2008-11-16, 15:07
Medlem
irrblosss avatar
Städning överlag är inget jag finner något nöje i. Värst är att ta bort alla kalk- och tvålavlagringar i badkaret. Brukar spraya på något medel jag sett på tv-reklam, som ska få smutsen att lösas upp så den bara går spola bort med duschen. Självklart funkar det inte. Istället slutar det med att man står på knäna med en scotch brite-svamp och skrubbar i minst en kvart.

I min enfald testade jag även med en billig ångtvätt från Jula, funkade inte alls bra, hade säkert tagit en timme. Jag vill ha något medel man sprayar på, låter verka x antal minuter för att sedan bara spola av med duschen. Finns det något sådant? Gärna något man kan köpa i ett varuhus.
Citera
2008-11-16, 15:18
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Städning överlag är inget jag finner något nöje i. Värst är att ta bort alla kalk- och tvålavlagringar i badkaret. Brukar spraya på något medel jag sett på tv-reklam, som ska få smutsen att lösas upp så den bara går spola bort med duschen. Självklart funkar det inte. Istället slutar det med att man står på knäna med en scotch brite-svamp och skrubbar i minst en kvart.

I min enfald testade jag även med en billig ångtvätt från Jula, funkade inte alls bra, hade säkert tagit en timme. Jag vill ha något medel man sprayar på, låter verka x antal minuter för att sedan bara spola av med duschen. Finns det något sådant? Gärna något man kan köpa i ett varuhus.
För mig funkar det utmärkt ned vanlig badrumsrengörningsspray. Låter det verka en kvart eller så, gnuggar lite snabbt med en borste på skaft och spolar av.
Kör även med klorin nån gång ibland för att motverka bacillusker och eventuellt mögel.

Prova att låta dina medel verka lite längre.

Sen så kan man spraya på väggarna nån gång ibland när man ska duscha, och bara spola av dem med duschen, detta så det inte hinner bli ingrodda beläggningar.
Citera
2008-11-16, 15:23
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
För mig funkar det utmärkt ned vanlig badrumsrengörningsspray.
Något speciellt märke? Har testat JIF, Ajax och Mr Muscle. Tycker allt är värdelöst, fast jag kanske inte låtit det verka tillräckligt länge...
Citera
2008-11-16, 15:59
Medlem
cineramas avatar
Jag brukar ta grön såpa och en tvättsvamp med grov yta eller diskborste. Sätter mig naken i badkaret, skrubba och känner efter med handen om det är slätt, och när jag är klar så duschar jag av mig, då sköljs kar-väggarna av också. Brukar passa på att tvätta karet när jag ändå ska duscha. Eftersom man sitter ner så känns det inte lika jobbigt som när man står och böjer sig ner. Men om man är en fetto eller 2 meter lång och grovt byggd kanske det inte är så bekvämt.
Citera
2008-11-16, 16:00
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Något speciellt märke? Har testat JIF, Ajax och Mr Muscle. Tycker allt är värdelöst, fast jag kanske inte låtit det verka tillräckligt länge...
Jag har nog använt både mr muscle och ajax, märker ingen direkt skillnad.
Citera
2008-11-16, 16:58
Medlem
Tjippmunks avatar
jag spolar upp runt halva badkaret med varma vatten och häller i ajax. sen går jag å tränar ett kollar på film ett tag så det för stå så nån timme. sen är det bara att ta den grova sidan på tvättsvampen och ta bort skiten.
Citera
2008-11-16, 17:27
Medlem
actionbents avatar
Enklast, högtryckstvätt

Bästa, disksvamp och badrumsspray.
Citera
2008-11-16, 17:35
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Jag brukar ta grön såpa och en tvättsvamp med grov yta eller diskborste. Sätter mig naken i badkaret, skrubba och känner efter med handen om det är slätt, och när jag är klar så duschar jag av mig, då sköljs kar-väggarna av också. Brukar passa på att tvätta karet när jag ändå ska duscha. Eftersom man sitter ner så känns det inte lika jobbigt som när man står och böjer sig ner. Men om man är en fetto eller 2 meter lång och grovt byggd kanske det inte är så bekvämt.

Precis vad jag brukar göra också. Badrumsspray kan nog vara bra, men jag får hosta av det, alla sorter. Är det någon mer som får det? Är inte allergisk annars. Men Grumme såpa direkt på svamp eller mirakeltrasa är jättebra både till kar och väggar (jag tar kaklet på väggen ovanför badkaret också när jag ändå är igång), så luktar det så gott efteråt. Jo faktiskt så funkar det bäst med mirakeltrasa...
Citera
2008-11-16, 17:57
Moderator
rotadents avatar
Jag kör en kakelrengöringsmopp. Vet inte vad det heter men jag köpte den för ett par månader sen för att rengöra kakelväggarna i badrummet. Det är som en stor, platt och kantig svamp på skaft. Den är smidigt som fan även i badkaret. Det blir inte en massa krälande eftersom den är på skaft. Det går snabbt och blir rent. Sen kör jag av väggarna också när jag ändå är igång. En toppengrej.
Citera
2008-11-16, 18:06
Bannlyst
Ett rejält kalkborttagningsmedel gör mer än halva jobbet. Alltså inget miljövänligt skit från lokala Icanasaren, utan riktiga grejer från en färgaffär, sånt som städfirmor köper. Kanske du känner nån lokalvårdande hygientekniker som kan ge dig en flaska eller säga nåt speciellt märke, men jag frågade i färgaffären, och där fanns det grejer (som fungerade).
Citera
2008-11-16, 18:06
Medlem
svengörans avatar
Jag brukar köra med Willys (Eldorado?) Badrumsrengöring den funkar väldigt bra och kostar bara ca 10kr litern.
Helt meningslöst att slänga pengar på Mr Muscle och annat.

Sprayar på och låter verka 4-5 minuter och sen är det bara att ta en blöt svamp och dra runt lite för att sen spola av med varmvatten, Blir tokrent och den gula färgen på emaljen försvinner också.

Det bästa och billigaste alternativet jag provat.
Citera
2008-11-16, 18:11
Medlem
Not_mes avatar
Citat:

Får man fråga hur ofta du städar? Gör du det inte tillräckligt ofta blir smutsen ordentligt ingrodd och besvärlig att ta bort. Städar man badkaret en gång i veckan räcker det med att snabbt spruta ner det med jif och sen torka av med blå svamp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in