2008-11-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apadolmee
Grejen är att Grubbe, med alla dess postnummer dvs 90354 osv de dom har iaf, har flest personer som är i brottsregistret än någon annan stadsdel.. har jag för mig att det var eller var dom 2a och haga vad 1a..

Tror jag säkert, har för mig att de körde en sådan "undersökning" i VK för något år sedan och kontentan var att vissa stadsdelar var lugnare än andra. Samtidigt skiljer det sig ju ganska rejält mellan stadsdelarnas invånarantal så det kom ju knappast som en överraskning. Specifika kvarter som har fler antal soc-lägenheter brukar ju generellt hamna högre i en sådan statistik med. Men vad säger det om något alls? Att det bor fler människor i stadsdelarna Grisbacka och Grubbe än i många andra norrländska tätorter?

Don't do drugs, är väl lärdomen av allt det här..
Citera
2008-11-21, 22:35
Medlem
__virre__s avatar
Som boende på Östra Ersboda har jag ganska mycket erfarenhet av droger/invandrare...

Pma mig om ni vill veta mer.
Citera
2008-11-22, 06:57
Medlem
Från en artikel på VK's webb (http://www.vk.se/Article.jsp?article=232895):

Citat:
"Den 29-årige mannens kompis har varit missbrukare i 12-13 år. Men under senare år har situationen försämrats. Den tidigare vänskaplighet som fanns bland missbrukarna har förvandlats till girighet. Och han skyller på en grovt kriminell som tidigare var verksam i Umeå.

- Han uppfann bötfällningen. Det är känt i hela landet och kallas för umeränta.

Betala för oförrätter
Bötfällningen innebär att man tvingar personer att betala för bland annat oförätter.

Betalar man inte eskalerar räntan och man både hotas och utsätts för våld. De senaste åren har ett flertal personer dömts för sådana brott"

Stämmer verkligen detta? Man har ju läst länge att förortsyngel som vill vara lika tuffa och hårda som gettodräggen i US sysslat med påhittade skulder (t.ex för att någon kollat lite för länge på deras syrra). Kan "kompisen" till den avlidne åsyfta den livstidsdömde J*han L*ndstr*m som på senare tid figurerat i media där han medgivit att han hjälpt personer att få betalt för skulder. Enligt egen utsago utan hot eller våld....
Citera
2008-11-22, 11:44
Medlem
bnks avatar
Har hört ett rykte om vem gärningsmannen är. Skulle förvåna mig oerhört ifall inte polisen klarar upp detta relativt snabbt.
Citera
2008-11-22, 12:03
Medlem
Bläckfiskens avatar
Neg*r Ji**y hörde jag. Och ytterligare en herre. Ryktas att det handlade om så lite som 10 lax... Yxa, kniv o motorsåg... Hade väntat mig att Bobban skulle od:a förr el senare, men detta.... Tidigare hade tydligen samma herrar kidnappat en J*nsèn, men av nån anledning bytt måltavla...
Citera
2008-11-22, 12:06
Medlem
Bläckfiskens avatar
Och ja. Bötning har länge praktiserats i stan... Välkänt fenomen runt hela landet i vissa kretsar, nu också spritt sig så klart. Idag bötar alla alla Tur att man pensionerat sig idag
Citera
2008-11-22, 13:10
Medlem
bnks avatar
Bläckfisken, samma namn som jag har hört.
Citera
2008-11-22, 13:53
Medlem
Bläckfiskens avatar
Träffade Neg*er Ji**y några gånger, Ume är en liten stad, kände honom dock inte så väl. Vill minnas att han hängde m Tony och Grubbe- Böleängs grabbarna. Gillade röka o pulver. Bobban har jag känt sedan han var i sena tonåren. Vi umgicks flitigt under några år. Skickade kondoleanser till Ri*ard, hans äldre bror...
Citera
2008-11-22, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bläckfisken
Träffade Neg*er Ji**y några gånger, Ume är en liten stad, kände honom dock inte så väl. Vill minnas att han hängde m Tony och Grubbe- Böleängs grabbarna. Gillade röka o pulver. Bobban har jag känt sedan han var i sena tonåren. Vi umgicks flitigt under några år. Skickade kondoleanser till Ri*ard, hans äldre bror...

Tony ? , Tony Balony?
Citera
2008-11-22, 18:38
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bläckfisken
Neg*r Ji**y hörde jag. Och ytterligare en herre. Ryktas att det handlade om så lite som 10 lax... Yxa, kniv o motorsåg... Hade väntat mig att Bobban skulle od:a förr el senare, men detta.... Tidigare hade tydligen samma herrar kidnappat en J*nsèn, men av nån anledning bytt måltavla...
Har ju ingen källa alls förutom vk.se, men blev inte denne "26 åringen" som viftade med motorsåg och yxa avskriven från fallet tämligen omgående?
Citera
2008-11-23, 14:52
Medlem
Bläckfiskens avatar
Tony Baloney, precis... Vet inte om kidnappningen och krävandet av lösen gällande Jo*nsèn satts i samband m mordet på Bobban än, om inte så dröjer det nog inte länge... Det pratas...
Citera
2008-11-23, 15:51
Bannlyst
Nu är ju inte jag någon expert, men jag kan tänka mig att dessa individer, narkomaner pratar ganska snabbt när de blir häktade, lär ju vara rätt jobbigt att sitta i häktet utan droger. Inga jag skulle lita på i dessa situationer direkt.. men vad vet jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in