2008-11-18, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Det stämmer, AJB i Arvidsjaur är just en bataljon och utbildar ett par hundra jägare varje år.

Sedan utbildar väll F17 minst en pluton flygbasjägare också?

Flygbasjägarna, ej att förglömma! Men liksom fallskärmsjägare och kustjägare så utbildas det tyvärr bara någon enstaka pluton om året/varannat år.
Citera
2008-11-18, 17:56
Medlem
ynglingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhand
Ett par hundra? Bara på K3 var vi 3 skvadroner och 1 fskjpluton. Är säkert minst lika många uppe i Norrland och så har vi även kustjägarna. Jag tippar på att vi utbildar 600-800 jägare/år.

Ett par hundra är alltså inte fel med din räkneskap.. Ett par hundra = under tusen^^

Jag gissar på antalet jägare som utbildas då jag inte var intresserad utav att ta reda på exakta antalet.

Men om du gärna vill veta kan jag självklart anstränga mig lite och ta reda på det.
Citera
2008-11-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
Kustjägare?

http://www.youtube.com/watch?v=dkeQ1sNUOKE

Citera
2008-11-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ynglingen
Ett par hundra är alltså inte fel med din räkneskap.. Ett par hundra = under tusen^^

Jag gissar på antalet jägare som utbildas då jag inte var intresserad utav att ta reda på exakta antalet.

Men om du gärna vill veta kan jag självklart anstränga mig lite och ta reda på det.

Behövs inte. Låt oss istället anstränga oss för att påverka herr Tolgfors, så att våra härliga jägarförband inte läggs ner.
Citera
2008-11-18, 18:06
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darthi
hmm jag har räknat bort jägare så skytteslusk är då det mest ansträngande man kan hitta i dagens militär? några andra förslag?

Vad sägs om en GRK-pluton och promenera omkring med närmare hundra kilo på ryggen?
Citera
2008-11-18, 18:07
Medlem
skinner5000s avatar
Vad som är hårt är ju otroligt subjektivt. De som klarar kustjägarutbildningen skulle nog inte klara av tolkskolan samtidigt som tolkskolanfolket nog inte skulle klara av kustjägarutbildningen.
Men ska man se till antagningskrav skulle jag säga att Tolkskolan, FJS (fallskärmsjägarskolan), FBJS (flygbasjägarskolan) och Kustjägarna/Attackdykarna är de som är hårdast. Sedan blir det svårare då mycket beror på individen men några tänkvärda utbildningar är Kvartersmästare (KVM-folket var t.ex. de som sov minst av alla, i alla fall på I19), Bassäk, AJB, Röjdykare och MP/Säk (fd Militärpolisjägarna).

Men egentligen är det rätt korkat att gradera allting. Musiksoldaterna har knappast tung fys, men då jag inte kan spela instrument skulle jag tycka att utbildningen var förjävla jobbig. Jag gillar inte att vara instängd och skulle därför vantrivas på en U-båt. U-båtsutbildning skulle alltså vara väldigt tyfft/hårt för mig osv, ja ni fattar vinken.
Citera
2008-11-18, 18:15
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Vad som är hårt är ju otroligt subjektivt. De som klarar kustjägarutbildningen skulle nog inte klara av tolkskolan samtidigt som tolkskolanfolket nog inte skulle klara av kustjägarutbildningen.
Men ska man se till antagningskrav skulle jag säga att Tolkskolan, FJS (fallskärmsjägarskolan), FBJS (flygbasjägarskolan) och Kustjägarna/Attackdykarna är de som är hårdast. Sedan blir det svårare då mycket beror på individen men några tänkvärda utbildningar är Kvartersmästare (KVM-folket var t.ex. de som sov minst av alla, i alla fall på I19), Bassäk, AJB, Röjdykare och MP/Säk (fd Militärpolisjägarna).

Men egentligen är det rätt korkat att gradera allting. Musiksoldaterna har knappast tung fys, men då jag inte kan spela instrument skulle jag tycka att utbildningen var förjävla jobbig. Jag gillar inte att vara instängd och skulle därför vantrivas på en U-båt. U-båtsutbildning skulle alltså vara väldigt tyfft/hårt för mig osv, ja ni fattar vinken.

Men han säger ju att han är ointresserad av psykiska utmaningar, då borde väl GRK vara ganska bra? Jag har då i alla fall inte träffat en enda GRK:are som jag ansett vara särskilt intelligent. De flesta är väl snarare stolta över att vara korkade och att de orkar bära mycket. Fast jag har iofs bara träffat en handfull...
Citera
2008-11-18, 18:19
Medlem
Röjdyk, där har du hårda saker. Fyfan...
Citera
2008-11-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Men han säger ju att han är ointresserad av psykiska utmaningar, då borde väl GRK vara ganska bra? Jag har då i alla fall inte träffat en enda GRK:are som jag ansett vara särskilt intelligent. De flesta är väl snarare stolta över att vara korkade och att de orkar bära mycket. Fast jag har iofs bara träffat en handfull...

Det finns ju grkplutoner inom jägarförbanden också. Där kanske du hittar folk som åtminstone är normalbegåvade.
Citera
2008-11-18, 18:47
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Det finns ju grkplutoner inom jägarförbanden också. Där kanske du hittar folk som åtminstone är normalbegåvade.

De från AMF 1 var de mest korkade
Citera
2008-11-18, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
De från AMF 1 var de mest korkade

Du glömde snuskiga också, dom kallas pjäsapor av en anledning

Sen har GRK också några av amfibies skönaste och galnaste befäl.
Men dom som tillhör eldledar/belysar grupperna kräver å andra sidan en del intelligens och simultanförmåga. Och lasern väger också en ansenlig mängd.
Citera
2008-11-18, 21:08
Medlem
tapirs avatar
Citat:

haha, nej! på K3s GRK-pluton i år fanns en normalbegåvad, och han var sjukvårdare ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in