• 1
  • 2
2008-11-15, 18:12
Medlem
Tja
som rubriken lyder så undrar jag vad skillnaden är mellan shootfighting
och mma.
Citera
2008-11-15, 18:17
Medlem
Shootfighting är en kampidrott som omfattar flera olika kampmoment; Slag, sparkar och knän i stående kamp, clinch och stående brottning med kast och nedtagningar, samt markkamp med positionsbrottning och olika lås.

Slag och spark är alltså inte tillåtet mot liggande motståndare. Shootfighting omfattar obeväpnad tävlingskamp där målet är att teknisk och taktiskt utmanövrera motståndaren, inte att skada motståndaren.

http://www.shootfighting.se/default....ghting&iDoit=1
Citera
2008-11-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Strummer
Shootfighting är en kampidrott som omfattar flera olika kampmoment; Slag, sparkar och knän i stående kamp, clinch och stående brottning med kast och nedtagningar, samt markkamp med positionsbrottning och olika lås.

Slag och spark är alltså inte tillåtet mot liggande motståndare. Shootfighting omfattar obeväpnad tävlingskamp där målet är att teknisk och taktiskt utmanövrera motståndaren, inte att skada motståndaren.

http://www.shootfighting.se/default....ghting&iDoit=1

Tack för svaret men tycker det låter näst in till exakt vad mma är? eller är jag fel ute?
Citera
2008-11-15, 19:19
Medlem
Herr gurkas avatar
Ingen Ground n Pound är väl en ganska stor skillnad?
Citera
2008-11-15, 19:20
Medlem
Gurkss avatar

Inom MMA tävlas det i tre olika former:

Vale Tudo - Dessa regler tillåter slag och sparkar både i den stående kampen såväl som markkampen. Detta gör tävlingsformen till den tuffaste av de tre och är endast lämpligt för avancerade amatörer och proffs.

Shootfighting - Reglerna tillåter slag och sparkar stående men inte i markkamp, där ingår endast brottning med lås. Denna regeltyp passar bra för amatörfighting.

Submission Wrestling - Reglerna tillåter inga slag och sparkar alls utan målet är att låsa ut sin motståndare med olika typer av lås. Dessa regler används vanligen för nybörjare.

http://stockholmshoot.com/stilen.asp
Citera
2008-11-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurks

Vale Tudo - Dessa regler tillåter slag och sparkar både i den stående kampen såväl som markkampen. Detta gör tävlingsformen till den tuffaste av de tre och är endast lämpligt för avancerade amatörer och proffs.

Shootfighting - Reglerna tillåter slag och sparkar stående men inte i markkamp, där ingår endast brottning med lås. Denna regeltyp passar bra för amatörfighting.

Submission Wrestling - Reglerna tillåter inga slag och sparkar alls utan målet är att låsa ut sin motståndare med olika typer av lås. Dessa regler används vanligen för nybörjare.

Aaah, I see! tackar
Citera
2008-11-15, 20:23
Medlem
Chenglis avatar
Men är Mixed Martial Arts i sig en EGEN kampsport?

Om jag säger att jag tränar MMA, kan det inte betyda, karate, sanshou, judo och yellow bamboo.. Som ett exempel då.

Eller..?

Fill me out lixxååm bah typ..
Citera
2008-11-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chengli
Men är Mixed Martial Arts i sig en EGEN kampsport?

Om jag säger att jag tränar MMA, kan det inte betyda, karate, sanshou, judo och yellow bamboo.. Som ett exempel då.

Eller..?

Fill me out lixxååm bah typ..

Om du säger att du tränar MMA så tränar du något av det som personen ovan sa (till exempel som jag snackade om, "shootfighting"). Men dock kan säga att du tävlar i MMA fast du tränar karate,sanshou...
Citera
2008-11-15, 21:19
Medlem
Citat:

Tillhör "shootboxning" till MMA också? (om du inte vet vad det är så är det iaf slag,sparkar,knän,clinch,kast, och stående submission).
Citera
2008-11-15, 23:18
Medlem
Gurkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuff
Tillhör "shootboxning" till MMA också? (om du inte vet vad det är så är det iaf slag,sparkar,knän,clinch,kast, och stående submission).

Det vet jag faktist inte. "Shootboxning" kanske är så likt "Shootfighting" så att det betraktas som samma sak?
Citera
2008-11-15, 23:32
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Det vet jag faktist inte. "Shootboxning" kanske är så likt "Shootfighting" så att det betraktas som samma sak?

Om man tänker på vad MMA står för så borde shootboxing också vara MMA alltså blandad kampsport. Men och andra sidan , K1 är också blandad kampsport, men det kallar man inte MMA.

Jag personligen kallar inte shootboxing MMA. För min egen del så ska det innehålla stående, slag spark knän, nertagningar och brottning/SW/BJJ för att jag ska kalla det MMA.

Jag kanske är ute och snurrar nu men det är ju lördagkväll
Citera
2008-11-16, 00:03
Medlem
Citat:

är väll typ som shootfighting utan den liggande delen (även fast de inte är samma sak är det ju liknande fast utan ett ganska stort moment...

Namnet påminner ju också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in