju, men visst, det är klart att det är valfritt att göra det.

Har man blivit headhuntad, så man vet att man är eftertraktad kan det kanske finnas en poäng i att göra det, men man kan ju också tänka sig att rekryteraren i det fallet söker upp dig. Rimligen är det ju den som har tagit första kontakten som är mest intresserad och som bör anstränga sig mest.

(Jag har i och för sig blivit kontaktad utifrån min profil på Monster, vilket innebär att jag inte hade gjort något aktivt närmande mot företaget, men jag hade definitivt inte känt mig bekväm med att ställa några krav ändå, men det var å andra sidan i närområdet.)

Ett alternativ, som kanske är lite mer realistiskt, är ju att be om att få ta den första intervjun via telefon (eller Skype eller MSN eller nåt), för att slippa resor till jobb där det fortfarande är väldigt oklart om vare sig du eller företaget är intresserade.

Det skulle aldrig slå mig att avsluta intervjun med "och förresten, det har kostat mig 1000 spänn att ta mig hit, hur pröjsar ni det?" utan de förslag jag fått har handlat om att skicka någon form av räkning vid ett eventuellt avslag.
Citera
2008-11-20, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Normen är väl ändå att vardera part bär sina egna kostnader även vid sånna här prekontraktuella händelser.

Som nämnts så betalar arbetsförmedlijngen, i vissa fall, ersättning för resor. Annars så är kostnaden nog avdragsgill enligt de nyaste direktiven från skatteverket, så liten lättnad får man i vart fall om än fördröjt.

Intressant att läsa om normen, det är vad jag utgått från också tills jag talade men lite släktingar som också hade åsikter.
Citera
2008-11-20, 21:29
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itma Hoha
Det skulle aldrig slå mig att avsluta intervjun med "och förresten, det har kostat mig 1000 spänn att ta mig hit, hur pröjsar ni det?" utan de förslag jag fått har handlat om att skicka någon form av räkning vid ett eventuellt avslag.

He he ja det är nog bättre att skicka när man får höra att "vi har gått vidare med andra sökanden". Då har man ändå inget att förlora.
Citera
2008-11-21, 19:32
Medlem
MsMoulds avatar
Jag tror det dels beror på hur eftertraktad man är och dels vilken praxis som råder i branschen. Inom verkstadsindustrin där en kompis jobbar ersätter de alltid resor till och från arbetsintervjuer, oavsett om man valt ett billigt färdsätt eller vill ha milersättning för en bilresa.

Jag har varit på omkring 10 anställningsintervjuer det senaste året och aldrig blivit erbjuden reseersättning, vare sig jag fått jobbet eller inte. Har aldrig känt mig bekväm med att efterfråga det, men hade inte tackat nej om jag blivit erbjuden det. Nu ska jag tillägga att jag bara varit på intervjuer inom 20 mils radie från min hemort och därmed inte lagt ut några jättesummor.
Citera
2008-12-10, 11:53
Bannlyst
Heh, idag fick jag ett avslag och hon som levererade det bad mig skicka in kopior på biljetterna. Nu handlade det om ett jobb 7 mil bort och en reskostnad på 200 kr så det kunde ju varit struntsamma.

Har pratat lite mer med folk i "min" bransch och av en chef fått reda på att det är kutym att ge ersättning, dock brukar chefer och andra som rekryterar av någon anledning inte bry sig om att nämna det. Det är helt enkelt så självklart att de inte nämner det (?)

Har också pratat lite med folk i andra branscher, bl a kyrka och kommun/landsting och där har det varit helt självklart att rekryteraren redan vid intervjun frågar om vilka kostnader den arbetssökande haft och bett dem skicka in räkning. Det handlar alltså inte om att bli headhuntad till ett jobb som börsmäklare i New York och få flygbiljetten dit betald, utan om normala jobb, utlagda på arbetsförmedlingen, med 50 sökande med universitetsexamen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in