• 1
  • 2
2008-11-16, 15:49
Medlem
Först en liten anekdot.
I flera, flera år så envisades min syster med en vegetarisk kost. Min pappa som är mycket matintresserad lagade gärna olika varianter på vegetarisk kost och en gång lagade han falafel som han stekte. Detta var fruktansvärt torrt och mjöligt. Sedan dess har jag skytt dem som pesten ända tills för bara ett par veckor sedan och jag på rent infall beställde falafel istället för kebab och jisses vad gott!

Nu skulle jag vilja ha ERT bästa och beprövade falafel recept, då vill jag ha allt ifrån kryddor och tillgagningstips. Jag hade säkert kunnat leta upp flertalet recept, men då vet jag ju inte på förväg om de är goda, därför ber jag er, kära experter om era tips. Förgäves försökte jag söka men fann ingen tråd som ernbart tog upp falafel eller recept utan bara omnämde det.
Så jag hoppas på snabba svar!

Edit: Jag skulle även vilja ha tips på bra tillbehör!
Senast redigerad av Agira 2008-11-16 kl. 15:57.
Citera
2008-11-16, 16:32
Medlem
Bolages avatar
Grejen är nog den att om du vill ha din falafel som du får den när du köper den ute så måste du fritera bollarna, jag har i alla fall aldrig lyckats få dem så där fint krispiga som de är hos gatuköken utan fritös.

Jag gör i alla fall mina så här:

2 burkar kokta kikärter
1½ gul lök
3-4 vitlöksklyftor
3-4 tsk spiskummin
1-2 tsk koriander
½ tsk garam masala
1 tsk cayennepeppar
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
citron, ungefär saften från en kvarts
1 tsk tahini
1-2 tsk persilja
½-1 dl vetemjöl

Mixa ihop kikärter och lök, helst med stavmixer i en bunke, tills det är en hyfsat jämn smet. Det ska vara lite klumpar kvar. blanda i alla andra ingredienser, kanske lite ströbröd om smeten är för kletig. Sen är det bara att göra små runda, tillplattade bollar och rulla i ströbröd. Fritera i olja en 3-4 minuter.
Citera
2008-11-16, 23:57
Medlem
Några följdfrågor:

Hur många bollar får du ihop på detta receptet?

Vilken temperatur har du på din fritös?

Vad serverar du till?

Antar att det är torkad koriander du kör med, vad skulle proportionerna bli om man använde färsk istället? Tycker att det verkar vara ganska mycket i gatukökets versioner.

Går det på något sätt att byta ut Garam Masala kryddan för om jag inte missminner mig så innehåller den ganska mycket spiskummin, något jag får ganska kraftiga kräkreflexer utav, tål verkligen inte smaken. Men i den här mängden så kanske det inte märks.
Citera
2008-11-17, 11:54
Medlem
Bolages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agira
Hur många bollar får du ihop på detta receptet?

Vilken temperatur har du på din fritös?
Ja det var ett tag sedan jag gjorde falafel nu, men jag brukar göra mina bollar ganska små, så ett 20-tal borde det bli i alla fall.
Angående temperaturen så tror jag bara min fritös har ett temperaturläge, 180°C eller vad det är. Standard-friteringstemperatur liksom.

Citat:
Vad serverar du till?
I liba-bröd med riven vitkål, skivade tomater, skivad rödlök, majrova, fefferoni och nån slags sås. Såsen brukar vara baserad på A-fil och srirachasås.

Citat:
Antar att det är torkad koriander du kör med, vad skulle proportionerna bli om man använde färsk istället? Tycker att det verkar vara ganska mycket i gatukökets versioner.
Det vet jag faktiskt inte, jag har fått för mig att smaken skiljer sig ganska mycket mellan färsk och torkad koriander, den torkade är väl egentligen korianderfrön som mals ner. Jag tycker dock koriandersmaken kan vara lite väl dominerande ibland, så jag brukar ta ganska lite av det.

Citat:
Går det på något sätt att byta ut Garam Masala kryddan för om jag inte missminner mig så innehåller den ganska mycket spiskummin, något jag får ganska kraftiga kräkreflexer utav, tål verkligen inte smaken. Men i den här mängden så kanske det inte märks.
Nej, tror inte det märks direkt. Men jag tycker i och för sig att spiskummin är väldigt viktigt i falafel, så du kanske borde ersätta den med något annat i så fall. Mer chili eller nåt.
Citera
2008-11-17, 12:51
Medlem
Snurrens avatar
Det ska inte vara färska korianderblad i falafel, det blir helt fel. Gillar man den smaken kan man ju klippa ner några blad i salladen som man förhoppningsvis äter till.

Jag vill också sälla mig till falafelälskarna, det är jättegott! Dock misslyckas dom på bufféstället Örtagården i Östermalmshallarna. Deras falafel är hård och torr som 17, men å andra sidan har dom ju massor av andra jättegoda saker att ta för sig av Bor ni i Stockholm och gillar vegetarisk mat så kan jag verkligen rekommendera det stället. Ingången är från Nybrogatan och man får gå upp för en skabbig trappa.
Citera
2008-11-17, 12:53
Medlem
Snurrens avatar
Vad är srirachasås? Var köper man det?
Citera
2008-11-17, 13:15
Medlem
Bolages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Vad är srirachasås? Var köper man det?

http://thehighlyrecommended.com/wp-c...07/14074l1.jpg

Finns på asiatiska livsmedelsaffärer och liknande.
Citera
2008-11-17, 13:54
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage
Grejen är nog den att om du vill ha din falafel som du får den när du köper den ute så måste du fritera bollarna, jag har i alla fall aldrig lyckats få dem så där fint krispiga som de är hos gatuköken utan fritös.

Jag gör i alla fall mina så här:

2 burkar kokta kikärter
1½ gul lök
3-4 vitlöksklyftor
3-4 tsk spiskummin
1-2 tsk koriander
½ tsk garam masala
1 tsk cayennepeppar
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
citron, ungefär saften från en kvarts
1 tsk tahini
1-2 tsk persilja
½-1 dl vetemjöl

Mixa ihop kikärter och lök, helst med stavmixer i en bunke, tills det är en hyfsat jämn smet. Det ska vara lite klumpar kvar. blanda i alla andra ingredienser, kanske lite ströbröd om smeten är för kletig. Sen är det bara att göra små runda, tillplattade bollar och rulla i ströbröd. Fritera i olja en 3-4 minuter.

En tesked tahini?! Du måste skämta! Minst en deciliter tahini ska det vara. Och absolut inget vetemjöl. Man kan dock binda smeten med ett ägg om man känner för det.
Citera
2008-11-17, 14:44
Medlem
k1ng3ns avatar
Jag tycker att jag lyckas rikitgt bra med mina utan fritös. Dock semifriterar jag dom i en cm olja i stekpannan.
Använd gärna fryst persilja i , det tycker jag blir mums.
Citera
2008-11-17, 15:57
Medlem
Bolages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
En tesked tahini?! Du måste skämta! Minst en deciliter tahini ska det vara. Och absolut inget vetemjöl. Man kan dock binda smeten med ett ägg om man känner för det.
Dela gärna med dig av ditt recept, vi behöver fler åsikter. Men jag är inte så förtjust i tahini att jag behöver mer, ibland kör jag helt utan och häller i lite sesamolja istället.
Citera
2008-11-18, 11:09
Medlem
Laktostolerants avatar
Falafel

ca 4 portioner

2 burkar kikärter
6-8 vitlöksklyftor
5-6 matskedar tahini
lite citronsaft
ca 1 dl grovhackad bladpersilja
2-3 teskedar mald spiskummin
1 tsk mald koriander (använd absolut inte färsk koriander till falafel!)
1 tesked chilipulver
1-2 teskedar salt
svartpeppar
ev ett ägg att binda smeten med

Vräk i alla ingredienser i en matberedare och mixa ca en minut. Späd eventuellt med lite vatten om det blir för torrt/smuligt. Låt smeten stå svalt och dra i en bunke 1-2 timmar. Forma sedan bollar eller lite plattare biffar (12 stycken) och stek i olja eller fritera på hög värme.

Servera i pitabröd med feferoni, färska grönsaker (t.ex. skivad tomat, lök, isbergssallad) och yoghurtsås.

Yoghurtsås

2 dl turkisk yoghurt
2 tsk mald spiskummin
saften från en halv citron
finhackad bladpersilja
en nypa salt
lite finhackad mynta
Citera
2018-11-12, 17:21
Medlem
Ett tips är att undvika kikärtor på burk. Köp torkade. Blötlägg ett dygn. Mixa sedan i mixer med övriga ingredienser. Och givetvis skall det vara persilja i. Färsk koriander funkar också, men inte lika mycket som persilja. Man skall heller inte mixa för länge. Falafeln skall sitta ihop när man pressar ihop en boll i handen, men inte mycket mer än så. Det finns risk att dom blir hårdare om man mixar för mycket.

Det blir mycket saftigare falafel på ovanstående sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in