Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror problemet är litet mer delikat än så. Oavsett om man gör bra eller jättebra på mönstringen så finns det ganska få platser att söka till. Jägare utbildas tydligen bara i Arvidsjaur och på K3 och det kan ju knappast finnas mer än ett par hundra platser att dela ut. Sedan väljer man rimligtvis de med bra fysik och motivation till alla tjänster, inte bara de litet mer krävande.
Vad SSG sysslar med har naturligtvis ingen direkt bäring på vad som kan anses som en fysiskt utmanande värnpliktsutbildning.
Mitt inlägg var rent Ot för att vara helt ärlig och det var ett svar till ett tidigare inlägg..
Jägarna finns som du säger inte särskilt många utav idag och platser är få. Att det är svårt att ta sig in till att bli jägare är självskrivet (iaf. i min bok) och med nedsatt syn kommer du inte att bli jägare.
Det finns ett antal befattningar som inte kräver perfekt syn inom dagens försvarsmakt och Pliktverket bör ha koll på dessa annars så går det alltid att finna på internet.
Vad SSG sysslar med har inte heller med tråden att göra och var även det ett svar till ett tidigare inlägg.