• 1
  • 2
2008-10-28, 21:19
Medlem
kroems avatar
Har ingen länk, men enligt Aktuellt är det en ensam (?) kund som har en skuld på 1 miljard, vem?
Citera
2008-10-28, 21:21
Medlem
snow_mans avatar
Maths O Sundqvist sägs det ju i media, vilket även låter troligt för mig.
Citera
2008-10-28, 21:22
Medlem
Tolvans avatar
http://www.aftonbladet.se/ekonomi/fi...icle3638242.ab
Citera
2008-10-28, 21:30
Medlem
kroems avatar
Haha, tji fick jag som inte kollade Aftonbladet...normalt sätt brukar jag vara stolt.
Citera
2008-10-28, 22:31
Medlem
Ingen som har lite input om Maths O? Verkar vara en lokalpatriot utan dess like.
Citera
2008-10-28, 22:35
Medlem
Maths-Olov Sundqvist född 23 oktober 1950 i Kaxås i Offerdal i Krokoms kommun, är entreprenör och finansman. Sundqvist är bosatt i Österåsen i Jämtland och är utbildad ekonom på den dåvarande John Ericsson-skolan, som idag är en del av Wargentinsskolan i Östersund. Grundare och majoritetsägare i AB Skrindan. Sundqvists aktieportfölj var i slutet av mars 2008 värd omkring 10,4 miljarder kronor.[1]
Efter att Sundqvist gått ut grundskolan i Änge tog han värvning och utbildade sig till underbefäl och avancerade till furir på A4 i Östersund. I samband med att hans far Olle Sundqvist insjuknade återvände han hem, han var då i tjugoårsåldern och tog över familjens bussbolag, Olle Sundqvist Omnibus AB, vars verksamhet han successivt utökade kraftigt genom att köpa fler bussar och genom att köpa upp andra bussbolag. När företaget började komma upp i 30 bussar sålde han företaget till Östersunds kommun för 8,7 miljoner kronor år 1979. De pengarna använde han sedan för att bygga en aktieportfölj. Sundqvist köpte trävaruföretaget RP-invest (föregångaren till dagens Jämtlamell), därefter köpte Sundqvist kvarteret runt Sandström & Ljungqvist i Östersund. Han utvecklade kvarteret och genom de skenande fastighetspriserna lyckades han sälja fastigheten för "fyra gånger mer än kvarterets faktiska värde". För pengarna investerade Sundqvist i Jämtlamell och träförädling och började köpa in sig i bolaget Hexagon AB. År 1987 köpte han Högfors slott. År 1992 gick han in med pengar i Länstidningen Östersund, vars ägare A-pressen gick i konkurs, han blev sedan majoritetsägare i tidningen år 2002. 2006 sålde han i princip hela innehavet till Mittmedia som även äger före detta konkurrenten Östersunds-Posten.Under 2007 förvärvade Sundqvist stora aktieposter i b.l.a Hexagon, Fabege, Industrivärden och SCA, till övervägande del med lånade pengar. Sundqvist drabbades under finanskrisen 2008 av ekonomiska problem till följd av vikande aktiekurser och tvingades sälja av stora aktieposter för att amortera lån.
Citera
2008-10-28, 23:19
Medlem
Blasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Maths-Olov Sundqvist född 23 oktober 1950...

Gotta love wikipedia, (http://sv.wikipedia.org/wiki/Maths_O._Sundqvist)

Dock finner jag en sak lite märkligt. Enligt wikipedia var hans aktieinnehav vdi mars 2008 värt "omkring 10,4 miljarder" men enligt börs24 så var det vid årskiftet värt 5 562 212 483, Alltså strax över hälften. Nu har jag ingen koll på exakta kurser för alla aktier men det känns inte som hans innehav gick upp så mycket fram till Mars. Sen kan ju Börs24 siffror vara felaktiga med.

Spontant tänkte jag att om man har 10,4 miljarder så är ju inte en miljard så mycket att gråta om. Dock så har herr Sundqvist tagit en riktigt utdragen smäll på börsen.

Enligt börs23, http://www.bors24.se/bors24.se/site/...%20sundqvist))

Citat:
Värde på Maths-Olov Sundqvist aktier:

Värde vid årsskiftet: 5 562 212 483
Värde nu: 2 318 279 826

Det är ganska mycket pengar att förlora, med tanke på hur mycket han verkar ha lånat med så borde det kännas en hel del i kassan.
Citera
2008-10-29, 00:51
Bannlyst
Jag umgicks mycket med sonen i familjen när jag var yngre, de var rika då också, fast de var som vilka somhelst.. Jordnära och jäkligt schysta..

När det gäller lånet så är det nog betydligt mer än en miljard han är skyldig carnegie, skulle tro runt 6 miljarder, men han har nog betalt av endel samt ställt säkringar för det andra, carnegie har ju inte gjort den där förlusten än utan de har gjort en avskrivning vilket betyder att de tror de gör en förlust på en miljard gällande den krediten..
Senast redigerad av piekna 2008-10-29 kl. 01:01.
Citera
2008-10-29, 16:19
Medlem
Maths hade affärer med Trustor-Posener ...
Citera
2008-10-29, 16:28
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
....tog han värvning och utbildade sig till underbefäl och avancerade till furir på A4 i Östersund. :
Vilket gapfalabb! Kan man verkligen avancera till furir? Hälften av de som muckar från värnplikten är furirer. Det är väl bara korpraler som är lägre i rang...jag tror inte det gick så bra för honom som yrkesmilitär
Citera
2008-10-29, 17:15
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamicke
Ingen som har lite input om Maths O? Verkar vara en lokalpatriot utan dess like.
Oh ja, det är han. Mycket omtyckt ute i byarna dessutom, så även här i den så kallade "storstaden". Har ett finger med i de flesta investeringar som sker här då han "tycker att det är viktigt att stötta hembygden".

Han är troende kristen, sjunger ofta i kyrkor vid t.ex. begravning, har fyra syskon, barndomskamrat med miljärdären Dan Olofsson (de driver tillsammans Star School-projektet), fick "näringsförbud" av landsting/kommun, i samband med lagen om "huvudmannaskap" från 1978 och hans försäljning av familjeföretaget Olle Sundqvist Omnibus. Satsade pengarna och blev stenrik, köper och säljer inte så ofta utan går in och engagerar sig i olika företag, enligt egen utsago. Tog ett sabbatsår i slutet av 1990-talet och studerade klassisk musik på folkhögskola.
Citera
2008-10-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piekna
Jag umgicks mycket med sonen i familjen när jag var yngre, de var rika då också, fast de var som vilka somhelst.. Jordnära och jäkligt schysta..

När det gäller lånet så är det nog betydligt mer än en miljard han är skyldig carnegie, skulle tro runt 6 miljarder, men han har nog betalt av endel samt ställt säkringar för det andra, carnegie har ju inte gjort den där förlusten än utan de har gjort en avskrivning vilket betyder att de tror de gör en förlust på en miljard gällande den krediten..

Det är ju likviditeten som är viktig för Carnegie.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in