2008-11-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePast
Skyttesoldat har väll krav B syn. Såg du inte vad du kunde bli mer hos mönstringsförrättaren?

Vi som gick till mönstringsförrättaren sist hade lite om tid så jag fick skynda mig lite, så jag valde bort en del och valde ledningssystemplutonbefäl som andra
Citera
2008-11-17, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Jag gjorde själv jägartestet och klarade det. Men blev utan tjänst.

En gammal officer som arbetade vid pliktverket förklarade detta för mig, jag var den enda ur min grupp som gjorde jägartestet, jägarna är på väg att läggas ned.

Lite källor på det där tack. Vilka jägare syftar du på?
Citera
2008-11-17, 19:27
Medlem
Natan Röds avatar
God kväll !

mitt förslag är att du först rycker in och därefter söker dig bort från
insats. (va fan är det egentligen? nåja).

det brukar uppstå vakanser på andra håll inom förbanden/regementena
så va på hugget och prata med befälen som du kommer att få.

tror det är en lättare väg än att gå genom pliktverket.

//NR (som gjorde lumpen för länge, länge sen)
Citera
2008-11-17, 19:28
Medlem
ynglingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Jag gjorde själv jägartestet och klarade det. Men blev utan tjänst.

En gammal officer som arbetade vid pliktverket förklarade detta för mig, jag var den enda ur min grupp som gjorde jägartestet, jägarna är på väg att läggas ned.

Har svårt att se detta..

SSG passar inte heller in i Sveriges nuvarande försvarsmakt och deras syften men likfullt så tror jag inte att dem kommer lägga ner dem.

http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildningsforband/Norrbottens-regemente-I-19/Om-forbandet/Armens-jagarbataljon/

Där kan du läsa mer om vad jägarna gör och sedan kan du sitta ett tag och fundera på vad SSG gör när dem är ute på sina uppdrag.
Citera
2008-11-17, 21:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynglingen
Har svårt att se detta..

SSG passar inte heller in i Sveriges nuvarande försvarsmakt och deras syften men likfullt så tror jag inte att dem kommer lägga ner dem.

http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildningsforband/Norrbottens-regemente-I-19/Om-forbandet/Armens-jagarbataljon/

Där kan du läsa mer om vad jägarna gör och sedan kan du sitta ett tag och fundera på vad SSG gör när dem är ute på sina uppdrag.

Jag tror problemet är litet mer delikat än så. Oavsett om man gör bra eller jättebra på mönstringen så finns det ganska få platser att söka till. Jägare utbildas tydligen bara i Arvidsjaur och på K3 och det kan ju knappast finnas mer än ett par hundra platser att dela ut. Sedan väljer man rimligtvis de med bra fysik och motivation till alla tjänster, inte bara de litet mer krävande.

Vad SSG sysslar med har naturligtvis ingen direkt bäring på vad som kan anses som en fysiskt utmanande värnpliktsutbildning.
Citera
2008-11-17, 21:32
Medlem
ynglingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror problemet är litet mer delikat än så. Oavsett om man gör bra eller jättebra på mönstringen så finns det ganska få platser att söka till. Jägare utbildas tydligen bara i Arvidsjaur och på K3 och det kan ju knappast finnas mer än ett par hundra platser att dela ut. Sedan väljer man rimligtvis de med bra fysik och motivation till alla tjänster, inte bara de litet mer krävande.

Vad SSG sysslar med har naturligtvis ingen direkt bäring på vad som kan anses som en fysiskt utmanande värnpliktsutbildning.

Mitt inlägg var rent Ot för att vara helt ärlig och det var ett svar till ett tidigare inlägg..

Jägarna finns som du säger inte särskilt många utav idag och platser är få. Att det är svårt att ta sig in till att bli jägare är självskrivet (iaf. i min bok) och med nedsatt syn kommer du inte att bli jägare.

Det finns ett antal befattningar som inte kräver perfekt syn inom dagens försvarsmakt och Pliktverket bör ha koll på dessa annars så går det alltid att finna på internet.

Vad SSG sysslar med har inte heller med tråden att göra och var även det ett svar till ett tidigare inlägg.
Citera
2008-11-17, 22:43
Medlem
hmm jag har räknat bort jägare så skytteslusk är då det mest ansträngande man kan hitta i dagens militär? några andra förslag?
Citera
2008-11-17, 22:48
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darthi
hmm jag har räknat bort jägare så skytteslusk är då det mest ansträngande man kan hitta i dagens militär? några andra förslag?
Det beror ju på vad du har för mönstringsresultat.
Citera
2008-11-18, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stridspitt
Ja, jägare är helt ointressanta för insats...

Anar jag en viss ironi?
Citera
2008-11-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Ett par hundra? Bara på K3 var vi 3 skvadroner och 1 fskjpluton. Är säkert minst lika många uppe i Norrland och så har vi även kustjägarna. Jag tippar på att vi utbildar 600-800 jägare/år.
Citera
2008-11-18, 17:44
Medlem
Mandic!s avatar
Kustjägare?
Citera
2008-11-18, 17:47
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhand
Ett par hundra? Bara på K3 var vi 3 skvadroner och 1 fskjpluton. Är säkert minst lika många uppe i Norrland och så har vi även kustjägarna. Jag tippar på att vi utbildar 600-800 jägare/år.
Det stämmer, AJB i Arvidsjaur är just en bataljon och utbildar ett par hundra jägare varje år.
Sedan utbildar väll F17 minst en pluton flygbasjägare också?
Senast redigerad av skinner5000 2008-11-18 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in