2008-11-14, 17:23
Medlem
svenils avatar
Jag vet att man har platsgaranti på en del ingenjörsutbildningar, om man läser upp tekniskt basår.

Det jag undrar är, om det någonstans gäller likadant för läkarprogrammet? Träffade nämligen en läkare nyligen som pratade om det.
Vad krävs för betyg från ett tekniskt basår, för att bli antagen till läkarutbildningen?
Citera
2008-11-14, 17:26
Medlem
Nepp, ingen garanterad plats till läkarprogrammet med tekniskt basår (Annars skulle ju tusentals hugade läkaraspiranter söka sig till basårsutbildningarna varje gång). Betygen från tekniskt basår räknas inte på något sätt överhuvudtaget, vilket också är fördelen. Om man läser upp behörigheten på Komvux behöver man ju höga betyg för att inte sänka sitt betygssnitt, det behöver man inte på basåret.
Citera
2008-11-14, 19:37
Medlem
svenils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Nepp, ingen garanterad plats till läkarprogrammet med tekniskt basår (Annars skulle ju tusentals hugade läkaraspiranter söka sig till basårsutbildningarna varje gång). Betygen från tekniskt basår räknas inte på något sätt överhuvudtaget, vilket också är fördelen. Om man läser upp behörigheten på Komvux behöver man ju höga betyg för att inte sänka sitt betygssnitt, det behöver man inte på basåret.

Tack för ett svar, men jag är inte säker på att jag förstod dig. Det du menar är alltså att man inte behöver högsta betyg från basåret för att söka till läkarutbildningen...?
Citera
2008-11-14, 19:39
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenil
Tack för ett svar, men jag är inte säker på att jag förstod dig. Det du menar är alltså att man inte behöver högsta betyg från basåret för att söka till läkarutbildningen...?
Basåren är bara behörighetsgivande så söka går bra. Om man kommer in är en helt annan fråga...
Citera
2008-11-14, 19:58
Medlem
Citat:

Precis. Däremot behöver du ju högsta betyg från gymnasiet eller komvux för att komma in. Såvida du inte spikar högskoleprovet, det vill säga.
Citera
2008-11-14, 20:20
Medlem
svenils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Precis. Däremot behöver du ju högsta betyg från gymnasiet eller komvux för att komma in. Såvida du inte spikar högskoleprovet, det vill säga.

Ponera att jag sätter full pott på ett tekniskt basår, hur svårt det än må vara, då räcker alltså det att söka på?
Citera
2008-11-14, 20:31
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ponera att jag sätter full pott på ett tekniskt basår, hur svårt det än må vara, då räcker alltså det att söka på?

Dina betyg under ditt tekniska basår spelar ingen roll när du söker till läkarlinjen, basåret ger dig endast behörighet för att överhuvudtaget kunna söka.
När du söker till läkarlinjen behöver du behörigheten samt bra gymnasiebetyg eller högskoleprov.
Citera
2008-11-14, 20:51
Medlem
svenils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Dina betyg under ditt tekniska basår spelar ingen roll när du söker till läkarlinjen, basåret ger dig endast behörighet för att överhuvudtaget kunna söka.
När du söker till läkarlinjen behöver du behörigheten samt bra gymnasiebetyg eller högskoleprov.

ok! thnx
Citera
2008-11-14, 21:30
Medlem
Doktor Porks avatar
Bortsett från vad ovanstående har skrivit bör det givetvis påpekas att ett tekniskt basår är helt fel väg att gå om man nu vill läsa till läkare.
Citat:
Utbildningens innehåll
Det tekniska basåret innebär att du under ett års tid läser gynmasiekurser i matematik, fysik samt kemi som ger gymnasiekompetens i matematik E, fysik B och kemi A så att du uppfyller kraven för att börja på ett högskole- eller civilingenjörsprogram eller andra utbildningar som kräver motsvarande förkunskaper.
http://www.chalmers.se/sections/vill...tekniskt_basar

För att läsa biologiska ämnen krävs Biologi B och Kemi B vilket finns i ett naturvetenskapligt basår. Alltså gäller det att se till att du åtminstone läser ett kombinerat naturvetenskapligt/tekniskt basår som ger dig behörighet att läsa biologiska ämnen.
Citera
2008-11-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
För att läsa biologiska ämnen krävs Biologi B och Kemi B vilket finns i ett naturvetenskapligt basår. Alltså gäller det att se till att du åtminstone läser ett kombinerat naturvetenskapligt/tekniskt basår som ger dig behörighet att läsa biologiska ämnen.

Du är om jag uppfattat det rätt, läkare, right? Är det Matematik D, Fysik B, Kemi B och Biologi B som gäller för behörighet till läkarprogrammet? Och vet någon vad som krävs för att läsa naturvetenskaplig bastermin? Är det Matematik C, Kemi A och Biologi A minst? Hittade inget vettigt och det beror kanske till och med på vilket universitet det rör sig om.

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in