Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-11-15, 15:57
Medlem
Androass avatar
Hur åstadkommer jag detta? Ja, jag har RTFM...
Citera
2008-11-15, 16:34
Medlem
danielebs avatar
Jag har också letat instruktioner för att lösa denna (till synes enkla?) uppgift. Det närmsta jag kommit var följande: "Man får dela in sidorna i avsnitt (infoga->manuell sidbrytning) och applicera olika sidmallar (stylist) på respektive avsnitt." Jag testade precis detta och får då numrering från och med sid 2. Jag valde då "Första sidan" under formatmall.
Citera
2008-11-15, 16:34
Medlem
Androass avatar
Och hur gör man ett tankstreck?
Citera
2008-11-15, 16:40
Medlem
danielebs avatar
Hehe, det undrar jag också. Fick till det en gång av en slump, men har ingen aning om hur jag fixade till det. Finns det någon som vet? Skulle som sagt också vilja veta.

Edit: Ha! Gör mellanslag efter det ord som följer på strecket!
Citera
2008-11-15, 16:45
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieleb
Jag har också letat instruktioner för att lösa denna (till synes enkla?) uppgift. Det närmsta jag kommit var följande: "Man får dela in sidorna i avsnitt (infoga->manuell sidbrytning) och applicera olika sidmallar (stylist) på respektive avsnitt." Jag testade precis detta och får då numrering från och med sid 2. Jag valde då "Första sidan" under formatmall.
Manuell sidbrytning, menar du då ett vanligt page break eller något annat? Och var hittar jag "stylist"? Är det Format -> Styles and Formating ?
Citera
2008-11-15, 16:50
Medlem
danielebs avatar
Tja, det låter förvirrande. Vet inte om de alternativen finns. Jag gjorde helt enkelt: Infoga - Manuell brytning. Valde "Sidbrytning", och i rutan nedanför där det står "Formatmall", valde jag Första sidan.
Citera
2008-11-15, 16:55
Medlem
danielebs avatar
Sedan kryssade jag i rutan där det står "Ändra sidnummer" och gick vidare till Infoga - Fältkommando - Sidnummer
Citera
2008-11-15, 16:57
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieleb
Tja, det låter förvirrande. Vet inte om de alternativen finns. Jag gjorde helt enkelt: Infoga - Manuell brytning. Valde "Sidbrytning", och i rutan nedanför där det står "Formatmall", valde jag Första sidan.
Ok, jag löste detta enklare genom att bara infoga previous number i footern med offset 0, det funkade bra.

Något tankstreck lyckas jag dock inte åstadkomma...
Citera
2008-11-15, 17:02
Medlem
danielebs avatar
Haha, ok. Bra att det finns flera sätt. Tankstreck är busenkelt: Skriv bara som det ska stå, fast med bindestreck och mellanslag på båda sidor av strecket. Sedan (vilket i de flesta fall borde falla sig naturligt) efter att du skrivit t.ex. binde - streck, gör du ett mellanslag efter "streck" så töjs strecket.
Citera
2008-11-15, 17:12
Medlem
danielebs avatar
Ok, om det är någon annan som undrar kan jag tillägga att angående sidnumrering så verkar det som om man måste upprepa "Infoga - Fältkommando - Sidnummer" för varje sida.
Citera
2008-11-15, 17:13
Medlem
von Schmerzs avatar
En väg att fuska sig till att sidonumrena börjar en bit in i dokumentet är att göra två separata filer. En för de sidor utan nummer och en för de med, och sedan sammanfoga dem till en PDF-fil med exempelvis Adobe Acrobat.

Omständigt, men det funkar.
Citera
2012-05-20, 22:07
Medlem
dirnas avatar
Tyvärr försvinner sidhuvudet på första sidan om man ändrar till Första sida i formatmall. Många svordomar på detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in