Flashback bygger pepparkakshus!
2008-11-18, 02:51
Medlem
k.alis avatar
hallo! Ska strax börja på mitt projekt som jag sett fram emot länge nu, dock efter lönen så man får ju sitta o drömma tills dess! Hade mest tänkt att ha den som en hårdvara-hobby mer än spel hobby

fast kommer ju självklart bygga den för att lira spel på den! så därför tänkte jag kolla hit för lite råd o tips och för att se vad folk tycker!

Har inte ännu tänkt på exakta delar men vet på ett ungefär vad jag söker!

Chassi
ett bigtower chassi (typ chieftec dragon)
Moderkort
antagligen bara lite bättre än average, de ska iaf köra hdd spegling
Processor
har kört AMD hela mitt datorliv så nu blir intel! E8400 eller liknande
Ramminne
blir nått vanligt, minst 4gig iaf, de har ju blivit jävligt billigt
Grafikkort
tänkte köra SLI på graffe, 2x XFX 9800 GTX+, något sånt.. kanske inte båda direkt.. går alltid å ta det bit för bit så man inte sliter på ekonomin (aldrig kört SLI så kom med tips på bra kort för just det!)
Nätaggregat
ska gå på 650W minst hade jag tänkt, alltid skönt med högre nätagg
när man klockar osv.
Hårddisk
2x 7200rpm om inte 10000rpm blir bra mkt billigare!(spegling)
Kylning
Det enda problemet här är att jag aldrig haft vattenkylning så antingen tänkte jag läsa på om det och skaffa det, eller bara bra fläktar..Help!
Klockning
Kan har klockat i mina yngre dar, amd athlon var sköna att clocka, men mycket mer än de vanliga kan jag inte så lite tips där med !

Så säg va ni tycker o tänker! yours truly, kali
Citera
2008-11-18, 05:09
Medlem
W.Schellenbergs avatar
Lite åsikter från mig:

Chassi: Varför bigtower? Föredrar själv ett miditower modell hög kvalité. Antec P182 använder jag för tillfället.

Mammakaka: Ett råd, akta dig för Asus -speciellt highend kort som striker och commando. Har ett själv och både jag och bekanta med samma har haft en oändlig rad problem med dessa. Plus att Asus support är urusel. Gigabyte och Abit har jag bre erfarenhet av.

Processor: Bra val! intel smiskar AMD för tillfället.

Graffe: Jag hade satsat på ett highend kort istället. SLI är överskattat och tar en jävla plats..

Nätagg: Satsa på kvalité, såg att komplett.se hade ett Chieftec 650W modulärt med 140mm fläkt för under tusingen. Bra pris!

Hårddisk: Satsa på en WD raptor som system/spel/programdsik. Ha sedan en stor för porrsamlingen eller vad det må vara:

Kylning: Ska du ha vatten så satsa på kvalité, de billiga kiten brukar hålla riktigt dålig standard -inte kul att spruta ner datorn invändigt med vatten.

Klockning: Finns en uppsjö med guider på nätet. Börja läsa på sweclockers.com

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in