• 1
  • 2
2008-11-16, 20:14
Medlem
stilltons avatar
eftersom jag nästan aldrig får äta denna delikatess på de julbord jag brukar besöka, har jag nu bestämmd mig att göra ett eget försök.
jag har vid något tillfälle köpt färdiglagade från ica, men dom fötterna åkte i papperskorgen.

eftersom jag aldrig gjort nån sån här alladåbrätt eller vad man ska kalla det skulle jag behöva lite självförtroende och stöttning från er.

hittade detta recept: http://www.menyse.com/action/recipe?recipeid=11135
ser det ut som en bra utgångspunkt?
bör man lägga dom i saltlake? låter som det blir för lite salt annars.
att köpa rimmade låter lite för mycket som fusk, så det tror jag att jag skippar.
var köper man ens fötterna? går det att beställa från hemköps chark eller liknande?
kommer dom med borsten borttagen? om inte, hur går det till? skållning? rakning?

att stänka dom med ättika har jag aldrig provat.. några andra tips i den stilen för själva förtäringen? favoritsnaps till grisfötter kanske?

förutom svar på alla dessa frågor skulle jag naturligtvis vilja ha era (eller era ärvda) recept på de perfekta grisfötterna!
Citera
2008-11-16, 21:01
Medlem
OlleVieros avatar
Fråga i charkdisken så kan dom säkert fixa fram grisfötter åt dig. Framförallt framåt jul finns det. Det blir ju 4 fötter av varje gris så med all skinka som säljs så är dom bara glada åt att bli av med dom. Be att dom delar varje fot med bandsågen så tjänar du en del arbete. Om det ska vara riktigt så är det något mellanfotsben som ska dra bort, men det brukar jag skita då det bara är jag som äter dom ändå.

Jag kokar mina med lagerblad, kryddpeppar och salt rätt länge. Sen får dom ligga kvar och svalna i kastrullen innan jag häller upp i formar där det får stelna klart.
Citera
2008-11-17, 08:47
Medlem
Cantorass avatar
Varför inte testa med bläckfisk och räkor till grisfötterna?:
http://translate.google.se/translate...3D4xy%26sa%3DG
Citera
2008-11-17, 14:47
Medlem
curdmans avatar
Vet inget om tillagning men pappa berättade om när de gjorde grisfötter i hans ungdom så satt farfar först och rakade dem med rakkniv innan de åkte i grytan!
Citera
2008-11-17, 16:12
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
Vet inget om tillagning men pappa berättade om när de gjorde grisfötter i hans ungdom så satt farfar först och rakade dem med rakkniv innan de åkte i grytan!

Ja, det är nog alltid kvar lite strån här och där och det är trevligare om man tar bort dom innan tillagning. Det är inte precis som när man får ett hårstrå i soppan. Det är lite mera riv.
Citera
2008-11-17, 16:53
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Jag kokar mina med lagerblad, kryddpeppar och salt rätt länge. Sen får dom ligga kvar och svalna i kastrullen innan jag häller upp i formar där det får stelna klart.

När man kokar grisfötter luktar det mindre gott (underdrift) i köket - finns det något sätt att undvika detta?
Det sägs också att grisens händer (framfötterna) är betydligt godare än (bak) fötterna - hur ser man skillnaden när de är avhuggna?
Citera
2008-11-18, 11:43
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
När man kokar grisfötter luktar det mindre gott (underdrift) i köket - finns det något sätt att undvika detta?
Det sägs också att grisens händer (framfötterna) är betydligt godare än (bak) fötterna - hur ser man skillnaden när de är avhuggna?

Det luktar väl inte illa? Det luktar som när man kokar lägg, skinka osv.
Det luktar kokt gris och kryddor. Det luktar gott.
Citera
2008-11-18, 12:18
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det luktar väl inte illa? Det luktar som när man kokar lägg, skinka osv.
Det luktar kokt gris och kryddor. Det luktar gott.

Sist jag kokade grisfötter stank hela lägenheten av gammal galt - de färdiga fötterna blev ok - men det var ändå ingen höjdare eftersom man hade minnet av stanken.
Citera
2008-11-18, 14:29
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Varför inte testa med bläckfisk och räkor till grisfötterna?:
http://translate.google.se/translate...3D4xy%26sa%3DG
Det där går ju inte, dom är ju receptbelagda... enligt bildtexten.
Citera
2008-11-18, 14:32
Medlem
Seamus Costellos avatar
Dessurom krävs det bokningar innan man får hoppa över bläckfisken. Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker automatöversättningar är jättekul... sorry!
Citera
2008-11-18, 16:35
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Dessurom krävs det bokningar innan man får hoppa över bläckfisken. Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker automatöversättningar är jättekul... sorry!

Det är väl klart att det ska krävas bokningar för att man ska få hoppa över bläckfisken - tanken med receptet är ju att den skall vara med

Jag tycker ändå att det automatöversättningar funkar rätt så bra när det gäller recept - och utbudet av recept på nätet på engelska och framförallt på svenska är rätt torftigt jämfört med det som finns på andra språk.
Citera
2008-11-18, 17:26
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Det är väl klart att det ska krävas bokningar för att man ska få hoppa över bläckfisken - tanken med receptet är ju att den skall vara med

Jag tycker ändå att det automatöversättningar funkar rätt så bra när det gäller recept - och utbudet av recept på nätet på engelska och framförallt på svenska är rätt torftigt jämfört med det som finns på andra språk.
Håller med! Lite ska ju hjärnan få jobba. Hoppsan, nu måste jag skriva in min fot i en kastrull!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in