• 1
  • 2
2008-11-19, 23:28
Medlem
rikkevas avatar
Tjo. Är en sångare i ett band. Vi spelade nyligen in ett demo och jag kom fram till att jag hatar min röst. Under demots inspelning var det egentligen första gången jag verkligen hörde min röst och jag tänkte : Fyfan..är det verkligen så jag låter?

Trotts detta så säger alla att jag har en fin/bra/vacker/cool röst osv. När jag själv har sagt till bandmedlemmarna : Ska vi inte hitta en ny sångare? (jag är gittarist också så med en ny sångare skulle jag ändå ha något att göra i bandet) säger dom bara : Nej för helvete! Glöm och dröm! Din röst äger!
Då brukar jag tänka "tjaa, om dom inte tyckte om min röst så skulle dom väl inte va emot att hitta en ny sångare.

Det kanske är bara jag som måste vänja mig vid att jag låter som jag låter eller? Är det nånting man slutar tänka på i längden när man hört sig själv sjunga efter ett tag. Hur tycker ni, alla som sjunger eller har spelat in er röst och blivit förvånad över hur ni låter?

Tacksam för alla typer av svar varesig man har erfarenhet eller ej. Vill bara veta vad alla andra tycker och tror.

Tack på förhand!
Citera
2008-11-19, 23:32
Medlem
wzbzs avatar
Alla tycker så i början. Det går över!
Citera
2008-11-19, 23:34
Medlem
Som föregående talare alla gör så i början :P Mestandels handlar det om att du hör din röst annorlunda inne i huvudet än hur den verkligen låter.
Citera
2008-11-19, 23:34
Medlem
slprojects avatar
De flesta jag vet tycker att dom (inkl. mig själv) låter konstiga när man hör en inspelning av sin röst. Om dom andra tycker du sjunger bra, sug i dig berömmet och fortsätt!
Citera
2008-11-19, 23:36
Medlem
Thrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Alla tycker så i början. Det går över!
Mmmm de ligger nog mycke sanning i de du säger.
Jag kan dock själv inte sjunga men jag tycker ändå att de e riktigt kul att höra min röst inspelad.
Citera
2008-11-19, 23:42
Medlem
rikkevas avatar
jävlar vilka snabba svar

Ah tack iaf! Ska lyssna om och om på min inspelade röst så man vänjer sig då
Citera
2008-11-19, 23:51
Medlem
Aleizohiets avatar
Saken är den, att du hör din röst inte som alla andra, dvs från dina läppar till öron, utan du hör det från stämmbandet som sedan går igenom en gång som typ har en förbindelse mellan munnen och örat har jag fått för mig. Sen på toppen av det så spelar det ju med en del att din skalle vibrerar med osv..

Men annars så håller jag med, jag hatar att höra mig själv prata i inspelningar (vågar inte provad hur jag låter när jag sjunger ), när man var smått mindre och kollade hemfilmer från semestern och sånt, gick jag alltid typ efter 2 min, kunde inte stå ut med min röst >_<
Citera
2008-11-20, 03:52
Medlem
Schnauzers avatar
Usch ja fyfan vad jag hatar min röst. Om jag lyssnar på en inspelning av mig när jag pratar så hör jag fan inte vad jag själv säger. I mitt huvud låter det som att jag har en ganska mörk röst men i verkligheten så låter det bara som att jag är täppt i näsan. OCH DET ALLRA VÄRSTA! Det låter fan skitbra när jag sjunger för mig själv, riktigt jävla bra och jag kan behärska en massa olika sångstilar och allt möjligt tjaffs. Men så fort jag har testat att spela in min sång så märker jag att det låte förjävligt och att jag inte kan ta en enda ton.

jag har allltid älskat att sjunga men jag gör det bara när jag är med mina närmsta vänner, när jag är skitfull, när jag skämtar eller när jag är helt ensam.
om det är något jag avundas och skulle ge allt för så är det en bra sångröst.
ta tillvara på era resurser ni som har sångröst. jag hoppas verkligen att jag nån dag ska märka att "fan om jag sjunger så här så låter det riktigt ballt" men jag tvivlar på det. Nu kan jag inte ens sjunga Håkan Hellström-falskt, min sång låter tusen ggr värre

Tips till TS: Det kommer att ta ett tag för dig att vänja dig vid det. Samma sak om man inte är van vid att bli filmad och sen ser sig på film eller att man inte är van vid att bli fotad och sen ser en bild, det tar emot ibörjan men sen vänjer man sig. Lägg upp en låt här så får du nog en rättvis bedömning där du slipper att din mamma säger "du sjunger bäst i världen" osv
Citera
2008-11-20, 04:00
Medlem
Nemesis1s avatar
Ofta då man tycker att ens röst låter ful i en låt så beror det på att man sjunger falskt... Spelar man in den igen och sjunger rent så låter rösten helt plötsligt jättebra!
Citera
2008-11-20, 12:13
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Usch ja fyfan vad jag hatar min röst. Om jag lyssnar på en inspelning av mig när jag pratar så hör jag fan inte vad jag själv säger. I mitt huvud låter det som att jag har en ganska mörk röst men i verkligheten så låter det bara som att jag är täppt i näsan. OCH DET ALLRA VÄRSTA! Det låter fan skitbra när jag sjunger för mig själv, riktigt jävla bra och jag kan behärska en massa olika sångstilar och allt möjligt tjaffs. Men så fort jag har testat att spela in min sång så märker jag att det låte förjävligt och att jag inte kan ta en enda ton.

Haha. Det är precis samma här. I mitt huvud kan jag ta mig fan sjunga allt - Metallica, Nirvana, Imperiet och t.o.m. Tool. Mitt stora trumfkort är Jack Skellington-låtarna från The Nightmare Before Christmas.

Men min illusion krossades när jag provade spela in mig själv med mobilen. När jag lyssnade på inspelningen fylldes jag av vämjelse och äckel. Tänkte först att det måste ju vara nåt fel på mobiljäveln, men isf var det ju konstigt att musiken i bakgrunden lät precis som den skulle. Fast sen insåg jag att det var ganska roligt och spelade in några låtar till som jag kunde sitta och skratta åt.
Citera
2008-11-20, 12:15
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ofta då man tycker att ens röst låter ful i en låt så beror det på att man sjunger falskt... Spelar man in den igen och sjunger rent så låter rösten helt plötsligt jättebra!

Grejen är ju att det inte låter falskt i huvudet, men när man lyssnar på en inspelning låter man värre än Anton Maiden. Man kanske måste höra sin egen röst när man sjunger för att kunna få till det.
Citera
2008-11-20, 12:32
Medlem
Idiotpods avatar
haha, är basist / backing vocals i bandet och har samma problem!
Hatar min röst till döden, även fast de flesta säger att den är helt okay...

Men det går över hoppas man...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in