2008-11-19, 00:58
Medlem
Hej där, hoppas jag kan få lite hjälp med ett ganska stort problem jag har.

Min dator startar om sig själv när jag spelar spel eller på annat sätt belastar datorn. Det kommer inte upp någon bluescreen utan den bara rebootar.
Vad tror ni problemet kan vara?
Jag har märkt att temperaturen kan bli ganska hög, vet inte riktigt hur hög men ska kolla upp det.

Nåra specs;
CPU; Pentium 4 3.2 gHz
Nätagg; FSP350-60THA-P
Grafikkort; Geforce fx 5200
Moderkort; Asus p4v800d-x

Tacksam för all hjälp!

/ Edmund
Citera
2008-11-19, 07:10
Medlem
Dalus avatar
Attans!
Kan vara mycet olika! Jag hade samma problem med en hyrdator förut och åkte på att byta mammakort! Sedan efter ett tag dök samma problem uppigen och då böt jag grafikkort! Sen funkade det!
Men om du vill ha en Bluescreen så att du att du kan läsa eventuella felkoder så går du in i kontrollpanelen, system, fliken avancerat, väljer start och återställning och bockar ur starta om automatiskt vid systemfel.
MVH Dalu
Citera
2008-11-19, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalu
Attans!
Kan vara mycet olika! Jag hade samma problem med en hyrdator förut och åkte på att byta mammakort! Sedan efter ett tag dök samma problem uppigen och då böt jag grafikkort! Sen funkade det!
Men om du vill ha en Bluescreen så att du att du kan läsa eventuella felkoder så går du in i kontrollpanelen, system, fliken avancerat, väljer start och återställning och bockar ur starta om automatiskt vid systemfel.
MVH Dalu

Aj då, lät ju inte särskilt bra det där.
Det ska jag göra, återkommer med vad jag får fram!
tackar!
Citera
2008-11-19, 07:53
Medlem
Rabbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmund_
Aj då, lät ju inte särskilt bra det där.
Det ska jag göra, återkommer med vad jag får fram!
tackar!

Hade detta problemet för ett par år sen, överhettning. Datorn bootade om sig när CPU'n började arbeta lite mer än bara i windows (typ som spel/krävande program). Löste detta genom att köpa ny dator, då det ändå var dags.
Citera
2008-11-19, 08:15
Medlem
fungerar fläkten på grafikkortet?
det låter som den blir överhettad under belastning
Citera
2008-11-19, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmund_
Hej där, hoppas jag kan få lite hjälp med ett ganska stort problem jag har.

Min dator startar om sig själv när jag spelar spel eller på annat sätt belastar datorn. Det kommer inte upp någon bluescreen utan den bara rebootar.
Vad tror ni problemet kan vara?
Jag har märkt att temperaturen kan bli ganska hög, vet inte riktigt hur hög men ska kolla upp det.

Nåra specs;
CPU; Pentium 4 3.2 gHz
Nätagg; FSP350-60THA-P
Grafikkort; Geforce fx 5200
Moderkort; Asus p4v800d-x

Tacksam för all hjälp!

/ Edmund

Speedfan kan kolla temperaturer... och ja, din dator blir för varm... damm är inte nyttigt alls i en dator... rensa fortare än snabbt
Citera
2008-11-19, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Speedfan kan kolla temperaturer... och ja, din dator blir för varm... damm är inte nyttigt alls i en dator... rensa fortare än snabbt

Kollade upp temperaturen med Everest, min cpu-temp ligger i idle på runt 55-60 och i load på uppemot 75 innan den hinner reboota.

Citat:
Ursprungligen postat av QWERTY
fungerar fläkten på grafikkortet?
det låter som den blir överhettad under belastning

Hur kan jag kolla det? Öppna upp datorn och titta medans den är på?
Citera
2008-11-19, 12:23
Medlem
smurfehs avatar
Japp, precis.
Citera
2008-11-19, 12:38
Medlem
pyro860s avatar
Har du zone alarm? Det hade jag, skickade upp en .dmp fil till en kille här i forumet och han sa att det var zone alarm som var felet. Ja avinstallerade det och använder nu comondo istället, och än så länge har den inte startat om sig.

Kan försöka hitta min tråd sen och se vad killen heter om jag kommer ihåg det
Citera
2008-11-19, 12:52
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalu
MVH Dalu

Det har jag gjort, men i mitt fall så startar den om utan att säga något i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in