• 1
  • 2
2008-11-19, 18:55
Medlem
Kollar man en del amerikanska matlagningsprogram och de använder kycklingbuljong så hivar de fram en typ 2 liters tetraförpackning och häller upp. Här i lilla sverige får vi nöja oss med små sketna 150 ml Bong flaskor eller tärningar. Och kycklingbuljong finns väl här inte heller? Har letat med aldrig hittat.

Så två frågor egentligen:

1. Stora litersförpackningar "stock" (buljong) av kyckling, kött etc varför finns inte det i våra butiker?

(2. Finns kycklingbuljong överhuvudtaget att köpa i sverige?)
Citera
2008-11-19, 19:06
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Kollar man en del amerikanska matlagningsprogram och de använder kycklingbuljong så hivar de fram en typ 2 liters tetraförpackning och häller upp. Här i lilla sverige får vi nöja oss med små sketna 150 ml Bong flaskor eller tärningar. Och kycklingbuljong finns väl här inte heller? Har letat med aldrig hittat.

Så två frågor egentligen:

1. Stora litersförpackningar "stock" (buljong) av kyckling, kött etc varför finns inte det i våra butiker?

(2. Finns kycklingbuljong överhuvudtaget att köpa i sverige?)
1. Ingen aning.
2. Kycklingbuljong finns, det heter hönsbuljong här.
Citera
2008-11-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
Kycklingbuljong finns, det heter hönsbuljong här.

Hur vet du det?

Det är skillnad höna och kyckling, det var det senast jag kollade iaf.
Citera
2008-11-19, 19:27
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Hur vet du det?

Det är skillnad höna och kyckling, det var det senast jag kollade iaf.
Det stämmer att höna och kyckling är inte samma sak men chicken på engelska översätts både till kyckling och höna.

Chicken stock är samma sak som hönsbuljong.
Citera
2008-11-19, 22:04
Medlem
Krösus Sorks avatar
Genomsnittssvensken gör nog inte av med 2 l buljong inom en överskådlig framtid och finns därför ingen efterfrågan på dessa varor. Används flitigt i restaurangkök dock. Lär vara samma i USA, tror inte att godtycklig mataffär säljer buljong ā 2 liter.

Förövrigt finns det kycklingbuljong också, alltså som uttryckligen är märkta så.
Om det är skillnad på det och hönsbuljong låter jag vara osagt.
Citera
2008-11-19, 23:07
Medlem
Finns på Martin Olsson vad jag vet, hummerfonden är inte dum.
Citera
2008-11-20, 00:19
Medlem
Nej nej nej.... Jag tror bestämt att TS pratar om något helt annat.

Vad som finns i sverige är koncentrerade fonder , ofta kemikaliestinna sådanna.
I england,USA och många andra länder säljs riktig buljong på burk i de finare butikerna. Alltså buljong som är gjord på riktigt vis. Inte flytande tärningar på flaska.

Att det inte finns i sverige är ett mysterium , som vanligt så skylls det väl på att marknaden är för liten , Men det är bullshit. USA är större än hela europa , men ändå finns dessa produkter över hela den amerikanska kontinenten , Och där är avstånden längre än mellan England och sverige.

Svensken är i allmänhet outbildad , tror att buljong köper man på tärning från knorr , att betala 30-40kr för en liter är för dem flesta obegripligt.

Synd anser jag.

Hönsbuljong och kycklingbuljong har inte samma smak , av den enkla anledning en att hönsbuljong har mer smak. Då dagens industrikyckling inte smakar ett dugg säger det sig självt att den kommer vara mildare i smaken.
Senast redigerad av zoloth 2008-11-20 kl. 00:21.
Citera
2008-11-20, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Nej nej nej.... Jag tror bestämt att TS pratar om något helt annat.

Vad som finns i sverige är koncentrerade fonder , ofta kemikaliestinna sådanna.
I england,USA och många andra länder säljs riktig buljong på burk i de finare butikerna. Alltså buljong som är gjord på riktigt vis. Inte flytande tärningar på flaska.

Att det inte finns i sverige är ett mysterium , som vanligt så skylls det väl på att marknaden är för liten , Men det är bullshit. USA är större än hela europa , men ändå finns dessa produkter över hela den amerikanska kontinenten , Och där är avstånden längre än mellan England och sverige.

Svensken är i allmänhet outbildad , tror att buljong köper man på tärning från knorr , att betala 30-40kr för en liter är för dem flesta obegripligt.

Synd anser jag.

Hönsbuljong och kycklingbuljong har inte samma smak , av den enkla anledning en att hönsbuljong har mer smak. Då dagens industrikyckling inte smakar ett dugg säger det sig självt att den kommer vara mildare i smaken.

Ja det är nog så jag menar.

dePaul kanske vet en del om detta också?
Citera
2008-11-20, 02:05
Medlem
ap47s avatar
Den flytande färdigblandade buljongen som ofta används i bland annat USA är så vitt jag vet bara mindre koncentrerad än flaskorna med fond eller tärningarna du kan köpa här. Det finns säkert dyrare varianter gjorda på bättre råvaror och utan smakförstärkare, men överlag tror jag inte du märker någon skillnad på en färdigblandad buljong ur tetrapak och ett par tärningar eller en skvätt fond upplöst i lagom mängd vatten.

Med andra ord är det nog i de flesta fall i princip samma ingredienser där endast koncentrationen av dessa varierar.

...och som redan sagts finns det både höns- och kycklingbuljong i svenska matbutiker. Den eventuella skillnaden mellan de två har jag ingen aning om.
Citera
2008-11-20, 08:21
Medlem
Cantorass avatar
På svenska är nog Hönsbuljong den korrekta beteckningen - buljong gjordes traditionellt på gamla värphöns. Kyckling var lyxmat tills broilerindustrin startade på 50-talet.
Som någon tidigare nämnde används ordet "chicken" även för gamla höns på engelska.
Vad kycklingbuljong på tärning innehåller är svårt att sia om - och säkert något som man helst inte vill veta - å andra sidan tycker jag att den smakar rätt ok och är användbar i matlagning
Citera
2008-11-20, 09:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja det är nog så jag menar.

dePaul kanske vet en del om detta också?
Det är ungefär som Zoloth skriver. Den "stock" som man köper i USA, England och övriga Europa är inte samma sak som det som Bong eller Borggården säljer. Dessa produkter är huvudsakligen tillverkade på jäsextrakter och innehåller en massa "trevliga" kemikalier i form av färgämnen, konserveringsmedel och smakersättare.

Den fond som TS beskriver är en ren produkt, såsom den skulle se ut om man lagade den hemma. Det enda man tillsätter en är viss mängd konserveringsmedel (inte i alla). Ofta handlar det således om äkta höns/nöt/fisk osv, som kokas med diverse grönsaker och kryddor och reduceras till rätt volym. Därefter silas den, tillsätts ytterligare kryddor och i vissa fall konserveringsmedel för att sedan snabbt kylas ner. Håller ganska länge efter denna behandling.

Jag har för mig att jag faktiskt sett äkta fond på City Gross i Karlskrona, men helt säker är jag inte.

~Paul~
Citera
2008-11-20, 10:02
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ofta handlar det således om äkta höns/nöt/fisk osv, som kokas med diverse grönsaker och kryddor och reduceras till rätt volym. Därefter silas den, tillsätts ytterligare kryddor och i vissa fall konserveringsmedel för att sedan snabbt kylas ner. Håller ganska länge efter denna behandling.

~Paul~

Hur mycket måste man reducera buljongen för att få lång hållbarhet? Har märkt att hemgjord buljong möglar rätt snabbt, men hårt reducerad håller den länge - men var går gränsen? Är det salthalten som styr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in