• 1
  • 2
2008-11-15, 21:18
Medlem
MFCs avatar
Jag får kalla kårar, det händer. Det jag läst om flera månader sedan..

http://www.guardian.co.uk/business/feedarticle/8025778

Sedan kan man ju även slösa en timme på att lyssna på Max Keiser men på något kusligt sätt så hänger allt ihop. Det som var konspirationsteorier börjar nu ta form på ett annat sätt än på forum av "dödliga". Nu börjar det hända saker.

http://video.google.com/videoplay?do...g&q=max+keiser

Det mäkliga är att media inte skriver om det man läser på vanliga forum. Det känns kusligt, en oönskad kontroll av vad som ska ska ut i etern på något sätt, så känns det iaf.
Senast redigerad av MFC 2008-11-15 kl. 21:20.
Citera
2008-11-15, 21:26
Medlem
Flytande_argots avatar
Läser man artikeln så verkar det ju som om skälet till växlingen var att förhindra att dollarreserven låstes upp i samband med sanktioner mot landet?
Citera
2008-11-16, 00:12
Bannlyst
Iranierna är smarta dom.

Men du behöver inte oroa dig tills kineserna slutar köpa dollars, om dom ens minskar sitt dollarköpande så blir det kaos.
Citera
2008-11-16, 02:32
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahood
Iranierna är smarta dom.

Men du behöver inte oroa dig tills kineserna slutar köpa dollars, om dom ens minskar sitt dollarköpande så blir det kaos.

Ja inte minst för kineserna själva.........
Citera
2008-11-16, 11:25
Medlem
MFCs avatar
Kina är på väg att göra samma sak.

http://www.thestandard.com.hk/news_d...716&con_type=1

Nu är jag ingen ekonom men vad jag läst så kommer det hända intressanta saker en bit in på december, 28 november kommer siffror för december från Comex och då om någonsin kommer man att se om hälften av det man hört är sant. Bara luta sig tillbaka och följa utvecklingen.
Senast redigerad av MFC 2008-11-16 kl. 11:55.
Citera
2008-11-16, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jahood
Iranierna är smarta dom.

Berätta varför.
Citera
2008-11-16, 12:11
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
Jag får kalla kårar, det händer. Det jag läst om flera månader sedan..

http://www.guardian.co.uk/business/feedarticle/8025778

Sedan kan man ju även slösa en timme på att lyssna på Max Keiser men på något kusligt sätt så hänger allt ihop. Det som var konspirationsteorier börjar nu ta form på ett annat sätt än på forum av "dödliga". Nu börjar det hända saker.

http://video.google.com/videoplay?do...g&q=max+keiser

Det mäkliga är att media inte skriver om det man läser på vanliga forum. Det känns kusligt, en oönskad kontroll av vad som ska ska ut i etern på något sätt, så känns det iaf.

För oss som inte vet vad du läst om i flera månader, berätta!
Citera
2008-11-16, 14:34
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
För oss som inte vet vad du läst om i flera månader, berätta!

Finns flera källor, dock inga från de "normala" medier vi är vana vid som rapporterat om detta. Man behöver bara googla på "The demise of the dollar" för att hitta några artiklar.

Här är en (inte den jag använt mig av men ändå)..
http://www.masternewmedia.org/news/2...e_proposal.htm

Här är en annan
http://goldmoneybill.blogspot.com/20...itch-from.html

Grejen är att det som händer är radikala saker som kommer att få konsekvenser i större proportioner än vad media just nu rapporterar om (vem har hört NÅGOT om detta från något officiellt håll om detta?)

Någon med bättre "ekonomisk" insyn eller kunskaper kan förklara vad som händer o inte knyta an till vad man hört.

Allt som händer nu kan på ett bekvämt sätt anknytas till ryktena om att USA är på väg att lansera en ny valuta. Inte sagt att det är på gång eller ens något som är i verket men det är mycket som pekar på det när man ser till hur dollarn blir mindre och mindre attraktiv och det faktum att det amerikanska finansiella systemet är ifrågasatt mer på senare tid än någonsin tidigare.
Citera
2008-11-16, 15:02
Medlem
Deeecs avatar
Dollar har sen Bretton Woods kollapsade agerat som världsreserv hos alla större valutaaktörer, framförallt då Kineserna exempelvis. Men under upptrappningen av Amerikanskt slöseri har The Fed låtit tryckpressarna gå varma och marknaden har sett ett enormt överflöd av dollars. Det har blivit ett Status Quo där kineserna har så fruktansvärt stora mängder dollars att de egentligen vill ta sig ut innan de förlorar sitt värde, men om dom börjar sälja så kommer dollarn krascha ändå. Regeringen å andra sidan lånar flera miljarder varje dag från kineserna som troligtvis inte har något intresse av att låna ut mer pengar, men är så illa tvungna eftersom USA annars kommer börja trycka upp alla pengar som behövs istället och därmed krascha kinesernas dollarreserver. Det är en mycket märklig situation, men så fort kineserna börjar göra sig av med sina reserver/slutar köpa och/eller slutar låna pengar till USA så kommer valutan gå i graven.
Citera
2008-11-16, 15:03
Medlem
Securions avatar
Ah....... misstänkte nästan det...... ännu en störd konspirationsteori.

Kan nån mod flytta det här till Konspirationsforumet tack. Det börjar lukta.
Citera
2008-11-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Ah....... misstänkte nästan det...... ännu en störd konspirationsteori.

Kan nån mod flytta det här till Konspirationsforumet tack. Det börjar lukta.

Nja, det är inte så konstigt månne att de länder som har olja och ifrågasatt/gått ifrån dollarn i regel är de som utmålas som terrorländer och anfalls av USA; medans länder som t.e.x Saudiarabien (totalitära teokrati) som glatt samarbetar och glatt handlar i papperslapparna från USA lämnas i fred.

Att ifrågasätta att petrodollarn och dollarns funktion som världsvaluta inte är en stor fördel och en grundpelare för amerikanskt välstånd är "stört" om något. Att insiktsfulla politiker tar det med i beräkningen och "skyddar" USA genom att angripa de som ej vill vara med i leken längre är inte alls så konstigt.

Givetvis så fungerar inte det som argument lika bra, "demokrati, frihet" och oro över onda svartmuskiga terrorister funkar däremot bra för att lura en lättledd befolkning och media.
Citera
2008-11-16, 17:02
Bannlyst
Jag håller faktiskt med Securion här, denna tråd bör flyttas till Konspirationer.

Svenne banan ska inte ha någon tillgång till info som detta.

Jag kan lägga till följande:

Enda vägen ur detta är ett stort krig med flera parter, inte invasion alá Irak ellre Afghani utan mer WW2 style.

Indien kommer vara en aggressor i det hela, och kina kommer genom N/S-Korea bli en aktiv spelare.

Alternativt ett direkt anfall mot ryssland, men jag har svårt att tänka mig det.

I Mars/April börjar kriget alternativt September.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in