2008-11-17, 14:54
Bannlyst
om jag klistrar in en text som inte har stora bokstäver i början av meningar, hur ska jag göra så att alla bokstäver i början av alla meningar automatiskt ändras till stora?

som du ser så skriver jag inte stora bokstäver i början av meningar, så jag skulle vilja fixa några texter som jag har skrivit.
Senast redigerad av ikosaedri 2008-11-17 kl. 14:59.
Citera
2008-11-17, 15:37
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
om jag klistrar in en text som inte har stora bokstäver i början av meningar, hur ska jag göra så att alla bokstäver i början av alla meningar automatiskt ändras till stora?

som du ser så skriver jag inte stora bokstäver i början av meningar, så jag skulle vilja fixa några texter som jag har skrivit.

Det finns ingen automatiskt funktion i Word som du kan använda efter att du skrivit en text. Du är bara för dig att bita i det sura äpplet och sedan manuellt redigera om dina texter. Hoppa mellan orden med Ctrl+Högerpil så sparar du tid.

Vem är det som lärt dig sådant ofog som att börja meningar med små bokstäver? Sådant borde det vara spöstraff på!
Citera
2008-11-17, 15:57
Medlem
Andreasvbs avatar
Notepad2 har en funktion för att ändra text till olika lägen.
Edit > Convert> Sentence Case (Ctrl+Alt+S)

Sedan kopierar du bara texten och klistrar in det i Word.
Citera
2008-11-17, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andreasvb
notepad2 har en funktion för att ändra text till olika lägen.
Edit > convert> sentence case (ctrl+alt+s)
Gött, det fungerade! Konstigt att en sån här grundläggande sak inte verkar finnas i word.

Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär
vem är det som lärt dig sådant ofog som att börja meningar med små bokstäver? Sådant borde det vara spöstraff på!
Jobbigt att trycka på shift varje mening
Citera
2008-11-17, 19:51
Medlem
Rabbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Gött, det fungerade! Konstigt att en sån här grundläggande sak inte verkar finnas i word.

Jobbigt att trycka på shift varje mening

Finns en knapp till vänster på tangentbordet som kallas "caps lock"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in