Citat:
Ursprungligen postat av Agira
Hur många bollar får du ihop på detta receptet?
Vilken temperatur har du på din fritös?
Ja det var ett tag sedan jag gjorde falafel nu, men jag brukar göra mina bollar ganska små, så ett 20-tal borde det bli i alla fall.
Angående temperaturen så tror jag bara min fritös har ett temperaturläge, 180°C eller vad det är. Standard-friteringstemperatur liksom.
Citat:
Vad serverar du till?
I liba-bröd med riven vitkål, skivade tomater, skivad rödlök, majrova, fefferoni och nån slags sås. Såsen brukar vara baserad på A-fil och srirachasås.
Citat:
Antar att det är torkad koriander du kör med, vad skulle proportionerna bli om man använde färsk istället? Tycker att det verkar vara ganska mycket i gatukökets versioner.
Det vet jag faktiskt inte, jag har fått för mig att smaken skiljer sig ganska mycket mellan färsk och torkad koriander, den torkade är väl egentligen korianderfrön som mals ner. Jag tycker dock koriandersmaken kan vara lite väl dominerande ibland, så jag brukar ta ganska lite av det.
Citat:
Går det på något sätt att byta ut Garam Masala kryddan för om jag inte missminner mig så innehåller den ganska mycket spiskummin, något jag får ganska kraftiga kräkreflexer utav, tål verkligen inte smaken. Men i den här mängden så kanske det inte märks.
Nej, tror inte det märks direkt. Men jag tycker i och för sig att spiskummin är väldigt viktigt i falafel, så du kanske borde ersätta den med något annat i så fall. Mer chili eller nåt.