2008-11-27, 10:34
Medlem
krokodils avatar
Stridsvagn 103 skulle även från början ha laseravståndsmätare till sin eldledning, något sam man fick avstå pga ekonomiska anledningar.
Laseravståndsmätare infördes först på 1980-talet då vagnarna uppgraderades till C-version - och då även flytbälgen avlägsnades från vagnen.
Citera
2008-11-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonstjärt
S-vagnen bör vara det sämsta vapensystem som gjorts, en tank utan torn...

Inte nödvändigtvis! Jag har för mig att den var byggd för defensiv strid i den låglänta böljande skånska terrängen (inte norrland som Discovery C påstår).
Där passade den utmärkt i sin roll. Vi måste tänka oss motståndet från, vad vet jag(?) T55/T60 vagnarna som då väntades komma rullande. De var heller inga tekniska monster med gyrostabiliserade sikten m.m. Kom även ihåg att de svenska besättningarna var bättre än de sovietiska och att den svenska taktiken nog var mycket mer flexibel och anpassad efter uppgiften!
Problemet med StrvS var inte att den var dålig lr "omodern" när den kom. Tvärt om!! Meen..... Den blev omodern så himla fort tyvärr. bara på något årtionde
Citera
2008-11-27, 10:49
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Inte nödvändigtvis! Jag har för mig att den var byggd för defensiv strid i den låglänta böljande skånska terrängen (inte norrland som Discovery C påstår).
Där passade den utmärkt i sin roll. Vi måste tänka oss motståndet från, vad vet jag(?) T55/T60 vagnarna som då väntades komma rullande. De var heller inga tekniska monster med gyrostabiliserade sikten m.m. Kom även ihåg att de svenska besättningarna var bättre än de sovietiska och att den svenska taktiken nog var mycket mer flexibel och anpassad efter uppgiften!
Problemet med StrvS var inte att den var dålig lr "omodern" när den kom. Tvärt om!! Meen..... Den blev omodern så himla fort tyvärr. bara på något årtionde
Stridsvagn 103 ingick i 3 Pansarbrigader där det huvudsakliga stridssättet skulle vara anfallsstrid.
Vagnen fanns även i 3 st fristående Stridsvagnsbataljoner i ÖN.
Citera
2008-11-27, 10:57
Medlem
Julius Moscas avatar
Archimedes stora speglar som skulle funka som strålar mot invanderande skepp var ju tämligen verkningslösa.
Citera
2008-11-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Stridsvagn 103 ingick i 3 Pansarbrigader där det huvudsakliga stridssättet skulle vara anfallsstrid.
Vagnen fanns även i 3 st fristående Stridsvagnsbataljoner i ÖN.

Japp! Vagnen bestyckade några Strv bataljoner i övre norrland (utbildade av
P5), men det var nog för att StrvS hade plog och en gasturbinmotor som startade även när det var kallt. Dessa bataljoner torde ha haft en mera defensiv roll och tjänat som pansarvärn åt I19 förbanden vid försvaret av ÖN.

I övrigt så hade pansarbrigaderna anfallstrid på agendan som du skriver, vad jag menade var att den svenska armen var defensiv och vagnen inte var konstruerad för ett massivt pansaranfall modell GW1
Citera
2008-11-27, 11:02
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Japp! Vagnen bestyckade några Strv bataljoner i övre norrland (utbildade av
P5), men det var nog för att StrvS hade plog och en gasturbinmotor som startade även när det var kallt. Dessa bataljoner torde ha haft en mera defensiv roll och tjänat som pansarvärn åt I19 förbanden vid försvaret av ÖN.

I övrigt så hade pansarbrigaderna anfallstrid på agendan som du skriver, vad jag menade var att den svenska armen var defensiv och vagnen inte var konstruerad för ett massivt pansaranfall modell GW1
Pansarbataljonen i ÖN skulle bla kunna göra motanfall längst vägar mm.

103:an fanns i en Pansarbrigad i Skaraborg + 2 st i skåne, och skulle användas för anfallsstrid mot bla landstigen trupp vid kusten.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in