2008-11-14, 21:04
Medlem
evil_berits avatar
Vilket är egentligen bäst gravad eller rökt lax, är någon onyttigare än den andra? Och kan man frysa gravad lax eller blir den förstörd då?
Citera
2008-11-14, 21:09
Medlem
rayraviolis avatar
Möjligen kanske sockret gör den gravade något onyttig, men i grunden är ju både rökt och gravad lax nyttig mat så vitt jag vet. Med denna utgångspunkt är det alltså helt och hållet en smaksak.

Det går bra att frysa laxen men den förlorar mycket i kvalitet.
Citera
2008-11-14, 21:13
Medlem
stilltons avatar
förmodar att det är kallrökt lax vi pratar om... hur som helst föredrar jag nog gravad lax om det bara ska ätas som det är med nån god sås. den rökta laxen tycker jag gör sig bäst med något tillbehör, exempelvis i en förrätt, så att röksmaken blir en kryddning utan att ta över för mycket. men det beror ju på hur hårt rökt den är också.

onyttigheten kan jag inte tänka mig att det blir nån skillnad, eftersom det inte handlar om nån upphettning i något av fallet, kan jag inte tänka mig att fisken påverkas nämnvärt.

frysa laxen brukar många göra innan gravning för att ta död på eventuella parasiter, om det är nån nackdel att frysa den efter gravningen vet jag inte, men jag undviker att frysa fisk i största möjliga mån.
Citera
2008-11-14, 21:52
Medlem
Jag gillar rökt bättre. Fast det kan bero på att jag är en riktig sucker för det här med bagels + cream cheese + lox...

Fast Gravlax är läckert det med.

Näringsmässigt borde de vara så gott som likvärdiga. Rökprocessen skapar väl en del mojs på den rökta laxen, medans gravlaxen som sagt innehåller mer salt och socker.
Citera
2008-11-14, 22:39
Medlem
Snurrens avatar
Oj nu blev jag SÅ sugen på kallrökt lax med dillstuvad potatis fast jag gillar gravad lax också. Tur att man åt en stadig middag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in